גודל פונט
ויטמינים ומינרלים

מולטי ויטמין לנשים – ויטמינים ומינרלים לאישה

למה צריך מולטי ויטמין במיוחד לנשים, מה הוא מכיל, ומתי הוא מומלץ? והאם יש המלצות מיוחדות לתקופת ההריון? כל ההסברים מחכים לך בכתבה.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. ויטמינים ומינרלים הם חומרים הנדרשים לגוף בכמות קטנה, אך חשיבותם לבריאות רבה ומשמעותית.
  2. מולטי ויטמין לנשים מכיל הרכב ייחודי של ויטמינים ומינרלים המותאם לנשים ומשמש להשלמה תזונתית פעם ביום.
  3. משרד הבריאות ממליץ על נטילת של תוספים בתקופת ההריון, למשל לשם מניעת מומים מולדים בעובר.

מולטי ויטמין לנשים הוא תוסף המכיל מגוון גדול של ויטמינים ומינרלים במינון המתאים במיוחד לנשים. למה הכוונה, למה זה חשוב, ומה לגבי תקופות מיוחדות כמו הריון? בואו נתחיל בהסבר מה הם בכלל ויטמינים ומינרלים.

ויטמינים ומינרליםמי אתם?

ויטמינים ומינרלים משתייכים לקבוצה הנקראת מיקרונוטריאנטים. המילהמיקרומתייחסת לקנה מידה קטן, והמילהנוטריאנטיםלחומרי הזנה. כלומר, חומרי הזנה הנדרשים לגוף בכמות מאוד קטנה. כמה קטנה? תלוי בוויטמין /מינרל, אבל מדובר על כמות שנעה בין פחות ממיקרו גרם (מיליונית הגרם) ליום, ועד קצת יותר מגרם אחד.  לשם השוואה, אבות המזון (פחמימות, חלבונים ושומנים) משתייכים לקבוצת המקרונוטריאנטים, כלומר אלו שנדרשים בגוף בכמות גדולה, ומהם מומלץ לצרוך בכמות של עשרות גרמים ביום ואף יותר.

למה ויטמינים ומינרלים חשובים?

אז נכון שהוויטמינים והמינרלים נדרשים לגוף בכמויות קטנות. אבל כמה קטנים, ככה חשובים. ההשפעות של הוויטמינים והמינרלים על הבריאות הן קריטיות. יש להם מגוון גדול של תפקידים בגוף, למשל בייצור אנזימים, הורמונים וחומרים אחרים הנדרשים לגדילה ולהתפתחות. חסר בכל אחד מהם, עלול לגרום לבעיות בריאותיות משמעותיות ואף למצבים מסכני חיים. אבל לא רק. חסר עלול להביא גם למצבים קלים יותר, שיש להם השפעה ניכרת על איכות החיים. למשל ירידה ניכרת ברמת האנרגיה ובבהירות הנפשית. זה יכול להוביל לירידה ביכולות בלימודים ובעבודה, ולסיכון מוגבר למחלות.

מתי נצטרך מולטי ויטמין?

כדי להימנע ממצב של חסרים כאלו, חשוב להקפיד על תזונה מאוזנת, מגוונת ועשירה. עבור רוב האנשים, תזונה כזו תספק את צרכי הגוף ותמנע מצב של חסרים. אלא שבמציאות, התזונה של רבים מאיתנו לוקה בחסר. אולי בגלל אורח החיים האינטנסיבי שלנו, אולי בגלל דיאטות, ואולי מסיבות אחרות. כך למשל, בסקר לאומי שערך משרד הבריאות בשנים 2014-2016 בקרב בני 18-64 שנים, נמצאו פערים רבים בצריכה של ויטמינים ומינרלים. למשל, נמצא כי כ-80% מהאנשים לא עומדים בהמלצות לצריכת סידן, כ-55% באבץ ומגנזיום, 70% לא צורכים מספיק חומצה פולית, ועוד. לאור כך, עלולים להתפתח חסרים. הסימנים לחסרים הם מגוונים ולא ספציפיים, ויכולים לכלול נשירת שיער, ציפורניים שבירות, עייפות, חולשה ועוד. 

