גודל פונט
ויטמינים ומינרלים

איך מתמודדים עם אנמיה מחוסר ברזל?

חולשה, חוסר תיאבון, חיוורון הינם מבין התסמינים לאנמיה מחוסר ברזל, מצב שעלול להופיע בקרב תינוקות, מתבגרים ומבוגרים. מהו ברזל, מהם תפקידיו, ואיך אפשר להתגבר על אנמיה בעזרת תוספי תזונה?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות
אנמיה מחוסר ברזל

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. חוסר של ברזל מתפתח בצורה הדרגתית, שלרוב אינה מורגשת והוא נחשב כסיבה העיקרית להופעת אנמיה בקרב ילדים ונוער
  2. חוסר של ברזל עלול לגרום לעיכוב בהתפתחות, לחולשה, לעייפות ולירידה בתפקודים מוחיים
  3. אנמיה מחוסר ברזל נובעת מצריכת ברזל נמוכה מהתזונה, שימוש בתוסף ברזל עשוי למנוע זאת

אנמיה היא מחלה של “חסר דם”, כלומר ירידה במספר כדוריות הדם האדומות או שינוי בגודל שלהן, ויש לכך השלכות בריאותיות.

יש לנו, בישראל, שפע של פירות, ירקות, מוצרי חלב ובשר. אבל למרות זאת, מתברר כי הילדים שלנו סובלים מחוסר של ברזל אשר במקרים רבים גורם להופעת אנמיה בקרב ילדים ונוער. מצב שעלול לגרום לעיכוב בהתפתחות, לחולשה, לעייפות ולירידה בתפקודים מוחיים.

אנמיה מחוסר ברזל עלולה להתפתח גם בקרב נשים בגיל פוריות, נשים בהריון, אצל צמחונים וטבעונים בכל גיל ואצל אנשים החולים במחלה כרונית או סובלים ממספר מחלות.

כאשר הצריכה היומית של ברזל אינה מגיעה לדרישות, מאגרי הברזל בגוף מתדלדלים. אחת הבעיות היא, שברוב המקרים חוסר של ברזל מתפתח בצורה הדרגתית, שלרוב אינה מורגשת. בעיה נוספת היא, שלעתים גם הקפדה על תפריט עשיר בברזל אינה מספיקה למניעת החסר

מהו ברזל?

הברזל הוא רכיב חיוני בהמוגלובין, חלבון שנמצא בכדוריות הדם האדומות ואחראי על העברת חמצן לרקמות הגוף במחזור הדם. כמו כן, הוא חיוני לאנזימים ולחלבונים שונים הקשורים לשמירת הבריאות התקינה של הגוף ובבקרה על גדילה והתמיינות של תאי הגוף.

ישנן שתי צורות של ברזל במזון:  Heme iron– שמגיע ממזון מהחי כגון בשר אדום, עוף ודגים, ו- Non-heme iron– שמגיע ממזון מהצומח כגון קטניות, דגנים וירקות ירוקים. ברזל מסוג Heme נספג טוב יותר בגוף, אולם רוב הברזל בתזונה הוא מסוג Non heme. ספיגת הברזל תלויה בהרכב הארוחה. נוכחות של ויטמין C עוזרת לספיגת ה-Non heme. נוכחות של חומרים טבעיים כגון טאנינים (נמצאים בתה), סידן, פוליפנולים ופיטאטים יכולה להפחית את ספיגת ה-Non heme.

כיצד משפיע חוסר של ברזל על הגוף?

אנמיה מחוסר ברזל היא מצב מתקדם של מחסור בברזל, כלומר מצב שבו מאגרי הברזל מרוקנים וצריכת הברזל אינה מספקת. במצב של אנמיה רמות ההמוגלובין בדם יהיו מתחת לרמות התקינות.

מהם הסימנים לאנמיה מחוסר ברזל?

