גודל פונט
נשים

ויטמינים לשיער לטיפול ולמניעת נשירת שיער

השיער שלנו אוכל ולא סתם – ישנם מזונות שהוא אוהב במיוחד.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות
ויטמינים לשיער בריא

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. השיער זקוק לרכיבי תזונה כגון ביוטין, השייך למשפחת ויטמיני B וכמו אבץ. אם התזונה אינה מיטבית או אם נוקטים בדיאטה, כדאי לדאוג להשלמה של רכיבי תזונה לשיער
  2. נשירת שיער עלולה להתהוות בגלל חסרים תזונתיים, סטרס, דיאטות קיצוניות ועוד
  3. נוטרי-קוסמטיקה הוא תחום מדעי חדש שנועד לשפר את טיפוח השיער מפנים בעזרת נטילת רכיבי תזונה ייחודיים וייעודיים

ישנם ויטמינים לשיער, ומינרלים כמובן, שהם חיוניים על מנת שהשיער יהיה בריא ושופע כמו אבץ, ברזל, ביוטין ואחרים שמיד נסביר את חיוניותם. אמנם תפריט מאוזן אמור להכיל את כל אבות המזון, ויש בו שפע של ויטמינים לשיער, לעור ולכלל מערכות הגוף, ואולם כמה מאתנו באמת אוכלות מדי יום את כל שפע המזונות שצריכים להיכלל בתזונה מאוזנת ונכונה?

כמה שלא נקפיד, התזונה של כולנו עמוסה בחומרים שלא בהכרח עושים לנו טוב, כמה שלא נשתדל, רובנו חוטאות באכילת ג’אנק פוד פה ושם. תוסיפו לכך דיאטות, ובמיוחד דיאטות כאסח או דיאטות מהירות, תרופות שונות שאנחנו נוטלות מדי פעם, מתח וסטרס שאופפים אותנו מכל עבר – אז מה הפלא שלעתים התוצאות מתבטאות בעיניים טרוטות, בחולשה, בעייפות, בתנודות במצב הרוח ואפילו במראה עור עייף, ציפורניים שבירות או סדוקות ובנשירת שיער?

כולנו יודעות מה עלינו לאכול כדי להעשיר את התזונה: דגים, יוגורט, דגנים, אגוזים, זרעים, קטניות, שפע של ירקות ובמיוחד ירקות ירוקים, פירות שעשירים בוויטמינים, ביצים, מוצרי חלב דלי שומן. הבעיה העיקרית היא, שעל אף הרצון החזק והשאיפה לאכול טוב, לאכול נכון ומאוזן, זו באמת משימה קשה.

בדיוק לשם כך ישנם תוספי תזונה. יש שמיועדים לתקופת ההריון, אחרים לגיל המעבר, ויש תוספי תזונה, כמו ויטמינים לנשירת שיער, שמכילים באופן ייעודי את אותם רכיבים תזונתיים המסייעים לשמירה על שיער בריא וחיוני. אם כן, מהם אותם ויטמינים לשיער ואילו מינרלים כדאי ליטול?

ויטמינים לנשירת שיער

אבץ לשיער:

אבץ הוא מינרל חיוני לתפקוד תקין של תהליכים שונים בגוף, ומעורב בפעילותם של כ-100 אנזימים. בין השאר, אבץ חיוני לחילוף חומרים (מטבוליזם), תהליכים עצביים, והוא בעל תפקיד חשוב בגדילה ובהתפתחות העובר, בהתפתחות בילדות ובגיל ההתבגרות. כמו כן, אבץ מסייע בתפקוד מערכת החיסון ונחוץ לריפוי של פצעים. חסר באבץ עלול להתבטא בנשירת שיער ובשיער דק במיוחד.
מקורות מומלצים: בשר בקר, בשר עוף, שעועית, אגוזים, דגנים מלאים, גרעיני דלעת, גרעיני חמנית, דגני בוקר מועשרים, מוצרי חלב.

