גודל פונט
ויטמינים ומינרלים

מולטי ויטמין לגבר

כולנו רוצים להיות גירסה טובה יותר של עצמנו – בריאים יותר, מרוכזים יותר בעבודה, יעילים יותר במטלות הבית, מלאי אנרגיה בבילויים משפחתיים ואפילו להשתפר באימוני הריצה או הכוח שאנחנו כל כך מתמידים בהם. הדברים האלה גוזלים מאיתנו זמן יקר, עד כדי כך שלפעמים אנחנו שוכחים להשקיע בבסיס להכול – האוכל שאנחנו אוכלים ואיכות רכיבי התזונה שהגוף שלנו דורש כדי לתת לנו להוציא ממנו את המירב. איך מולטי ויטמין קשור לזה? בכתבה שלפניכם.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. ויטמינים ומינרלים הם חומרים להם הגוף זקוק בכמויות מזעריות אך הם הכרחיים לתפקודו התקין.
  2. לכל ויטמין ומינרל יש קצובה יומית מומלצת הנועדה להבטיח את בריאותנו, שאנחנו אמורים להשיג באמצעות תזונה מאוזנת ומגוונת.
  3. מי שמרגיש שבעקבות מרוץ החיים התזונה הנבונה נדחקת קצת הצידה, כדאי שישקול תיסוף במולטי ויטמין פעם ביום.

ממה אנחנו מורכבים?

גוף האדם בנוי מאינספור תאים. כאשר מספר תאים בעלי מוצא ומבנה משותפים פועלים יחד על מנת לאפשר תפקוד מסוים נוצרת לנו רקמה, ובגוף האדם קיימות כ- 260 כאלה. כאשר מספר רקמות פועלות יחדיו הן יוצרות איבר. מכיוון ששלל רקמות הגוף נהרסות ונבנות כל העת, עלינו לספק לגוף את חומרי הבניין בהם הוא משתמש. המשותף לכל אלה הוא שאת החומרים מהם אנחנו עשויים, אנחנו מספקים בדרך אחת בלבד – במזון. כמו למשל חלבונים מהם נבנה שריר, הורמונים, אנזימים ועוד, פחמימות מהן ניצור מאגרי אנרגיה בשריר, סמני זיהוי על פני התאים או אפילו את החומר התורשתי שלנו, ושומנים, מהם נוכל לבנות למשל מאגרי אנרגיה, הורמונים או חלק ממבנה קרום התא. כל אלו הם רק קצה המזלג מתוך מגוון עצום של שימושים שהגוף עושה באותם שלושת אבות המזון ההכרחיים לו (או בעצם לנו) לקיום תקין, ונקראים “מאקרו-נוטריינטים” – רכיבי תזונה להם הגוף זקוק בכמויות גדולות.

מהם מיקרו נוטריינטים?

אז יש את האבנים הגדולות מהם בנויים האיברים, הלוא הם אותם מאקרו-נוטריאנטים שהוזכרו בפסקה הקודמת. לצידם, יש רכיבי תזונה להם הגוף זקוק לא פחות, רק בכמויות הרבה הרבה יותר קטנות. ניתן לדמות את העניין לבניית בית – יש את הלבנים מהם הבית מורכב, הרעפים מהם הגג מורכב, והרצפות המהוות את רצפת הבית. אז יש מבנה נהדר, אבל כדי להיכנס אליו צריך דלת אחת חשובה שבלעדיה הבית לא יהיה בית. ולולא אותה ידית אחת קטנטנה, גם הדלת לא תוכל לתפקד כדלת ותהיה לא שימושית. אז לצורך ההקבלה – אנחנו חייבים לקבל את אותם מיקרו-נוטריאנטים בתזונה כדי לתפקד באופן תקין, בדיוק כמו שהבית צריך את אותה ידית כדי שיוכל לשמש כבית. בפועל אותם מיקרו-נוטריאנטים הם ויטמינים ומינרלים בעלי תפקיד מפתח (או ידית ) בשלל תהליכים מטבוליים בגוף. מה למשל? ויטמינים מקבוצת B ידועים בעיקר בשל תפקידם בתהליכי הפקת אנרגיה או מינרל הברזל הידוע בתפקידו כנשא החמצן בכדוריות הדם האדומות. כל התהליכים האלה בעלי חשיבות עליונה לתהליכי החיים התקינים.

