גודל פונט
ויטמינים ומינרלים

מהי חשיבותו של ויטמין D ומה מיוחד בויטמין D3

מהו ויטמין D, מה ההבדל בין ויטמין D3 לויטמין D2, מדוע קיים חוסר הולך וגובר של הויטמין ואיך השמש קשורה לכך? כל התשובות לשאלות וגם – כיצד מומלץ להתגבר על חוסרים?

זמן קריאה: 4 דקות
ויטמין D3
בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:
  1. ויטמין D הוא שם כולל לחמישה חומרים חיוניים, המסיסים בשומן, שמיוצרים בעור בחשיפה לשמש. ויטמין D2 ו-ויטמין D3 הם שני סוגים שנמצאים גם בתזונה שלנו
  2. מחסור בויטמין D הוא בעיה של אנשים בריאים - בשנים האחרונות ישנה ירידה ניכרת ברמת וויטמין D ו באוכלוסיות שונות ומגוונות, בעיקר בגלל חשש מחשיפה לשמש
  3. כדי להתגבר על חוסר של ויטמין D המחסור מומלץ להיעזר בתוסף תזונה המכיל ויטמין D3D3, במינון המומלץ

בשנים האחרונות מרבים לדבר ולכתוב על ויטמין D, ומתרבים המחקרים שקושרים מחסור בו עם מחלות שונות ועם בעיות בריאות רבות. מתברר כי בגלל הסכנות הכרוכות בחשיפה לשמש והצורך להגן על העור מפני קרני השמש האולטרה-סגולות, נוצרה בעיה של מחסור בויטמין D בקרב אוכלוסיות רבות. אפילו כשמדובר במדינה שטופת שמש כישראל, קיים צורך בתוספת של ויטמין D בשנה הראשונה לחיים בפרט – בגלל המלצת משרד הבריאות שלא לחשוף תינוקות לשמש, ובקרב אוכלוסיות שממעטות להיחשף לשמש בכלל, בכל גיל.

מהו ויטמין D3 ולמה הוא נחוץ לנו?

ויטמין D הוא שם כולל לחמישה חומרים חיוניים המסיסים בשומן, ושנקראים D1 עד D5. ויטמין D חיוני לתפקוד תקין של העצמות, השיניים, הכליות והכבד, ולמניעת שורה של מחלות ידועות כמו אוסטיאופורוזיס ורככת, שכן הוא משפיע על ספיגת הסידן בגוף.

נוסף על אלה, בעשור האחרון מתברר כי ישנן מחלות ובעיות בריאות נוספות, שאף כי חלקן הינן עדיין בגדר השערות מחקריות, כדאי להזכירן ולהתייחס אליהן: סוגים של סרטן, סוכרת נעורים, הפרעות גדילה, השמנה, הפרעות בתפקוד הנוירולוגי, טרשת נפוצה, שבץ, מחלות מעיים דלקתיות, דיכאון, מחלות לב, עששת, הפרעות בתפקודים קוגניטיביים, השפעה על וויסות גנים, השפעה על פוריות הגבר. כמו כן, ויטמין D חיוני בקרב נשים הרות, למניעת הפרעות ובעיות במהלך ההריון והשפעה על בריאות העובר. מחקרים שונים מדגימים קשר ברור בין רמת ויטמין D אצל האם להתפתחות העצם אצל העובר.

כאמור, הויטמין נוצר מתחת לעור בחשיפה לשמש, אולם יישנן שתי צורות העיקריות שלו –  ויטמין D2 וויטמין D3, שהוא המקור העיקרי של הויטמין – שנמצאות בתזונה שלנו. D3 הינו הצורה המטבולית הפעילה יותר של הויטמין ועל כן סוג זה של הויטמין הוא המומלץ ביותר. נוסף על כך, ויטמין D3 , כגון ביצים, שמן דגים, אברים פנימיים. ישנם גם מזונות שמועשרים בויטמין זה, אף הם מכילים בעיקר ויטמין D3. ויטמין D3 נספג במעיים בעזרת חומצות מרה המופרשות בתגובה לאכילת מזונות שומניים, לכן מומלץ ליטול תוספי ויטמין D יחד עם מזון שמכיל שומנים.