ביוטין לשיער:

ביוטין משויך בדרך כלל לקבוצת ויטמין B והינו מסיס במים. יש מדינות בהן הוא מסומן כ- B7 באחרות הוא מסומן כ- B8  ויש שמתייחסים אליו כאל ויטמין עצמאי ומסמנים אותו כוויטמין  H. ביוטין משפיע על העור, הציפורניים והשיער. כמו כן, ביוטין נחוץ לגוף לתהליכי שונים של חילוף החומרים (מטבוליזם), ייצור של חומצות שומן וגדילה. ככלל, כל הוויטמינים מקבוצת B משפיעים על מראה השיער, וגם נמצאו כקשורים למצבי מתח וסטרס, שעלולים אף הם לעורר נשירת שיער.
מקורות מומלצים: אברים פנימיים (כבד), מוצרי חלב, שמרים, חלמון הביצה.

חומצה פנטטונית לשיער:

חומצה פנטטונית הנקראת גם ויטמין B5 היא ויטמין החיוני לכל תאי הגוף. חומצה פנטטונית היא ויטמין מסיס במים. מספר מחקרים מצביעים על אפשרות שמינונים פרמקולוגיים של חומצה פנטטונית עשויים להשפיע על הפחתת רמות הכולסטרול. ממצאים נוספים הדגימו כי לחומצה פנטטונית יש השפעה על השיער, ולכן היא נכללת במוצרים קוסמטיים שונים.
מקורות מומלצים: דבש מלכות, ירקות (בטטה, תפוח אדמה, קישוא, גזר), זרעי חמנית, אבוקדו, כבד בקר, עוף, יוגורט, חלב.

ויטמין לשיער:

בתהליכים שונים נוצרים בגוף באופן טבעי רדיקלים חופשיים, אשר הצטברותם עשויה לפגוע בתפקודי הגוף השונים, ביניהם צמיחה תקינה של השיער. ויטמין C (ידוע גם בשם חומצה אסקורבית) הוא ויטמין מסיס במים החיוני לחיים. הוא נחוץ ליצירת החלבון קולגן, המאפשר יצירת רקמות ועצמות יציבות, ושומר על נימי הדם והשיניים. כמו כן, ויטמין C הוא נוגד חמצון חזק בעל יכולת לנטרל רדיקלים חופשיים ולהפחית הצטברותם.
מקורות מומלצים: פירות (הדר, קיווי, תות שדה), ירקות (פלפל אדום, עגבניות, ירקות ירוקים), כבד.

ויטמין B12 לשיער:

ויטמין B12 נחוץ למערכת העצבים, לייצור ה-DNA בתאים ויצירת תאי דם על ידי מח העצם התלוי במיוחד בוויטמין זה. ויטמין B12 מספק הזנה לכל תאי הגוף, כמו גם לזקיקי השיער. חסר של הוויטמין עלול לגרום לאנמיה, זרימת דם לקויה ופגיעה באספקת חומרי הזנה לשורש השערה, עד כדי היחלשות ונשירה.
מקורות מומלצים: בשר בקר, דגים, פירות ים, ביצים, מוצרי חלב, דגני בוקר, מוצרי סויה מעושרים.

חשוב לשמור על תזונה מאוזנת ומגוונת. למידע נוסף היכנסו למחשבון צריכה יומית מומלצת של אלטמן שמבוססת על המלצות משרד הבריאות לכמויות רכיבי התזונה שמסופקים ממזון.

נוטרי-קוסמטיקה: כי היופי מתחיל מבפנים

טיפול בשיער, בציפורניים ובעור בעזרת תזונה – זה המדע החדש.
העור, השיער והציפורניים, כשאר אברי הגוף, צומחים וגדלים בתהליך תמידי של חלוקת תאים (מיטוזה) – תהליך שאחראי גם על תיקון של רקמות פגועות. במילים אחרות: בזכות התהליך הזה השיער מתארך, הציפורניים גדלות והעור נשאר בריא ורענן. כמובן, שתהליך התחדשות התאים דורש אף הוא ויטמינים ומינרליים ייחודיים.