גודל פונט
פורמולות מיוחדות

רדיקלים חופשיים

בטח יצא לכם לשמוע עליהם ועל הנזק שהם עושים, כמו שבטח גם שמעתם איך כדאי להילחם בהם ומה כדאי לאכול כדי להפחית את השפעתם. אז הגיע הזמן לקשר בין המושגים ולהבין אחת לתמיד – מה הם רדיקלים חופשיים? מהו נזק חמצוני? ואיך סלט ירקות קשור לזה?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
רדיקלים חופשיים: תהליך הנזק החמצוני – אלטמן בריאות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. נזק חמצוני ידוע היום כגורם מרכזי בהתפתותן של מחלות רבות.
  2. מזון צלוי, מעובד, שאיפת אוויר מזוהם, עישון, סטרס ועוד, הם כולם מקורות לרדיקלים חופשיים המגדילים את הנזק החמצוני.
  3. הפחתת הנזק החמצוני תתאפשר על ידי צריכתם של נוגדי חמצון הנמצאים בשפע בפירות וירקות, אגוזים או בתוספי תזונה המכילים פוליפנולים או ויטמינים שונים דוגמת A, C, ו- E.

לא טוב היות האלקטרון לבדו

החומר בעולם בנוי מאטומים המורכבים בין היתר מחלקיקים הנקראים אלקטרונים, שפעמים רבות נוטים להסתדר בזוגות. איפה הבעיה? כאשר נותר אלקטרון בודד הוא יעשה כל שביכולתו על מנת למצוא אלקטרון נוסף שיצטרף אליו. למעשה נוצר מצב שאותו אלקטרון בודד, המכונה גם רדיקל חופשי, עלול לפגוע במולקולה, אברון או רקמה אחרים על מנת למצוא לו שותף. התהליך הזה נקרא “חימצון” ובמהלכו עלולים להיפגע מגוון רב של רקמות. כאשר אותו רדיקל מצליח למצוא אלקטרון שיצטרף אליו, נוצר “מעגל קסמים” שמשאיר אלקטרון בודד ברקמה שניזוקה וחוזר חלילה. ניתן לדמות את הדבר למסיבת ריקודים, בה האלקטרונים נהנים לרקוד בזוגות. אם יגיע אלקטרון החלטי ותוקפני שלא מצא עם מי לרקוד, הוא עלול להפריד בין זוג רקדנים. הרקדן שישאר כעת בודד עלול לנהוג באותה הדרך ולהפריד זוג אחר. תגובה שכזו נקראת שרשרת תגובה רדיקלית, ותתפלאו לשמוע, היא אפילו אחראית לחור באוזון!

נזק חמצוני

תהליך הנזק החמצוני, כאשר רדיקלים חופשיים “גונבים” אלקטרונים, מתרחש כל העת ואף מתחיל עוד בטרם הגחנו לאוויר העולם. למרות זאת, הזמן עושה את שלו כך שהנזק הולך וגדל עם הזמן עד כדי שמצטבר ליצירת פגיעה משמעותית העלולה לפגוע בתפקוד ובבריאות. מה למשל? נזק לכלי הדם, נזק בתאי העצב במוח או נזק לגרעין התא ולחומר התורשתי. נזק חמצוני נחשב היום לאחד מגורמי המחלות המרכזיים והעוצמתיים ביותר שיש העלול להוביל להתפתחותן של מספר רב של מחלות.

מאיפה מגיעים הרדיקלים?

בסביבה בה אנו חיים יש אינספור מקורות לרדיקלים חופשיים משחרים לטרף. זיהום אוויר? סטרס בעבודה? הם מקור לרדיקליים חופשיים. כמו גם מזון צלוי, מזון מעובד, עישון, קרינת השמש, חומרי הדברה וזוהי רק תחילת הרשימה. יחד איתם יש גם רדיקלים חופשיים ההכרחיים לתהליכי הפקת האנרגיה בגוף או כאלה הנוצרים במהלך פעילות גופנית ומביאים לשיפור ביכולת הגופנית.

לסיכום, ההגנה הטובה ביותר היא התקפה

על מנת להתגונן בצורה הטובה ביותר מפני חומרים מחמצנים היא להפחית את צריכתם ולהגדיל את צריכת נוגדי חמצון. נוגדי חמצון, או אנטי אוקסידנטים, הם חומרים בעלי יכולת למסור אלקטרונים לאותם רדיקליים ובאמצעות כך למזער את הפגיעה ברקמות האחרות. כך למשך ויטמינים רבים, ובראשם ויטמיני E ו- C, מסוגלים להתחמצן מבלי להפוך לפצצה מתקתקת, ובאמצעות כך לנטרל את האיום מאותם רדיקלים חופשיים. מלבד ההצמדות לאורח חיים בריא הכולל נשימת אוויר נקי, פעילות גופנית סדירה ושיטות שונות להפחתת הסטרס, מומלץ גם להיצמד לתזונה כזו המכילה אנטיאוקסידנטים ודלה ברדיקלים חופשיים. איך? מזון טרי ופחות מזון מעובד, ושיטות הכנת מזון שאינן כוללות חשיפה למקור אש ישיר בטמפרטורה גבוהה כמו צלייה או טיגון. מה כן לאכול? מגוון עשיר של פירות וירקות בשלל צבעים יספקו לנו שפע של נוגדי חמצון ובמידת הצורך גם תיסוף בויטמינים, מינרלים ופוליפנולים להשלמת צריכת נוגדי החמצון.