מקור נוסף לויטמין הם פירות וירקות, שבהם מיוצרת צורת ה-D2, גם כן באמצעות קרינת שמש, אלא ש- D2 אינו פעיל בגוף ומתפנה ממנו מהר יותר.

מה גורם למחסור בויטמין D?

מחסור בויטמין החשוב הזה מוגדר בספרות הרפואית כבעיה של אנשים בריאים, בדרך כלל. על פי מחקרים רבים ישנה ירידה ניכרת ברמתו באוכלוסיות שונות ומגוונות, בעיקר בגלל חשש מחשיפה לשמש והימנעות ממנה באמצעות מסנני קרינה ואמצעי זהירות נוספים, כגון בגדים ארוכים שנלבשים מטעמי דת וצניעות. נוסף על כך, אורח החיים היושבני שלנו כולל שהיה במשך שעות רבות במשרד או במכונית מאחורי זכוכית המונעת את קרינת השמש. השערה נוספת למחסור בויטמין D מתייחסת לקשר אפשרי בינו לבין עודף משקל והשמנת יתר:  מתברר שיש מתאם בין דרגת מדד מסת הגוף (BMI) לבין דרגת המחסור בויטמין.

בעיה נוספת היא, שככל שאנחנו מתבגרים פוחתת יכולתו של העור לייצר את הויטמין וכי ישנה גם ירידה בספיגתו במעיים, במיוחד בקרב קשישים. מלבד קשישים, ישנן עוד מספר אוכלוסיות בסיכון לחוסר של ויטמין D בהן:

  • בעלי עור כהה: חומר הצבע שבעור, מלנין, הוא סוג של הגנה בפני השמש ולכן מונע גם היווצרות של ויטמין D בעור
  • מי שמרבים להשתמש בקרם הגנה בכל יציאה לשמש
  • צמחונים, טבעונים ומי שאלרגיים לחלב
  • אנשים שסובלים מהפרעות של ספיגת שומן במעיים, בגלל מחלות כמו קרוהן, סיסטיק פיברוזיס, צליאק, מחלות כבד ועוד
  • אנשים הנוטלים תרופות שגורמות לפירוק מוגבר של הויטמין או שמפחיתות את ספיגת סידן

כיצד מגלים חוסר של הויטמין ומה הן רמות נמוכות שלו?

ישנם כמה סימנים שעלולים להעלות חשד לחוסר של ויטמין D בהם: נטייה לדיכאון, עודף משקל, הזעה מרובה בראש, חולשה ועייפות, יתר לחץ דם ועוד. למרות שקיימים סימנים, חוסר שלו יכול להתגלות רק בבדיקות דם.

על אף שישנה מחלוקת לגבי ערכי רמה תקינה של ויטמין D  מקובל כי רמה של פחות מ־20 נ”ג/ליטר היא נמוכה.

כמה ויטמין D מומלץ לקחת כתוסף תזונה?

חשוב להדגיש, כי משרד הבריאות הישראלי מזהיר שלא לחשוף תינוקות לשמש בשנת החיים הראשונה, ומשום שאין מקורות תזונתיים טובים של ויטמין D לתינוקות, מומלץ לתת להם ויטמין D3 במשך שנת החיים הראשונה. המינון המומלץ על ידי משרד הבריאות היא 400 יחידות בינלאומית (יחב”ל) ליום, לתינוקות ולפגים.

באשר למבוגרים, במחקרים שונים שהתפרסמו בשנים האחרונות ממליצים החוקרים על 1,000 עד 2,000 יחב”ל ליום. אמנם הרעלה של ויטמין D נחשבת נדירה, ומחקרים הוכיחו כי גם צריכה יומית של 10,000 יחב”ל לא גורמת להרעלה, עדיין לא נערכו די מחקרים ארוכי טווח על נטילת מינונים גבוהים של הויטמין.