גודל פונט
צמחים

עשב חיטה – על מה כל הרעש הזה?

בשנים האחרונות שומעים לא מעט את צמד המילים “עשב חיטה”, והיום נסקור את יתרונותיו הגדולים.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות
עשב חיטה | אלטמן

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. עשב חיטה עשיר מאוד בכלורופיל - נוגד חמצון רב עוצמה
  2. צריכה של נוגדי חמצון היא חיונית מאוד בעולמנו המתועש ומרובה המתח שבו אנו חיים
  3. עשב חיטה עשיר במגוון של ויטמינים ומינרלים ולכן צריכתו עשויה לתרום במצבים בריאותיים שונים

ראשית, מעניין לגלות שהסגולות המיוחסות לעשב זה, הן של זן החיטה הגדלה לצורך הפקת קמח. זן זה נקרא בלטינית Triticum aestivum או בעברית – חיטה רכה, והוא גדל רק באופן מתורבת. על מנת להצליח ליהנות מהערכים הנפלאים של עשב החיטה, יש להשתמש בעשב הצעיר של הצמח, שם טמונות האיכויות שלו בריכוז הגבוה ביותר.


כיום ניתן לצרוך עשב חיטה במספר דרכים: מיץ טרי, מיץ קפוא, אבקה, קפסולות. בכל דרך שהיא, לא ניתן לפספס את צבעו הירוק. מקור הצבע הוא תכולתו הגבוהה של הכלורופיל – פיגמנט הנמצא בצמחים רבים, ומעניק להם את הגוון הירוק. ככל שהצמח ירוק יותר, ערכי הכלורופיל בו יהיו גבוהים יותר. אגב, קיימים בטבע פיגמנטים אחרים ה”מאפילים” על צבעו של הכלורופיל, וצובעים את הצמח בצבע אחר, אך על זה נספר בפעם אחת.


הכלורופיל עשיר בנוגדי חמצון ולכן מומלץ מאוד לשימוש, גם למניעה וגם לטיפול במחלות. בוודאי שמעתם שרבות מן המחלות בעולם המערבי כיום נגרמות מבעיות מטבוליות, וכאן (בין היתר), נכנסים נוגדי החמצון לתמונה. 


מלבד זאת, נמצא כי עשב חיטה עשיר בפלבנואידים, ויטמין C וויטמין E. גם אלה, נחקרו רבות הודות להשפעתם נוגדת החמצון. 

מה עושים כל נוגדי החמצון האלה בגוף? 

אורח החיים המערבי מביא עמו נוחות רבה אך גם לא מעט סטרס, ישיבה מרובה, תזונה לקויה, שינה שאינה מספיק מיטיבה ועוד. כל אלה מעלים את רמות הרדיקלים החופשיים בגוף (החומרים הגורמים לסטרס חמצוני), מה שעם הזמן מהווה קרקע פורייה להתפתחות של תסמונות מטבוליות כגון: לחץ דם גבוה, השמנה, סוכרת, בעיות לבביות, כולסטרול גבוה. תהליכי חמצון בגוף מביאים גם להזדקנות מואצת, דלקות ומחלות עצביות שונות. ומעבר לתהליכים שמתרחשים בתוך הגוף בגינם נוצרים רדיקלים חופשיים, אנחנו “צורכים” רדיקלים חופשיים גם מהסביבה: זיהום אוויר, מזון, מים, תרופות ועוד.
בקיצור – נשמע שלכולנו לא תזיק מנה גדולה של נוגדי חמצון. 

מחקר שנערך בשנת 2022 בקרואטיה (Grubišić S, Kristić M, Lisjak M, Mišković Špoljarić K, Petrović S, Vila S, Rebekić A), מצא כי במיץ עשב חיטה קיימות כמויות גדולות מאוד של ויטמינים ומינרלים: ויטמין K, ויטמין C, סידן, מגנזיום, מנגן, ברזל ואבץ. זאת ועוד, החוקרים גילו שאם מוסיפים מיץ עשב חיטה למיצים שונים (לימון, תפוז, גזר, סלק ותפוח), הוא מעלה את רמות הוויטמינים והמינרלים הללו במיץ אליו הוא מתווסף. במילים אחרות, עשב החיטה מעצים את ערכם התזונתי של המיצים האחרים. בכל מקרה, מבין כל המיצים שנחקרו, מיץ עשב חיטה קיבל את תואר הכבוד – ערכו התזונתי הוא הגבוה ביותר מכולם. 

מה הקשר בין עשב חיטה וסרטן? 

מחלת הסרטן, פנים רבות לה, ומנגנוני פעולה כה מגוונים ומורכבים. בשנים האחרונות, עשב חיטה נחקר לא מעט בהקשר זה. עדיין לא הגיעו לכדי המלצות קליניות חד משמעיות, אך ניתן לראות כי שימוש בעשב חיטה, הראה מגמה של שיפור מדדים שונים, והשפיע לחיוב על תהליכי החלמה.

