גודל פונט
נשים

נוטרי-קוסמטיקה: היופי מתחיל מבפנים

מוצרי קוסמטיקה ריחניים ממלאים את ארונות האמבטיה שלנו, אבל הדבר החם הבא בעולם הביוטי מגיע דווקא למטבח: נוטרי-קוסמטיקה – טיפוח העור, השיער והציפורניים באמצעות תזונה ותוספי תזונה. רוצים לחזק את השיער? קחו ביוטין, רוצות עור בריא ויפה? לכו על תוסף קולגן

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. נוטרי-קוסמטיקה היא טיפוח העור, השיער והציפורניים מבפנים – באמצעות תוספי תזונה מתאימים.
  2. אפשר למצוא ויטמינים ומינרלים נוטרי-קוסמטיים במאכלים מוכרים כמו עגבניות וביצים.
  3. ישנו תוסף תזונה קולגן חדש, המכיל גם חומצה היאלרונית, שהוא ייעודי לטיפוח, ומטרתו לעודד ייצור טבעי של קולגן בגוף ולהוסיף לחות לעור.

מאת: אסנת עופר

בשנים האחרונות מתפתח תחום הנוטרי-קוסמטיקה – טיפוח באמצעות תזונה. למעשה מדובר בתוספי תזונה שונים שמשפרים את מראה העור, השיער ואפילו הציפורניים. קחו למשל את הקולגן –  תוסף קולגן וחומצה היאלרונית, שעל ידי עידוד ייצור קולגן בגוף ועיכוב פירוק הקולגן הוא תורם משמעותית לשיפור מראה העור.

בעוד שקוסמטיקה היא שיטה המתרכזת בהשפעה חיצונית וכללית, מוצרים ממשפחת הנוטרי-קוסמטיקה משפיעים בצורה ממוקדת וספציפית, מבפנים. בכל איברי הגוף, כולל בעור, בשיער ובציפורניים, מתרחש תהליך תמידי של חלוקת תאים. לתהליך הזה, שנקרא בשפה מדעית “מיטוזה” יש שני תפקידים עיקריים: גדילה ותיקון של רקמות פגועות. המיטוזה היא התהליך שגורם לשיער להתארך, לציפורניים לגדול ולעור להתחדש ולשקם את עצמו מפגעי הזמן, מזג האוויר והחיים עצמם. ככול שהתהליכים האלה יתבצעו ביעילות ובאמצעות המשאבים החיוניים להם, כך השיער, הציפורניים והעור שלנו יראו טוב יותר.

כדי לשפר את התהליכים האלה, חשוב שהתזונה שלנו תכיל את הרכיבים התזונתיים החיוניים לעור, לשיער ולציפורניים במיוחד.

חלק מהוויטמינים והמינרלים הנחוצים לתהליכים האלה מוכרים לרובנו (ודאי שמעתם על ויטמיןC , ויטמין E, ויטמין A וויטמין ,(K והם משולבים בתכשירים קוסמטיים רבים. למרות זאת, ישנם רכיבים נחוצים רבים שאינם כה זמינים לנו, מכיוון שהם נמצאים בכמות קטנה יחסית במזון שלנו, דוגמת הקולגן, שקיים בעצמות ובסחוסים וקשה לקבל אותו בכמויות המתאימות דרך התזונה היומיומית. לכן, מחקרים שונים מעידים כי נטילה של תוספי מזון ספציפיים, בנוסף לתזונה נכונה, עשויה לעזור להגנה על בריאות העור, השיער והציפורניים ועל טיפוחם.

מליקופן ועד קולגן: רכיבי התזונה שמטפחים את העור

רכיבי התזונה המוכרים מסייעים גם הם לטיפוח. חומצות שומן מסוג אומגה 3, למשל, ידועות כמשפרות את בריאות הלב והמוח, והן משפיעות לטובה גם על העור בכך שהן מסייעות בהפחתת תהליכים דלקתיים ובשמירה על גמישות מעטפת התא.

מחקרים שונים מעודדים גם צריכה של ליקופן (החומר שיוצר את הצבע האדום שיש בעגבניות ובאבטיח) למניעת מחלות, אך הוא ידוע גם כמסייע במניעת נזקי קרינת השמש. מחקרים אחרים מצביעים על גלוקוזאמין וכונדרואיטין, הידועים בדרך כלל כמסייעים לשמירה על בריאות המפרקים, כמשפרים את מראה העור לאורך זמן.

שני ויטמינים מקבוצת B שנמצאו משמעותיים לעור הם ביוטין וחומצה פנטותנית. ביוטין (B7) מסייע לגדילת השיער ולחיזוק ציפורניים שבירות. חומצה פנטותנית (B5) מסייעת להזרמת דם לקרקפת ולצמצם אובדן שיער והיא נמצאת גם במוצרי טיפוח לשיער ולעור.

אחת הבשורות ה”חמות” בתחום הנוטרי-קוסמטיקה היא תוסף קולגן וחומצה היאלרונית באבקה עם פטנט ה-Verisol. עם השנים ייצור הקולגן בגוף פוחת, העור מאבד נפח וגמישות ומספר הקמטים, כמו גם עומקם, עולה. תוסף הקולגן מסייע לייצור מוגבר של קולגן טבעי – שהוא חומר המיוצר בגוף ותפקידו לבנות את העור ולשמור על גמישותו – ובו בזמן גם מעכב את פירוק הקולגן הקיים בתאי העור. אבקת הקולגן יעילה יותר מטבלייה, כיוון שהיא מכילה פי שלושה קולגן, והחומצה ההיאלרונית שבה מוסיפה לחות לעור.

מחקר שבדק את יעילות הקולגן עם פטנט ה-Verisol  בקרב נשים בגילי 65-45 מצא שיפור משמעותי ברמות הקולגן בעור והפחתה גדולה של הקמטוטים והקמטים סביב העיניים אצל הנשים שצרכו 2.5 גרם ביום. אחרי שמונה שבועות נראה שיפור של כ-50% בעומק הקמטים שלהן.

מה כדאי לאכול כדי לשפר את בריאות העור, הציפורניים והשיער?

דגים: עשירים בחומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 3.

מוצרי חלב וביצים: ביצים עשירות בביוטין ,(B7) יוגורט עשיר בחומצה פנטותנית (B5).

ירקות ופירות טריים: ובמיוחד אלה שעשירים בוויטמין C ובוויטמין A ובטא קרוטן, כמו כרוב, תרד, תותים, גויאבות ובטטות.

שמנים מהצומח: שמן זית, זיתים וכן אגוזים וגרעינים שונים עשירים בוויטמיןE .

גרעיני דלעת: עשירים באבץ הדרוש לחיזוק שורשי השיער, חיוני לריפוי פצעים בעור ותורם למערכת החיסון.

תה ירוק: מכיל נוגדי חמצון רבים החיוניים למניעת נזקים לגוף בכלל ולשיער בפרט. תה ירוק גם שומר על בריאות העור ומונע תהליכי הזדקנות. גם הוא נמצא במוצרי קוסמטיקה רבים המיועדים לטיפוח העור והשיער.