גודל פונט
נשים

אנמיה בהיריון? את צריכה ברזל

למה חשוב להגיע להיריון עם מאגרי ברזל טובים, איך אפשר למנוע מצב של ברזל נמוך בהריון ולמי יש סיכוי גדול יותר לסבול מחוסר ברזל בהיריון? הכול אודות אנמיה בהיריון

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 6 דקות
אנמיה בהריון

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. בזמן ההריון נפח הדם עולה משמעותית והגוף זקוק ליותר ברזל כדי לייצר יותר תאי דם אדומים.
  2. הסיבה השכיחה לאנמיה בהריון היא חוסר בברזל, וישנם גם גורמי סיכון לחוסר ברזל בהריון, כמו הריון מרובה עוברים, הקאות קשות וברזל נמוך טרם ההריון.
  3. ברזל נמוך בהריון או חוסר ברזל בהריון יכולים להיות מטופלים בתוסף ברזל ובתזונה עתירת ברזל.

מתכננת הריון? חושבת מה תעשי רגע אחרי שתקבלי את האו.קיי, שזהו, זה קרה? אין ספק שמדובר ברגע מרגש, ואנחנו כאן כדי לוודא שבזמן שאת מפנטזת על ההריון המרגש שלך ועל התינוק המהמם שעומד להיות לך (ואנחנו, אגב, לגמרי בעד!) לא תשכחי לוודא שגם מאגרי הברזל שלך תקינים, כדי שלא יהיו הפתעות, כי מן הסתם אנמיה בהריון לא נכללת בתוכניות שלך. ובצדק.

מרגע שנכנסת להריון מתחיל הגוף לעבוד במרץ על טיפוח העובר הקטן על מנת לספק לו כל מה שהוא צריך להתפתחות תקינה. כדי לתמוך באספקת חומרים מזינים לתינוק, מייצר הגוף כמות דם גדולה משמעותית, ולשם כך הוא זקוק לברזל – מינרל שתומך בייצור תאי דם אדומים. ברזל נמוך בהיריון או חוסר ברזל בהיריון עלולים להוביל למצב של אנמיה בהיריון, וזו גם הסיבה להמלצה לצרוך תוסף ברזל בהיריון.

מהי אנמיה בהריון?

אנמיה היא מצב רפואי שבו אין מספיק תאי דם אדומים בריאים שיכולים לשאת חמצן לרקמות הגוף. מצב שבו הרקמות לא מקבלות כמות מספקת של חמצן משפיע על איברים רבים ועל פונקציות רבות בגוף. נשים רבות מגיעות למצב של ברזל נמוך בהריון או חוסר ברזל בהריון בשלישים השני והשלישי, וכאשר הגוף זקוק ליותר ברזל מהכמות שיש לו, עלולה להתפתח אנמיה. ערכי ההמוגלובין שנחשבים לתקינים משתנים בהריון משום שנפח הדם עולה כך שטבעי לראות מעין “אנמיה מהולית” . עם זאת, אנמיה חמורה יותר יכולה לגרום לעובר להיות בסיכון גבוה יותר לאנמיה מאוחר יותר בינקות. בנוסף לכך, אישה שהיא אנמית באופן משמעותי במהלך השליש הראשון של ההריון, נמצאת בסיכון גבוה יותר ללידה מוקדמת וללידת תינוק במשקל נמוך, וכן ההתאוששות מהלידה הצפויה יכולה להיות קשה יותר.

התסמינים של אנמיה בהריון לא תמיד מתפתחים בשלבים הראשונים של האנמיה, אך כאשר הם מופיעים הם כוללים לרוב עור חיוור, עייפות או חולשה, סחרחורות, קוצר נשימה, דופק מהיר וקושי בריכוז. חשוב לדעת שהתסמינים הללו יכולים לאפיין גם מצבים אחרים בהריון, לכן יש לפנות לרופא/ה ולהקפיד על מעקב אחר רמות הברזל.

