גודל פונט
פרוביוטיקה

איזו דיאטה הכי מתאימה לך?

מבין שפע הדיאטות הסובבות אותנו, מהי הדיאטה המתיישבת טוב ביותר עם אורח החיים, ההעדפות והצרכים שלך?

זמן קריאה: 4 דקות
איזו דיאטה הכי מתאימה לי

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. הדיאטה הים תיכונית מאפשרת הרכבת תפריט עשיר, ירידה הדרגתית במשקל ונמצאה יעילה בהפחתת מחלות כרוניות
  2. חובבי הבשר עשויים ליהנות מגזרה חטובה ותחושת שובע עם דיאטת הפליאו המבוססת על תזונת האדם הקדמון. הקרניבורים מטיבי הלכת יוכלו לבחור בדיאטה הקטוגנית, המבוססת על עידוד שריפת שומנים.
  3. בעלי כושר העמידה בפני מאפים, המעוניינים בשיפור תחושת האנרגיה והחיוניות, עשויים למצוא את מקומם בדיאטה ללא גלוטן.

הרשת מלאה באינספור המלצות לדיאטות מסוגים שונים, כל אחד מאתנו מתחבר לדיאטה אחרת בהתאם להרגלים ולהעדפות האישיות שלו. איזה דיאטה מתאימה לך?

חלון לים התיכון

שמה של הדיאטה הים תיכונית נודע למרחוק בזכות שורה של מחקרים שהצביעו על תרומתה לבריאות ובפרט להארכת תוחלת החיים והפחתת מחלות לב וכלי דם, פרקינסון ואלצהיימר.התזונה המועדפת על תושבי חופיו של הים האהוב עלינו, היא בעלת תפריט עשיר ומגוון, המבוסס על שומן בלתי רווי, פחמימות מורכבות, סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים. מדובר בדיאטה מאוזנת שלא תכניס את הגוף למצוקה ולא תשאיר אתכם רעבים.

מדובר בדיאטה שקל להחזיק לאורך שנים ושהיא מבטיחה ירידה מתונה ועקבית במשקל. עוד יתרון בולט, כיאה למדינה ים תיכונית, רכיביה זמינים עבורנו הישראלים ומתאימים להרגלים והעדפות של רבים מאיתנו, בכפוף למספר חידודים, איזונים והכוונה נכונה.

אז מה בתפריט?

  • פירות וירקות טריים.
  • הפחתת צריכת מזונות מעובדים.
  • דגנים מלאים, אורז וקטניות.
  • שומן בלתי רווי ובעיקר שמן זית, זיתים, אבוקדו וטחינה גולמית.
  • ביצים, דגים ועוף בכמות מתונה וללא טיגון. הימנעו ככל הניתן מבשר אדום.
  • גבינות ויוגורט מחלב עיזים, גם הם בכמות מתונה.
  • יין אדום – בין שתיים לארבע כוסות בשבוע.

 

יאבה דאבה דו, דיאטה!

דיאטת הפליאו כבשה את חיינו בסערה ועוררה בנו געגועים רומנטיים לחיים שפספסנו כציידים-לקטים. דיאטה זו מתאימה לחובבי הבשר ומבקשת להתחקות אחר התפריט של אבות אבותינו, שהסתובבו כאן בתקופה הפליאוליתית, לפני 2.6 מיליון עד 20 אלף שנים טרם המהפכה החקלאית.

זה אומר הרבה מאוד בשר ושומן והימנעות מוחלטת ממוצרים מעובדים, מקמח ומסוכר.

פרט ליתרונות הבריאותיים עליהם מצביעים תומכי השיטה, רבים מדווחים כי המעקב אחר דיאטת הפליאו סייע להם להשיל קילוגרמים עודפים ולהתחטב. נשמע טוב. אך שימו לב, מבקרי הפליאו טוענים שהיא קשה ליישום לאורך זמן וכי הסיכונים הכרוכים בצריכת יתר שומן רווי וחלבונים מן החי עשויים לפגוע בבריאות.

אז מה בתפריט?