אז כמובן שהשאיפה הראשונה היא לקבל את הוויטמינים והמינרלים בתזונה, אבל במידה והתזונה לוקה בחסר, יתכן צורך במולטי ויטמין פעם ביום. בנוסף, קיימים מצבים בריאותיים וטיפולים תרופתיים כרוניים שעלולים להביא לחסר. 

נטילת מולטי ויטמין פעם ביום תסייע להגיע לקצובה המומלצת ולהימנע מחסרים שישפיעו לרעה על הבריאות. אין צורך במרשם, אבל מומלץ להתייעץ עם רופא/ה או דיאטן/ית, במיוחד אם נוטלים תרופות או תוספים נוספים, או אם השימוש בתוסף הוא למשך טווח ארוך.

מהו מולטי ויטמין לנשים ואיך נבחר איזה לקחת?

בבחירה של מולטי ויטמין, חשוב לראות שמכיל מגוון גדול של ויטמינים ומינרלים בהתאם לצורך ובכמות מתאימה. אז למה בכלל צריך מולטי ויטמין מיוחד לנשים? אם נחשוב על זה, זה דווקא די הגיוני. גוף האישה הרי שונה מגופו של גבר, ולכן זה הגיוני שיזדקק לדברים שונים. לכן עבור חלק מהוויטמינים והמינרלים הקצובה היומית המומלצת שונה בין גברים לנשים. כך למשל, נשים בגיל הפוריות זקוקות ל-18 מג ברזל ליום, יותר מפי 2 ברזל מגברים. הסיבה לכך היא שנשים מאבדות דם מידי חודש במחזור החודשי, ולכן זקוקות לכמות גדולה יותר של ברזל. באבץ לעומת זאת, המצב הפוך: נשים זקוקות רק ל-8 מג אבץ, לעומת 11 מג אבץ בגבריםזאת בשל איבוד של אבץ בנוזל הזרע בגברים. גם בגילאים מבוגרים יותר קיימים הבדלים. לנשים אחרי גיל המעבר יש סיכון מוגבר להידללות מסת העצם ואוסטאופורוזיס לעומת גברים באותם גילאים, לכן נשים בגילאי 50-70 זקוקות ל-1,200 מג סידן ביום, לעומת רק 1,000 מג סידן בגברים. ועוד לא דיברנו על מצבים מיוחדים כמו הריון והנקה, שמגיע להם פסקה משלהם. 

למה מומלץ לקחת מולטי ויטמין לנשים בהריון?

הריון הוא מצב ייחודי של יצירת חיים. אם דיברנו על כך שיש הבדל בקצובה המומלצת לוויטמינים ומינרלים בין גבר לאישה, אז וודאי שיש הבדל בקצובה המומלצת בין אישה בהריון לאישה שאינה בהריון. בתקופת ההריון יש עליה בדרישה לברזל, יוד, מגנזיום, אבץ, חומצה פולית וויטמיני B ועוד. מעבר לכך, חסרים בתקופת ההריון ישפיעו לא רק על האישה, אלא גם על העובר המתפתח. חסר תזונתי בתקופה זו עלול לגרום להשפעות מזיקות ובלתי הפיכות, החל מפגיעה בהתפתחות הקוגניטיבית ועד מומים מולדים ואף הפלות. 

מספר ויטמינים ומינרלים נמצאו חשובים במיוחד בתקופת ההריון, ובהתאם לכך משרד הבריאות ממליץ על נטילת תוסף שלהם. אלו כוללים חומצה פולית החשובה למניעת מומים מולדים, ברזל החשוב למניעת אנמיה אצל האישה (מצב שעלול להזיק גם לעובר), יוד החשוב להתפתחות המוח ומערכת העצבים בעובר, וויטמין D שלו יש שלל השפעות חשובות. כמו כן, בתקופת ההנקה מומלץ ליטול ויטמין D ויוד. את כל אלו ניתן לקבל בקפליה אחת של מולטי ויטמין לנשים בהריון שנוטלים פעם ביום.