גודל פונט
נשים

נשירת שיער: מדוע זה קורה?

שינויים הורמונליים כמו לאחר לידה ושינויים בתזונה עלולים לגרום לנשים לחוות נשירת שיער לפני גיל 50. איך אפשר לנסות למנוע או לשפר את המצב?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. נשירה מוגברת של השיער יכולה להיגרם בגלל חסר של ויטמינים ומינרלים וגורמים רבים נוספים כגון תופעות לוואי של תרופות, מחלה או מצב קיצוני שבו היה נתון הגוף, מצבי מתח, אנמיה ועוד.
  2. נשים רבות חוות נשירת שיער לאחר הלידה וכן בגלל שינויים הורמונליים שונים.
  3. אנחנו רגילות לכך שגברים מאבדים את שיער ראשם, אבל מה לגבי נשים? ובכן, מתברר שזה עלול לקרות לנשים בתקופות שונות של החיים, וממגוון סיבות.

מהי נשירת שיער מוגברת?

נשירת שיער מוגברת היא כשאת מתעוררת בבוקר ומוצאת על הכרית שערות או נשארת עם קבוצת שיערות ביד במהלך חפיפת שיער. כדי לברר עם עצמך האם את אכן סובלת מנשירת שיער את יכולה לנסות את מבחן המשיכה ואת מבחן הכרית.

המלצה נוספת היא לבקש רופא או מדיאטנית הפניה לבדיקת חסרים תזונתיים ולתפקוד בלוטת התריס.

כיצד התזונה משפיעה על נשירת שיער 

נשירה מוגברת של השיער היא תופעה משמעותית שיכולה להיגרם כתוצאה מחסר של ויטמינים ומינרלים, בעקבות תזונה לא מאוזנת או דיאטות למיניהן. צמיחה אופטימלית של השיער מתקיימת רק כאשר ישנה רמה נאותה של ויטמינים ומינרלים בדם וכשישנו חסר הגוף מנצל את מאגרי הוויטמינים והמינרלים כפי יכולתו, אולם כשהמאגרים מתדלדליםהדבר יכול להתבטא בנשירת שיער מוגברת ושיער שביר ודליל.

שיפור התזונה ותפריט מאוזן, הכולל ירקות ופירות, דגנים מלאים, חלבונים איכותיים, שומנים טובים במידה ובאיכות גבוהה, עשויים לסייע במניעת הנשירה ועצירתהלתזונה מאוזנת יש השפעה על מראה ובריאות השיער.

ואולם מלבד הנושא התזונתי, ישנם גורמים רבים שעלולים להשפיע: 

  • תופעות לוואי של תרופות, מחלה או מצב קיצוני שבו היה נתון הגוף.
  • מצבי מתח מתמשכים.
  • מחלות שונות כגון: סוכרת, אנמיה, פעילות לקויה של בלוטת התריס.
  • נשירת שיער אחרי לידהנשים רבות חוות נשירת שיער לאחר הלידה וכן בגלל שינויים הורמונליים שונים. 
  • long covid

    לכן, כדאי לבצע בדיקות דם ולבקש מרופא או מדיאטנית לאבחן מהם הגורמים לנשירה ולטפל בהם בהתאם. במיוחד אם בנוסף לנשירה קיימים סימנים נוספים כגון עייפות, חולשה, סחרחורות וכאבי ראש.

דרכי טיפול בנשירת שיער:  

 

אילו רכיבים תזונתיים יכולים להפחית את הנשירה? 

רכיבים תזונתיים אשר נלקחים דרך הפה הינם בעלי ערך מוסף לבריאות העור, הציפורניים והשיער. העור השיער והציפורניים מושפעים לא רק מהסביבה החיצונית אלא גם ואולי בעיקר מהשכבות הפנימיות של העור ובסיס הציפורן, הטיפול מבפנים מראה תוצאות.

חומצה אורטוסליצילית: נקראת גם  סיליקה ונחשבת כחומר שיש לו חלק חשוב בתהליך יצירת השיער, הציפורניים והעור, וחשוב להקפיד על אספקתו לגוף.

גופרית: חומר מוצא מסייעת ביצירת קרטיןאבן בניין חשובה של השיער.

ביוטין: חסר שלו גורם לנשירת שיער, וצריך להקפיד על אספקה תקינה שלו.

ויטמינים מקבוצת B : ויטמינים אלו חשובים גם הם לצמיחה תקינה של השיער.

חומצות שומן חיוניות מסוג אומגה משפיעות על צמיחה תקינה של השיער.

מה עוד יכול לסייע לנשירת שיער?

עלי סרפד:  שטיפת הקרקפת בתה  סרפד עשוי לגרות את הקרקפת לצמיחת שיער.

שמן רוזמרין: ההמלצה היא להוסיף 10 טיפות שמן רוזמרין מדי פעם לשמפו. שמן רוזמרין עשוי לעורר את זקיקי השערה לפעילות.

הפחתת הכולסטרול בתזונה: כמויות גדולות של כולסטרול עלולות לגרום לעודף הורמונים בגוף ולהחמרת הנשירה. הקטנת כמות הכולסטרול בתזונה וצמצום צריכה של בשר אדום עשויה למנוע זאת.

כיצד כדאי לטפל בשיער עצמו?

גם טיפול בשיער עלול להשפיע על נשירתו, אבל מתברר שישנם לא מעט מיתוסים ואמונות בנוגע לכך. יש הטוענים כי חפיפת ראש לעתים קרובות גורמת לנשירת שיערובכן, זו טעות. חפיפה יומיומית דווקא מומלצת, בייחוד לבעלות שיער שומני, וכמובן ששימוש תכוף בשמפו ובמרכך שיער אינם יכולים לגרום לנזק. גם צביעת שיער או שימוש בחינה אינם יכולים להזיק. ואולם חבישת כובע צמוד עלולה לגרום לחיכוך ולחץ מכני, וכן לפגוע בזרימת הדם בעור הקרקפת ובכך להחמיר נשירת שיער. שימוש בפן חם בעוצמה חזקה ובצמוד לקרקפת, כמו גם שימוש במגהצי שיער”, עלול עם לפגוע בגוף השערה ולהביא לשבירות שיער ולנשירה.

מה עוד כדאי לעשות?

  1. לאחר החפיפה, לייבש את השיער בטפיחות בעזרת מגבת, או להניח לו להתייבש בצורה טבעית, ללא שימוש בפן.
  2. לסרק את השיער בזהירות ובתנועות עדינות במסרק עם רווחים עבים ושיניים רחבות.
  3. לנסות להימנע ממשיכת השיער, גלגול סביב האצבעות ושאר משחקי שיער שיכולים להחליש אותו
  4. לשמור על השיער: צביעה, סלסול או החלקה כשלעצמם לא גורמים לנשירה, אלא כשהם נעשים בחוסר זהירות ובחוסר מקצועיות. אם את צובעת לבדהקפידי על הוראות השימוש המדויקות, ואם את מטפלת בשערך אצל ספרבחרי ספר מקצועי.