גודל פונט
ויטמינים ומינרלים

קואנזים Q10 (קיו 10) – כל מה שנחוץ לדעת

לקואנזים Q10 יש מגוון השפעות חיוביות על הבריאות בכלל ועל בעיות לב ולחץ דם בפרט.
באילו מזונות הוא נמצא, ומתי צריך לצרוך אותו בתוסף תזונה?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
פעילות תקינה של הלב

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. קואנזים Q10 הינו בעל תפקיד מרכזי בתהליכים שונים, המיוצר בגוף. ככל שמזדקנים, וכן בגלל השפעות נוספות, הגוף זקוק לתוספת ממקור חיצוני
  2. מחקרים רבים בשנים האחרונות שבים ומעלים את תרומתה המכרעת של תוספת קואנזים Q10 לבריאות הגוף ולמניעת מחלות לב
  3. מחקרים רבים הוכיחו כי נטילה קבועה של התוסף משפרת את תפקוד הלב, אחרי אוטם שריר הלב (התקף לב), יתר לחץ דם והפרעות בקצב הלב ומצבי בריאות נוספים

הלב הוא השריר הפעיל ביותר בגוף האדם, הוא פועם כ־100 אלף פעמים ביום. על מנת שיתפקד כיאות, הלב שלנו זקוק לרמות אנרגיה גבוהות. מחקרים רבים מהשנים האחרונות, מציינים את התרומה האפשרית של תוספתQ10 לבריאות הגוף והלב. חוסר של קואנזיםQ10 משפיע במיוחד על רקמות שדורשות אנרגיה רבה לפעילותן, ועל רקמות ומערכות שמתחלפות ומתחדשות בקצב מהיר כמו השרירים, בפרט שריר הלב, וכן של רקמת החניכיים ומערכת החיסון. רמות תקינות של קואנזים Q10 לעומת זאת, מאפשרות ייצור אנרגיה בתאי שריר הלב ולכן חשובות לפעילותו התקינה.

מהו קואנזים Q10?

קואנזיםQ10 הוא מולקולה שומנית, הדומה במבנה שלה לוויטמין E, ובעלת תפקיד מרכזי בתהליכים שונים בגוף. קואנזים Q10 פועל ביחד עם אנזימים נוספים כזרז (קטליזטור) של פעולות מטבוליות שונות. בדרך כלל המולקולה מיוצרת בגוף, אולם ככל שמזדקנים אנו מייצרים פחות, וכן מצבים שונים כמו למשל שימוש בסטטינים להורדת כולסטרול, עלולים לפגוע בייצור העצמי כך שתוספת חיצונית עשויה להיות יעילה.

בנוסף, קואנזים Q10 מהווה אנטיאוקסידנט (נוגד חימצון).

באילו מצבים מומלצת נטילה של קואנזים Q10?

רמות גבוהות וקבועות של קואנזים Q10 מאפשרות ייצור אנרגיה בתאי שריר הלב, ולכן חשובות לפעילותו התקינה. מחקרים שונים הדגימו כי לנטילה קבועה של התוסף יש השפעה על תפקוד הלב. תיסוף של coQ10 יעיל כאשר ישנו חוסר בגוף שעלול להתבטא בעייפות וחולשה. ישנם מחקרים שהראו יעילות במצבים של פיברומיאלגיה. ישנה תמיכה מחקרית להפחתת תסמינים של מיופתיה הקשורה לטיפול בסטטינים, לכן מי שנוטל תרופות מסוג זה להורדת כולסטרול יכול ליהנות מיתרון התוסף – על פי נייר העמדה של עמותת הדיאטנים “עתיד” ו”איגוד הקרדיולוגים בישראל” שעסקו בהמלצות התזונתיות למניעת מחלות קרדיווסקולריות (2021). ישנה המלצה לשקול תוסף במינון יומי של 300 מ”ג בחולי אי-ספיקת לב ובמיוחד לאלו שסובלים מתסמיני המחלה ומריבוי אשפוזים.

כיצד נוטלים קואנזים Q10?

קואנזים Q10 נמצא בעיקר בדגים ובבשר, אך הכמויות המצויות במזון נמוכות משמעותית לעומת אלה שניתן לקבל באמצעות תוספי תזונה. ישנם סוגים שונים של תוספי תזונה המכילים קואנזים Q10 בלבד, וישנו גם מולטי ויטמין המכיל אותו. מחקרים שנעשו על שימוש בתוסף, נעשו על טווח רחב של מינונים. יש לתוסף פרופיל בטיחות גבוה עם מיעוט תופעות לוואי, אך לפי משרד הבריאות בישראל המינון המקסימלי לצריכה הוא 200 מ”ג ליום. נטילת התוסף במצבים מסוימים מחייבת פיקוח רפואי. כמו כן, לא מומלץ להפסיק את נטילת התכשיר ללא אישור רפואי.
כדי לשפר את ספיגתו מומלץ לקחת את התוסף ביחד עם הארוחה.

מקורות לקואנזים Q10 מהמזון

מזונות דוגמת בשר ודגים מהווים מקור עשיר ל-coQ10, כאשר מקורות תזונתיים מגוונים תורמים כ-25% לרמה של coQ10 בפלסמה. הרמות שיהיו בפלסמה ישקפו בעיקר את הצריכה ממקורות חיצוניים כלומר מזון ותוספים.

(עפ”י נייר עמדה עמותת עתיד)