האבחון של אנמיה בהיריון נעשה בבדיקת דם פשוטה, שבה נמדדים כמות ההמוגלובין בדם ואחוז תאי הדם האדומים בפלזמה. אם התוצאות מצביעות על רמות נמוכות של המוגלובין ותאי דם אדומים, ייתכן שמדובר באנמיה מחוסר ברזל, והרופא/ה ינחו אותך לגבי בדיקות נוספות לאיתור החסר התזונתי שהוביל לאנמיה..

חוסר ברזל בהיריון – הסיבה המובילה לאנמיה בהיריון

אחד השינויים המשמעותיים שעובר גופך במהלך ההריון הוא הקפיצה המשמעותית בנפח הדם, למעשה, נפח הדם שלך גדל בכ-50%. מעתה, כדי לייצר יותר תאי דם אדומים, הנושאים בתוכם את ההמוגלובין – חלבון בתאי הדם האדומים שנושא חמצן לתאים אחרים בגוף – זקוק הגוף לכמות גדולה יותר של ברזל. אם הגוף לא יקבל את כמות הברזל הדרושה לו, ייווצר מצב של חוסר ברזל, שעלול לגרום למחסור בהמוגלובין ולאנמיה.

ישנן כמה סיבות וגורמי סיכון לאנמיה בהריון. הסיכוי שלך לסבול ממנה גדל במצבים הבאים:

  1. אם את חווה שני הריונות קרובים זה לזה.
  2. אם ההריון שלך מרובה עוברים.
  3. אם את סובלת מהקאות קשות כתוצאה מבחילות הבוקר.
  4. אם התחלת את ההריון עם מחסור בברזל – מתברר שכשליש מהנשים בישראל סובלות מחוסר מסוים בברזל בגיל הפוריות (שנקשר גם לדימומי וסת).
  5. אם התזונה שלך הייתה תזונה דלה בברזל כבר לפני ההריון, כמו למשל אצל טבעוניות או צמחוניות שלא מקפידות על תזונה עשירה בברזל.
  6. אם את סובלת ממחלה כרונית במערכת העיכול שגורמת לבעיות בספיגת הברזל, כמו צליאק וקרוהן.

אנמיה בהריון יכולה להתפתח מכמה סיבות, וישנם שלושה סוגים עיקריים של אנמיה שמקורה בתזונה: אנמיה מחוסר ברזל, אנמיה מחוסר בוויטמין B12 ואנמיה מחוסר בחומצה פולית.

אנמיה מחוסר ברזל בהיריון

היא האנמיה הנפוצה ביותר בהריון והסיבה לה היא העלייה בנפח הדם, שגורמת לירידה בכמות ההמוגלובין האחראי על שינוע החמצן לתאים בגוף. מאחר שבמהלך ההריון העובר משתמש בתאי הדם האדומים של האם לצמיחה ולהתפתחות, אם יש בגוף חסר בברזל, כלומר, מחסני הברזל שלו אינם מלאים מספיק, הדם לא יכול לשאת מספיק חמצן לרקמות בכל הגוף ויכולה להיווצר אנמיה.

אנמיה מחוסר בחומצה פולית

חומצה פולית, היא ויטמין B9, נחוצה גם היא לייצור תאי דם אדומים אצל האם והיא חשובה מאוד לעובר – לייצור תאים, ליצירת החומר התורשתי, הדנ”א, ולמניעת מומים מולדים. אצל נשים שלא מקבלות את הכמות הנדרשת של חומצה פולית במהלך ההריון, עלול להיווצר מחסור בכדוריות דם אדומות, שגורם לבעיה בהעברת חמצן לרקמות ובסוף התהליך הזה עלולה להיווצר אנמיה. ההמלצה הגורפת היא ליטול חומצה פולית בתוסף לפני ההריון ובמהלכו.

