גודל פונט
עיכול

מה לאכול כשכואבת הבטן?

כאב בטן הוא שם כולל לתסמינים שונים ומעיקים הגורמים לתחושה לא נעימה באזור חלל הבטן.
לכל סוג של כאב בטן יש המלצה תזונתית שונה ולעתים גם מנוגדת. מתי כדאי לנו לצרוך יותר סיבים?
אילו מאכלים מומלצים ומתי עדיף להימנע מהם? מה מומלץ לשתות ולמה? למה החיידקים הטובים טובים? ומתי מומלץ לפנות לרופא? כל זאת בהמשך הכתבה.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 5 דקות
מה לאכול כשכואבת הבטן? - אלטמן בריאות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. לכל תסמין ולכל סוג של כאב בטן יש המלצות תזונתיות שונות
  2. שיפור הרגלי אכילה, כמו אכילת ארוחה קטנה כל 4-3 שעות והפרדת השתייה מהאוכל, מומלצת תמיד עבור הסובלים מרוב התסמינים
  3. עושר של חיידקים טובים במעי נחוץ תמיד ופגיעה בו עלולה לגרום לתסמינים שונים המתבטאים בין היתר בכאבי בטן. לכן, תוסף פרוביטיקה איכותי של חיידקים חיים ונחקרים, מומלץ גם הוא ברוב המצבים

כשהבטן כואבת או מתכווצת, אנחנו מניחים שהדבר האחרון שתרצו זה להכניס עוד משהו לגוף מהחשש שזה עלול להחמיר את התחושה הלא נעימה בבטן. וודאי יצא לכם לשמוע על תבלינים או עשבי תיבול בתור תרופת סבתא לכאבי בטן, אז אנחנו כאן לומר שסבתא שוב צדקה.  
יש סיבות רבות שגורמות לכאבי בטן ובמידה והכאב מתמשך מספר ימים, חשוב שתלכו להיבדק כדי לשלול סוגי מחלות שונים כמו צליאק, אלרגיות או רגישות למזון. עד שתלכו להיבדק ולמרבה המזל, יש מגוון מאכלים שיכולים להקל על התסמינים הנלווים הבאים לידי ביטוי בתור נפיחות בטנית, גזים, עצירות, שלשולים או בחילות.

סובלים מעצירות? זה מה שכדאי לאכול כדי להפחית את כאבי הבטן

מספר היציאות שלכם קטן משלוש פעמים בשבוע והצואה קשה ויבשה? כנראה שאתם סובלים מעצירות וזאת עשויה להיות הסיבה לכאבי הבטן שלכם.  

איזה מזונות יכולים לעזור כאשר כאבי הבטן נובעים מעצירות? מומלץ להרבות בשתיית מים המסייעים ליציאות תקינות ובמזונות עשירים בסיבים תזונתיים, כמו דגנים מלאים (לחם מחיטה מלאה, פסטה מחיטה מלאה, בורגול, קינואה, שיבולת שועל), קטניות (עדשים, שעועית לבנה/שחורה, גרגירי חומוס, אדממה, פול, אפונה), ירקות ופירות עם הקליפה, אגוזים ושקדים. הסיבים התזונתיים המסיסים תורמים לנפח הצואה, לריכוך שלה ולתנועתיות המעי ובכך יעזרו לשיפור היציאות וייקלו על הכאב.

ממה נובעת נפיחות בטנית ואיך אפשר להקל על אי-הנוחות?

כשכאבי הבטן נובעים מנפיחות בטנית, צריך להבין מה גורם לתחושה המעיקה של הנפיחות.
לפני הכול, שימו לב כי תהליך פירוק המזון מתחיל כבר בפה כשאנחנו לועסים, לכן חשוב ללעוס לאט וביסודיות ללא הסחות דעת ברקע. 

יכול להיות שהנפיחות נובעת מאכילה לא מסודרת במהלך היום ולכן מומלץ לאכול ארוחות קטנות ותכופות כל 4-3 שעות במקום ארוחות גדולות כי הן יכולות להכביד על מערכת העיכול ולגרום לעומס על הקיבה ומכאן להוביל לנפיחות. בנוסף, אם אתם רגילים לשתות במהלך הארוחה, כדאי לבצע הפרדה בין השניים.

אם אתם שותים משקאות מוגזים, גם הם יכולים לייצר תחושת נפיחות המתבטאת באי-נעימות בקיבה, לכן מומלץ להרבות בשתיית מים או תה צמחים.