“אין תפקידים קטנים, יש רק שחקנים קטנים”

אז אומנם הכמויות שאנחנו צריכים מאותם רכיבי תזונה הן כמויות מזעריות, אבל חוסר מתמשך ברכיב אחד או יותר עלול להוביל לתסמינים קלים, לעתים חמורים יותר, ולפעמים אפילו נזקים בלתי הפיכים. כך למשל חוסר בוויטמין A עלול לפגוע בראיית הלילה שלנו, חסר מתמשך בוויטמין C עלול לפגוע בהיווצרותן של רקמות החיבור (ובהמשך למחלת הצפדת), חסר מתמשך בוויטמין D עלול להוביל לירידה בבריאות העצם (ובהמשך לאוסטאופורוזיס), מחסור מתמשך בחומצה פולית (ויטמין B9) עלול להוביל לאנמיה, או חסר במינרל מגנזיום העלול לפגוע בתקינותו של תהליך כיווץ השריר.

מה מיוחד במולטי ויטמין לגבר?

לכל אחד מרכיבי התזונה יש קצובה יומית מומלצת. הקצובה משתנה בהתאם לגיל, למין ולמצב הבריאותי. כך למשל נשים זקוקות ליותר ברזל מגברים בשל האיבוד המוגבר בזמן הוסת, אך גברים זקוקים לכמויות גבוהות יותר של אבץ בשל חשיבותו לייצור הזרע ופוריות הגבר. דוגמה נוספת היא הקצובה היומית המומלצת לוויטמין K אצל גברים שגבוהה מהקצובה היומית המומלצת אצל נשים, לכן גם בחלק ממוצרי המולטי ויטמין לגבר נוכל למצוא רמות גבוהות יותר של ויטמין מסיס שומן זה הידוע בשל תפקידיו הרבים בגוף, ביניהם מעורבות במניעת הסתיידות כלי דם ומסתמי הלב. נשים נמצאות בסיכון גבוה יותר לפתח אוסטאופורוזיס ולכן פעמים רבות נוכל למצוא במוצרי המולטי לנשים רמות גבוהות יותר של סידן שחשוב לבריאות העצם. כלומר בשורה התחתונה על מנת שתוסף המולטי ויטמין שאנו צורכים יהווה עבורנו את ההשלמה התזונתית הרחבה הנכונה לנו ביותר מומלץ לצרוך תוסף ייעודי לפי גיל ומין: מולטי ויטמין לגבר או מולטי ויטמין לאישה. 

אם יש ספק, אין ספק

תזונה נכונה, מאוזנת ומגוונת אמורה לספק לאדם הממוצע מספיק ויטמינים ומינרלים על מנת לשמור על בריאותו. אבל מי מאיתנו אדם ממוצע? כולנו נמצאים במרוץ מטורף כדי להוציא מעצמנו את הכי טוב שאנחנו יכולים, ולפעמים אנחנו קצת שוכחים בדרך את העיקר – הבריאות והתזונה שלנו. זה נכון שלא נועדנו לבלוע כדורים, אבל גם לא נועדנו לשבת מול המחשב או הסלולרי 12 שעות ביום. גם לא נועדנו לרוץ 30 ק”מ בסופ”ש, ובטח שלא נועדנו לאכול מזון עטוף בשקיות מרשרשות שמכיל יותר חומרים סינטטיים מטבעיים. בסקר מב”ת (מצב בריאות ותזונה) של משרד הבריאות בישראל שפורסם ב 2018, נמצא שצריכתם הממוצעת של ויטמינים ומינרלים מסוימים נמוכה מהקצובה היומית המומלצת. כדי להיות על הצד הבטוח מומלץ לצרוך תזונה מגוונת המכילה שפע ומגוון של ירקות ופירות בשלל צבעים. אם אתם מרגישים שאתם יכולים יותר אבל מתקשים להשיג זאת בתזונה, כדאי לשקול תיסוף במולטי ויטמין פעם ביום, ולהבטיח שאתם מספקים לעצמכם את כל מה שאתם צריכים וקצת מעבר. תוספי מולטי ויטמין ייעודיים מכילים רכיבי תזונה נוספים מעבר לאלו הנדרשים לתפקודנו התקין ונועדו לתת “ערך מוסף” מלבד ההשלמה התזונתית, כמו ג’ינסנג או קו-אנזים Q10.