  • הרבה בשר, עופות, דגים וביצים.
  • הרבה ירקות, למעט ירקות עמילניים שאותם צריך להגביל.
  • פירות במידה מוגבלת.
  • שמנים מן הצומח – שמן זית , שמן קוקוס, אבוקדו ואגוזים. יש להימנע משאר השומנים מהצומח.
  • מוצרי חלב – בעלי אחוזי שומן גבוהים, כמה שפחות מעובדים וללא סוכר.
  • הימנעות מסוכרים, מזון מעובד, דגנים, קטניות.

 

 

מאכילים את המוח ויורדים במשקל

אם דיאטת הפליאו נראתה לכם מאתגרת, היכונו להתבונן אחרת לגמרי על מה שנכנס לכם לפה. הדיאטה הקטוגנית, הטוענת החדשה לכתר בעולם הדיאטות עתירות השומן, מדברת על תפריט שבנוי על כ-70% שומן, 25% חלבונים והימנעות כמעט מוחלטת מפחמימות. הדיאטה הומצאה בשנות ה-20 של המאה הקודמת כדיאטה טיפולית לחולי אפילפסיה והיא מבוססת על כך שבהיעדר אנרגיה זמינה מפחמימות, גופנו מתחיל לפרק שומן. תוצרי פירוק השומן בכבד, המכונים גופי קטון, משמשים במצב זה כמקור אנרגיה למוח. המצדדים בדיאטה טוענים כי היא מסייעת לגוף בשריפת שומנים ובחיטוב, אך גם משביעה, מספקת ובריאה. מנגד, חשוב לדעת, כי אנשים רבים מדווחים על תחושות גופניות קשות כמו עייפות, בחילות, חולשה ועוד, בייחוד בתקופת ההסתגלות לדיאטה.

אז מה בתפריט?

  • בשר ודגים כמה שיותר שמנים, עדיפות למעלה מ-30% שומן.
  • מוצרי חלב – גבינות קשות, גבינות שמנת, חמאה. גם כאן, שומן, שומן, שומן.
  • ירקות טריים, אך כאלה בעלי תכולת פחמימות נמוכה. בעיקר ירוקים.
  • פירות מעטים, בייחוד פירות יער ומעט אבוקדו.
  • אגוזים – בכמות מעטה.
  • הימנעות מפחמימות.

 

נטולת גלוטן, עתירת חיוניות

הדיאטה ללא גלוטן החלה את דרכה כדיאטה טיפולית לסובלים ממחלת הצליאק, אשר גופם רגיש לגלוטן, אך ברבות השנים הפכה לנחלתם של חובבי החיטוב ואורח החיים בריא. גלוטן הוא חלבון המצוי בדגנים כדוגמת חיטה, שעורה ושיפון.

הדיאטה מסייעת מאוד בירידה במשקל ומעלה את האנרגיה והחיוניות. לכן, אם אתם מסוגלים לסרב למאפה טרי וחם, אך מעוניינים בתפריט מגוון הכולל גם פחמימות, ייתכן שהדיאטה הזו היא הדיאטה המתאימה לכם. לאלה מאיתנו שאינם אלרגיים לגלוטן, הערך הבריאותי של עצם ההימנעות ממנו שנוי במחלוקת. עם זאת, אין ספק שההימנעות מג’אנק פוד, הקפדה על תפריט מסודר והכמות המוגבלת של הפחמימות יסייעו לרדת במשקל ולהתחטב.

אז מה בתפריט?

  • אורז לבן או מלא כולל תוצריהם.
  • קטניות כדוגמת שעועית, עדשים, גרגירי חומוס, קמח חומוס.
  • ירקות וקמחים עמילניים – תירס, תפוח אדמה, בטטה.
  • מוצרי חלב, ביצים, דגים, ובשר – בעדיפות לבשר ודגים שאינם מעובדים.
  • כל סוגי הירקות, טריים ומבושלים.
  • פירות טריים.
  • אגוזים, שקדים ושמנים כדוגמת אבוקדו ושמן זית.
  • דגנים שאינם מכילים גלוטן: כוסמת, קינואה, דוחן וטף.
  • הימנעות מכל מוצר המכיל חיטה, שעורה, שיפון, שיבולת שועל ותוצריהם.

 

לפני שמתחילים בדיאטה כזו או אחרת, מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע להתאמת הדיאטה למצב הבריאותי.