מחקר שנעשה כאן בישראל בשנת 2020 (Avisar A, Cohen M, Katz R, Shentzer Kutiel T, Aharon A, Bar-Sela G), בדק את ההשפעה של מיץ עשב חיטה על חולי סרטן במעי הגס, שקיבלו במקביל טיפול כימותרפי לאחר ניתוח. ספירת תאי הדם הלבנים הייתה נמוכה בהרבה מאשר אצל קבוצת המטופלים שלא צרכה עשב חיטה. בנוסף, גם מדדים של ציטוקינים אנטי-דלקתיים השתפרו אצל קבוצה זו. הנושא דורש עוד מחקר אך בהחלט התגלה כאן כיוון מעניין. 

מחקר נוסף שנערך בשנת 2017 בהודו (Gore RD, Palaskar SJ, Bartake AR), בו מכונה עשב החיטה “דם ירוק”, חקר את השפעת המיצוי המימי של עשב החיטה על תאים סרטניים בפה (בסוג שכיח מאוד של קרצינומה). המחקר מדגים תוצאות מרשימות של עיכוב התפתחות התאים הסרטניים. מדובר בהפחתה של 41.4% ב-24 שעות כך שמסתמן ככיוון שכדאי להמשיך לבדוק ולחקור.

מסתבר שהחדשות האלה כבר לא ממש חדשות… 

אן ויגמור, עסקה במשך רוב חייה בריפוי בעזרת צמחי מרפא, ובשמירה על אורח חיים בריא כמניעת מחלות. היא הגיעה לכך לאחר שגילתה על בשרה, שהריפוי הטבעי הוא אפשרי גם במקרים קיצוניים מאוד. כשהייתה נערה, היא עברה תאונת דרכים שהביאה את הרופאים להמליץ על כריתת שתי רגליה. אן לא הייתה מוכנה לכך והצליחה לרפא את עצמה באופן טבעי. גם לאחר כמה עשורים, הוכיחה לרופאים שטענו שנותרו לה מספר חודשים לחיות, כי גופה יכול להירפא ממחלת הסרטן שפקדה את גופה. וכך עם הזמן, למדה, חקרה ופיתחה שיטות לניקוי רעלים מן הגוף. היא הייתה מראשוני התומכים בגישת המזון החי (raw food), ודגלה בשתיית מיץ עשב חיטה בתור טיפול למחלות או למניעתן, וכל זאת כבר בשנת 1940. עד היום קיימים מרכזים בריאותיים הפועלים על פי גישתה, בארץ ובעולם. 

יחד עם זאת חשוב להדגיש, שלמרות כל היתרונות הקיימים לעשב החיטה, ולמרות גישות טיפוליות שמסתמכות על ריפוי טבעי, אנו ממליצים כי בכל בעיה רפואית שהיא לגשת להיבדק ע”י הרופאים וליידע אותם אם החלטנו לשלב יחד עם הטיפול הקונבנציונאלי, גם טיפול מבוסס מסורות עתיקות ורפואה משלימה. עשב חיטה לא בא להחליף טיפול רפואי אך בהחלט עשוי לתרום במצבי בריאות שונים. 

מקורות:

References:

1. Gore RD, Palaskar SJ, Bartake AR. Wheatgrass: Green Blood can Help to Fight Cancer. J Clin Diagn Res. 2017 Jun;11(6):ZC40-ZC42. doi: 10.7860/JCDR/2017/26316.10057. Epub 2017 Jun 1. PMID: 28764290; PMCID: PMC5534514.
2. Avisar A, Cohen M, Katz R, Shentzer Kutiel T, Aharon A, Bar-Sela G. Wheatgrass Juice Administration and Immune Measures during Adjuvant Chemotherapy in Colon Cancer Patients: Preliminary Results. Pharmaceuticals (Basel). 2020 Jun 23;13(6):129. doi: 10.3390/ph13060129. PMID: 32585974; PMCID: PMC7345549.
3. Grubišić S, Kristić M, Lisjak M, Mišković Špoljarić K, Petrović S, Vila S, Rebekić A. Effect of Wheatgrass Juice on Nutritional Quality of Apple, Carrot, Beet, Orange and Lemon Juice. Foods. 2022 Feb 2;11(3):445. doi: 10.3390/foods11030445. PMID: 35159595; PMCID: PMC8833947.
4. https://flora.org.il/plants/TRIAES/
5. https://annwigmore.org/our-founder/
6. https://en.wikipedia.org/wiki/Ann_Wigmore
7. Bar-Sela G, Cohen M, Ben-Arye E, Epelbaum R. The Medical Use of Wheatgrass: Review of the Gap Between Basic and Clinical Applications. Mini Rev Med Chem. 2015;15(12):1002-10. doi: 10.2174/138955751512150731112836. PMID: 26156538.