גודל פונט
עיכול

אנזימים – חלבונים קטנים עם תפקיד גדול

אנזימים, בטח שמעתם עליהם, אבל האם ידעתם שהם חלבונים? האם ידעתם שהם בעלי תפקיד מפתח במגוון תהליכים ביולוגים? האם ידעתם שהם הכרחיים לתהליך העיכול? האם ידעתם שהם מיוצרים בגופינו אך ניתן לקבל אותם גם בצורה חיצונית באמצעות המזון או בתוסף? אם עניתם “לא” על יותר משאלה אחת, הכתבה הזו בשבילכם.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
אנזימים – חלבונים קטנים עם תפקיד גדול | אלטמן בריאות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. אנזימים הם רכיבים חלבוניים קטנים המשתתפים באינספור תהליכים בגוף
  2. חסר באנזימים יוביל לפגיעה בפעילות התקינה של הגוף ועלול לבוא לידי ביטוי במגוון תסמינים
  3. אומנם ניתן לקבל אנזימים מסוימים במזון, אך בחלק מן המקרים ניתן להיעזר גם בתוספת אנזימים ממקור חיצוני

מהם אנזימים ומה תפקידם? 

כאמור, אחד מתפקידיהם החיוניים ביותר של האנזימים הוא תהליך העיכול, במהלכו המזון מתפרק לחתיכות קטנות יותר, עד לכדי אבני הבניין המרכיבות אותו, על מנת לאפשר את ספיגתם אל תאי המעי ומשם אל זרם הדם לצורך הובלתם לרקמות הגוף השונות. ללא קיומם של אנזימים היינו מתקשים לקבל מהמזון את כל רכיבי התזונה הדרושים לנו לשמירה על בריאות תקינה. אנזימי העיכול נקראים על שם רכיב המזון שבפירוקו הם מסייעים, כך שהאנזים עמילאז יהיה אחראי על פירוק עמילנים (פחמימות), האנזים ליפאז על פירוק ליפידים (שומנים) ופרוטאז על… ניחשתם נכון, פרוטאינים (חלבון). אנזימים אלו מיוצרים בלבלב ומשתחררים במעי הדק על מנת לאפשר את פעילותו המיטבית של תהליך העיכול. כאשר יש חסר באחד מהם, מכל סיבה שהיא, יפגע תהליך העיכול ואנו עלולים לסבול מתסמינים כמו נפיחות, עצירות, שלשול או צרבת. הדוגמה המוכרת ביותר היא חסר באנזים לקטז (המפרק את סוכר החלב – לקטוז), הגורם לאי נוחות לאחר צריכת מוצרי חלב המכילים כמות גבוהה של לקטוז. 

מהיכן מקבלים אנזימים?

במצב תקין, הגוף יודע ליצר את האנזימים הדרושים לפעילותינו התקינה בכמות הנכונה. על מנת לאפשר יצירת אנזימים יעילה עלינו להימנע ממחסורים תזונתיים חריפים, ובעיקרם ויטמינים ומינרלים כמו אבץ ומגנזיום. אנזימים נוספים ניתן לקבל בתזונה ממזונות כמו פירות וירקות חיים. כך למשל הפירות אננס, פאפאיה וקיווי עשירים באנזימים (ברומאלין, פאפאין ואקטינידין בהתאמה) המסייעים בפירוק חלבון, ומכאן העקצוץ על הלשון שלעתים מורגש בעת אכילת מזונות אלה. מזונות נוספים המכילים אנזימים הם מזונות שעברו תסיסה, אשר במהלכה נוצרו אנזימים באמצעות חיידקים או שמרים. דוגמאות לכך הן כרוב כבוש, קפיר (משקה חלב מותסס) וקימצ’י (ירקות מותססים). הדרך המקובלת יותר להשלמת אנזימים במקרים של חוסר היא על ידי שימוש בתוסף אנזימים יעודי. היתרון בדרך זו היא שההשלמה היא ספציפית לצורך הקיים וכך עולה הסיכוי שההשלמה תסייע לפתרון הבעיה או הקלת התסמין שלשמם נלקח התוסף. כך למשל נטילת תוסף “זים-גז”, המומלץ על ידי עמותת הדיאטנים לטיפול במעי רגיש, ככזה העשוי לעזור אלו המתקשים לאכול ארוחות המכילות כמות גדולה של ירקות וקטניות. 

לסיכום 

אנזימים הם חלבונים החיוניים לפעילות תקינה של שלל מערכות הגוף, וביניהן כמובן גם מערכת העיכול. במקרה של חוסר באנזימי עיכול אנו עלולים לחוש תסמינים הכוללים נפיחות, כאב בטן, שלשול או עצירות. יחד עם זאת חשוב לזכור שלא כל נפיחות, כאב בטן, שלשול או עצירות נובעים מחסר באנזימי עיכול ועל כן קיימת חשיבות גדולה לפניה לאיש מקצוע לצורך קבלת אבחון והתאמת טיפול, העשוי לכלול גם תוספי אנזימים ממקור חיצוני על מנת להקל על תהליך העיכול. 

מקורות:

References:

1. Voet, D., Voet, J. G., & Pratt, C. W. (2016). Fundamentals of biochemistry: life at the molecular level. Wiley
2. Bekhit, A. A., Hopkins, D. L., Geesink, G., Bekhit, A. A., & Franks, P. (2014). Exogenous proteases for meat tenderization. Critical reviews in food science and nutrition, 54(8), 1012–1031.
https://doi.org/10.1080/10408398.2011.623247
3. https://www.atid-eatright.org.il/prdFiles/טיפול תזונתי בתסמונת מעי רגיש - דצמבר.pdf