אנמיה מחוסר בוויטמין B12

גם לוויטמין B12 יש תפקיד חשוב בייצור תקין של כדוריות הדם האדומות, ולכן נשים הרות שאינן צורכות מספיק B12 עלולות לפתח אנמיה בהיריון. כיוון שהמקורות הטובים ביותר לוויטמין B12 הם מזונות מן החי כגון חלב, ביצים, בשר ועופות, מחסור בו נפוץ יותר אצל טבעוניות וצמחוניות. כמו לחומצה הפולית, גם ל-B12 תפקיד חשוב בהתפתחות תקינה של מערכת העצבים של העובר ובייצור הדנ”א. חוסר בוויטמין B12 גם מעלה את הסיכון ללידה מוקדמת.

אנמיה בהריון: איך מטפלים?

אז בואי נתחיל בזה שטוב ביותר עבורך ועבור תינוקך להגיע להריון עם מאגרים טובים של ברזל, כאלה שיעזרו לך למנוע אנמיה בהריון. תזונה טובה לפני ההריון לא רק מסייעת במניעת מצב של ברזל נמוך בהריון, אלא גם מסייעת בבניית מאגרים טובים של רכיבים תזונתיים חיוניים רבים נוספים.

  • אל תשכחי לקחת תוסף ברזל
    עם תחילת ההריון תקבלי מהרופא שלך המלצה לנטילת ברזל וחומצה פולית. הקפידי על כך! תוסף ברזל בהריון יעזור לך לעבור את התקופה עם סיכוי נמוך להתפתחות אנמיה. אם את מתקשה ליטול את הברזל בגלל תופעות לוואי, ישנם תוספי ברזל באבקה שהם נטולי טעם מתכתי, הנספגים בקלות ומונעים תופעות לוואי. ההמלצות לברזל בתקופת ההריון הן 30 מ”ג ביום ולחומצה פולית 400 מ”ק ביום.
  • אולי את תוהה האם את צריכה לקחת תוסף ברזל כי במילא יש ברזל במולטי ויטמין שאת נוטלת, אז התשובה היא: אולי. יש נשים שהמינון שיש במולטי יספיק להן ויש מצבים בהם יידרש תוסף ברזל בנוסף לזה שנמצא במולטי. בירור באמצעות בדיקת דם יעשה לך סדר ותוכלי לדעת אם נדרש תיסוף נוסף.

לטבעוניות וצמחוניות מומלץ לבדוק עם הרופא/ה אם עליהן לקחת בנוסף בעת ההריון וההנקה גם תוסף ויטמין B12.

  • תזונה: שלבי מזונות עתירי ברזל עם ויטמין C
    הקפידי על אכילת שלוש מנות ביום של מזונות עשירים בברזל: בשר בקר, עוף, הודו, כבד ודגים (סלמון, בקלה, אמנון, טונה); ביצים (חלמון בעיקר); ירקות ירוקים דוגמת כרוב, ברוקולי ולפת; קטניות, ובייחוד שעועית, עדשים ואפונה ירוקה; אגוזים וזרעים; לחם ולחמניות מחיטה מלאה; ופירות יבשים.
    שלבי עם המזונות עתירי הברזל מזונות עשירים בוויטמין C, המסייעים לגוף לספוג יותר ברזל, דוגמת פירות הדר ומיצים, תותים, קיווי, עגבניות ופלפלים, והשתדלי לצרוך אותם יחד. ירקות ירוקים כהים, שעועית יבשה, אפונה, פירות הדר ומיצים, פירות יער, דגנים מלאים וביצים עשירים גם בחומצה פולית.
  • לאנמיה קשה: טיפול רפואי
    כאשר מדובר באנמיה קשה, ייתכן שהרופא/ה יחליטו על עירוי ברזל. אם מדובר באנמיה על רקע מחלה, הרופא המטפל ינחה אותך כיצד לטפל בבעיה. לעיתים הטיפול יתמקד בתוספי ברזל ובתזונה נכונה, וילווה במעקב רפואי