גודל פונט
לנוחיותך:
הקלקה על מונחים מודגשים תחשוף הסבר נוסף.
נשים

איך לעבור את גיל המעבר (מנופאוזה)?

מהם השינויים שחלים בגופך בגיל המעבר, אילו תסמינים צפויים לך ואיך תוכלי להתגבר עליהם או לפחות להפחית אותם בעזרת תזונה נכונה, אורח חיים בריא ותוספי תזונה

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
גיל המעבר

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. בגיל המעבר הגוף הנשי עובר שינויים הורמונליים רבים, שיכולים לעורר תסמינים רבים, פיזיים ורגשיים. חלקם קצרי טווח וחלקם ארוכי טווח
  2. נשים בגיל המעבר עלולות לסבול מגלי חום, הפרעות שינה, דיכאון, וכן להיות בסיכון למחלות כמו אוסטיאופורוזיס, מחלות לב וכלי דם ולדלקות בנרתיק ובדרכי השתן
  3. מלבד טיפול תרופתי, הורמונלי, ההמלצה היא לבצע שינוי תזונתי ולעסוק בפעילות גופנית

אם הווסת שלך נעשית לא סדירה, רמת העצבנות עולה, את חווה גלי חום, הזעות לילה ו/או הפרעות בשינה, ובמיוחד אם עברת את גיל 45 – נראה שהגעת לפתחו של גיל המעבר, שנקרא בלועזית מנופאוזה.

גיל המעבר אצל נשים מביא עימו שינויים הורמונליים רבים, שיכולים לעורר תסמינים רבים – פיזיים ורגשיים – חלקם קצרי טווח וחלקם ארוכי טווח. ואולם חשוב לזכור, כי תסמיני גיל המעבר שונים מאישה לאישה באופיים, במשכם ובעוצמתם. יש נשים שעלולות לסבול מהם באופן שישבש את מהלך החיים התקין ואיכות החיים בכלל, ואילו אצל אחרות הם יופיעו, אם בכלל, באופן קל עד בלתי מורגש.

 

ניתן לחלק את השינויים ההורמונליים לשלושה שלבים:

  1. פרה-מנופאוזה: בתקופה זו חלה ירידה בפעילות השחלות ובתגובתן להורמונים המופרשים מן המוח, הירידה בהפרשת האסטרוגן והפרוגסטרון גורמת להפחתה בהפרשת ההורמונים LH ו-FSH.
  2. מנופאוזה: בדרך כלל, לאחר שבועות, חודשים ואולי אף יותר של אי סדירות במחזור, הווסת חדלה להופיע.
  3. פוסט-מנופאוזה: תקופה זו מאופיינת ברמות גבוהות של LHו-FSH ורמות נמוכות של אסטרוגן ופרוגסטרון.

אילו תופעות יכולות להופיע בטווח הקצר?

על פי הנתונים הסטטיסטיים, כ-80% מהנשים ייתקפו בגלי חום המלווים בהזעה מוגברת. אצל כ-50% מהנשים התסמינים יוגדרו כחמורים. תופעות גיל מעבר נפוצות נוספות הינן: דופק מואץ, עצבנות, דיכאון, מתח, ירידה בחשק המיני, יובש בנרתיק, דימומים מהנרתיק ודלקות בדרכי השתן, הפרעות בשינה, עלייה במשקל ועוד.

אילו תופעות יכולות להופיע בטווח הארוך?

לאחר הפסקת המחזור החודשי נשים עלולות להיות חשופות למחלות שונות, בינהן: אוסטיאופורוזיס – דלדול מסת העצם, מחלות לב וכלי דם וכן דלקות בדרכי השתן ודלקות בנרתיק.

מהם הטיפולים לתופעות גיל המעבר?

הטיפול התרופתי המקובל כיום הוא הטיפול הורמונלי לגיל המעבר (HRT) , שנחשב יעיל .

בנוסף, מומלץ להיעזר גם בטיפולים טבעיים, לבצע שינוי תזונתי ושינוי של הרגלים, הכולל הימנעות ממתח ומלחצים, הימנעות משתיית אלכוהול וקפאין, הפסקת עישון ועוד. המלצה נוספת היא לבצע פעילות גופנית באופן שגרתי, ובמיוחד פעילות המפעילה עומס על העצמות ועשויה למנוע אבדן של מסת העצם. כמו כן, פעילות גופנית אירובית מסייעת בשמירה על הבריאות, עשויה למנוע עלייה במשקל, לשפר את מצב הרוח ואפילו להפחית גלי חום.

הקפדה על תזונה נכונה בצירוף תוספי תזונה מתאימים, עשויים לסייע בהתמודדות קלה וטובה יותר בתקופה זו, לעתים עד כדי הפסקת שימוש בתרופות.
ישנם סוגים שונים של תכשירים טבעיים, צמחי מרפא ותוספי תזונה שעשויים לתת מענה לתופעות גיל המעבר השונות, ואף לסייע מבחינת שמירה על הבריאות. למשל, קוהוש שחור שנמצא במחקרים כיעיל בהפחתת תסמיני גיל המעבר השונים. כמו כן, גם שימוש בפרוביוטיקה עשוי לסייע בשמירה על הבריאות האינטימית ובהקטנת הסיכון לדלקות בדרכי השתן ובנרתיק.

מהי התזונה המומלצת לגיל המעבר?

מוצרי סויה, דגנים מלאים, קטניות, ירקות מכל חמשת הצבעים, דגים ומזונות שעשירים בסידן, חיוניים בכל שלב בחיים, אך בפרט עבור נשים בגיל המעבר. לקריאה נוספת על תזונה מומלצת  לגיל המעבר וכן ממה כדאי להימנע (מלח, אלכוהול, משקאות תוססים ועוד)