  • מה יכול לעזור? תה ג’ינג’ר, קמומיל, שומר, מרווה, לואיזה ונענע הוכחו במחקרים כמרגיעים את מערכת העיכול וכמקלים במקרים של אי-נוחות בטנית. אם חליתם ונטלתם אנטיביוטיקה לא מזמן או חטפתם קלקול קיבה, יכול להיות שנפגע האיזון החיידקי במערכת העיכול שלכם והוא זה שגורם לכם לצרות דוגמת גזים ונפיחות בטנית. הפיתרון הוא להגדיל את כמות החיידקים הטובים במעי על ידי הגדלת כמות וסוגי החיידקים במעיים.  
  • איזה מזונות יכולים לעזור? אפשר לעשות זאת על ידי מזונות פרו-ביוטיים כמו יוגורט מועשר בחיידקי ביו, מלפפונים חמוצים, זיתים או כרוב כבוש ביתי וגם על ידי נטילה של תוסף פרוביוטיקה אשר עוזר לאזן את הפלורה הטבעית של המעיים.  

בשנים האחרונות התגברה ההבנה ששימוש בתוסף פרוביוטיקה כדרך לחזק את המיקרוביום יעילה גם היא לתסמינים במערכת העיכול כמו כאבי בטן. מומלץ לבחור בתוסף פרוביוטיקה המכיל זנים רשומים אשר נחקרו ונמצאו כתורמים לבריאות מערכת העיכול וישנה החשיבות לשמירה על שרידות החיידקים באמצעות טכנולוגיה המגנה עליהם. נטילת פרוביוטיקה איכותית עם זנים נחקרים תוכל לסייע בשמירת ובהחזרת האיזון הטבעי לחיידקי המעי ולהקלה על מגוון התסמינים הקשורים במערכת העיכול.

שלשולים

שלשול מוגדר כמצב בו יש לפחות שלוש יציאות מימיות במהלך היממה בכמות ניכרת וגם הוא מאופיין, בין היתר, בכאבי בטן.
כשסובלים משלשולים חשוב לאכול מאכלים שיעזרו למיצוק הצואה ולהחזרת הנוזלים והמלחים שהגוף מאבד. זה המקום שבו דיאטת BRAT נכנסת לתמונה. ראשי התיבות של BRAT הם “בננה, אורז, תפוחים וצנימים” והמשותף לכולם הוא שהם מזונות תפלים ודלי סיבים.

ככל שהבננה פחות בשלה כך היא מכילה יותר פקטין – סיבים הקולטים עודפי מים מהמעיים ומסייעים בהפחתת השלשולים. במהלך השלשול הגוף מאבד אלקטרוליטים כמו מגנזיום ואשלגן והבננה עוזרת בהחזרת אלקטרוליטים חשובים אלו לגוף. כשאתם בוחרים אורז, תבחרו אורז לבן כי הוא מופחת סיבים תזונתיים ומתעכל בקלות ובנוסף, העמילן שבו יעזור למצק את הצואה. מה לגבי תפוחים? גם תפוחים, כמו הבננות הירוקות, מכילים פקטין אשר עוזר להפחית את תסמיני השלשול. שימו לב – לפני אכילת תפוח חשוב להוריד את הקליפה שעשירה בסיבים תזונתיים.
בנוסף למאכלים בדיאטת BRAT מומלץ לשלב מרק עוף כיוון שגם הוא עשיר במלחים שהגוף מאבד בזמן השלשול. סבתא תהיה גאה בכם!

אולי אתם סובלים ממעי רגיש?

אולי מדובר במעי רגיש, כזה שחווה מבול של תסמינים במערכת העיכול: נפיחות, גזים, עצירות ושלשולים לסירוגין המלווים בכאבי בטן.
במקרה כזה מומלץ ללכת לאבחון אצל דיאטן/
ית שיעזרו לזהות את המזונות שגורמים לכאב הבטן ובמידת הצורך יציע לכם דיאטה דלת
FODMAPS –שיטה בה מוציאים מהתפריט מאכלים המכילים פחמימות מסוימות (כמו לקטוז ופרוקטוז) ובודקים אם יש הטבה במצב.
אצל אנשים עם מעי רגיש, הגוף מסוגל לספוג רק חלק קטן מהפחמימות ולכן אותן פחמימות
שלא עברו עיכול מגיעות במעי הגס לחיידקים שמפרקים אותן. בתהליך התסיסה נוצרים גזים ואלה גורמים לכאבי הבטן. אם זו הסיבה, אז התאמת התפריט והוצאת המזונות “המאתגרים” יביאו להטבה.
בנוסף, במידה ואובחנתם עם אי-סבילות למזון, מומלץ להשתמש בתוספי אנזימים לעיכול המסייעים לגוף לעכל את המזון ובכך להתמודד עם תופעות הלוואי הלא נעימות. 

מקורות:

References:

Sheila Mackell, Traveler's Diarrhea in the Pediatric Population: Etiology and Impact, Clinical Infectious Diseases, Volume 41, Issue Supplement_8, December 2005, Pages S547–S552