  • תחושת עייפות וחלשה
  • ביצועים ירודים בבית הספר ובעבודה
  • התפתחות קוגניטיבית וחברתית איטית בילדות
  • קשיים בשמירת חום הגוף
  • ירידה בתפקוד מערכת החיסון ונטייה מוגברת לזיהומים
  • דלקת בלשון

מהן הסיבות לאנמיה מחוסר ברזל?

אנמיה מחוסר ברזל נובעת מצריכת ברזל נמוכה מהתזונה, כלומר מתזונה לקויה, ספיגת ברזל ירודה או איבוד דם רב. קבוצות הסיכון לאנמיה מחוסר ברזל הן: נשים בגיל הפריון, נשים הרות, פגים ותינוקות עם משקל לידה נמוך, פעוטות ותינוקות ונערות גיל ההתבגרות. חוסר בברזל בגילאים צעירים עלול לגרום לנזק בלתי הפיך להתפתחות הקוגניטיבית ולהשפיע על התפקוד בבגרות.

תזונה לקויה נחשבת לסיבה העיקרית למחסור של ברזל. הנה ההסבר המשוער: בשנה הראשונה לחייו, המזון העיקרי של התינוק הוא חלב אם או תמ”ל שמועשר בברזל. חלב אם אמנם דל בברזל, אך ספיגתו בגוף גבוהה מאוד. בשנה השנייה לחייהם הילדים אינם ניזונים מחלב אם או מתמ”ל, בדרך כלל, אלא מחלב פרה שנחשב דל בברזל, בתוספת דגנים שאינם מועשרים בברזל. למעשה, מחקרים מצאו שילדים בגילאי שנה עד שלוש שנים נמצאים בקבוצת הגיל שצורכת ברזל בכמות הנמוכה ביותר בהשוואה לכל גיל אחר.

בגיל ההתבגרות בני הנוער סובלים מחוסר ברזל משלוש סיבות: הראשונה היא תזונה דלת ברזל שכוללת ג’אנק פוד ודיאטות הרזיה שונות; השנייה היא איבוד הדם במחזור החודשי אצל נערות; והשלישית היא עלייה מהירה במשקל הגוף בשילוב עם עלייה בנפח הדם ובכמות ההמוגלובין – שמכיל ברזל.

אצל מבוגרים, ובפרט אצל נשים, הסיבות לאנמיה מחוסר ברזל הן אובדן של דם בגלל דימום ווסת משמעותי, תזונה לקויה, ובעיקר צמחונית או טבעונית. ישנן גם לא מעט מחלות כרוניות שעלולות לגרום לאנמיה. וכאמור, אצל נשים בהריון אנמיה מחוסר ברזל שכיחה מאד, בגלל עלייה של נפח הדם וניסיון לספק את צרכי העובר המתפתח ברחם.

ההמלצות למניעת חוסר של ברזל אצל תינוקות הן:

  1. להניק לפחות שישה חודשים ולהוסיף במידת הצורך תמ”ל.
  2. להימנע מצריכת חלב פרה עד גיל שנה
  3. לתת תוספת ברזל כטיפול מונע.

ההמלצות למניעת חוסר של ברזל בילדים ובמתבגרים הן:

  1. להימנע מצריכת ג’אנק פוד דל בברזל.
  2. להרבות בצריכת מאכלים עשירים בברזל כמו בשר הודו ובשר אדום.
  3. לשקול מתן תוסף ברזל.

ההמלצות למניעת חוסר של ברזל במבוגרים הן

  1. אם הינכם צמחונים או טבעונים ובמיוחד אם צורת התזונה הזו מלווה אתכם שנים רבות, הקפידו על ביצוע בדיקות דם וטלו תוסף תזונה בהתאם לערכים שמתקבלים בבדיקה.
  2. הימנעו משתיית קפה ותה לאחר הארוחה. הקפאין במשקאות הללו מפריע לספיגת הברזל.
  3. אכלו מזון עשיר בברזל ביחד עם מזון שעשיר בויטמין C.

ולסיום, כמה טיפים על איך אפשר להימנע מתופעות הלוואי כאשר נוטלים ברזל