גודל פונט
חורף בריא

כך תתגוננו מפני שפעת

מה ההבדל בין שפעת ובין הצטננות, מהם תסמיני שפעת ומדוע חלק מהם עלולים להיות מסוכנים, וגם – איך מתמודדים עם תסמיני שפעת באמצעים טבעיים? כל התשובות לשאלות שמטרידות אותנו לקראת החורף, גם בעידן הקורונה.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
שפעת

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. לא רק קורונה, גם נגיפי שפעת עלולים לתקוף אותנו בחורף הקרוב
  2. שפעת איננה הצטננות, אלא מחלה קשה שיכולה לגרום לסיבוכים ולסכן את החיים. תסמיני שפעת כוללים חום גבוה, כאבים והרגשה כללית רעה
  3. אפשר להיעזר בתכשירים טבעיים, צמחי מרפא, פרוביוטיקה, פרופוליס, ויטמינים ומינרלים שונים שיקלו את ההתמודדות עם תסמיני שפעת

הקורונה עדיין פה אבל היא לא לבדה משום שיחד איתה אנחנו מתמודדים עם שאר מחלות החורף וביניהן מחלת השפעת שעוצמתית כתמיד.

תסמיני שפעת

שפעת מתבטאת בתסמינים שונים: חום, כאבי שרירים/חולשת שרירים ולעיתים גם כאבי ראש.
תסמינים של מערכת הנשימה העליונה כמו נזלת ושיעול אך זה עשוי להיות בעוצמה גבוהה יותר מאשר בהצטננות.
לא תמיד כל התסמינים יופיעו והעוצמה שלהם כמובן עשויה להשתנות מאחד לשני. התסמינים מלווים בתחושה כללית לא טובה וחולשה.

מה ההבדל בין תסמיני שפעת לתסמיני הצטננות?

ההבדל המשמעותי בין שפעת לבין הצטננות היא ששפעת נחשבת למחלה שעלולה להיות מסוכנת, לגרום לסיבוכים ואפילו למוות. כאמור, תסמיני שפעת כוללים חום גבוה, כאבי שרירים, כאבי גרון, כאבי ראש, נזלת, שיעול, חולשה והרגשה כללית רעה. הסיבוכים עלולים להיות קשים: דלקת ראות, דלקת בסינוסים, דלקת של שריר הלב ועוד.

הצטננות, לעומת זאת, היא מחלה קלה. אמנם היא מלווה בהרגשה כללית רעה, אבל התחושה קשה פחות מאשר בשפעת, והתסמינים קלים יותר, בדרך כלל. לרוב הצטננות אינה מעלה את חום הגוף, ובמקרים שכן – מדובר בחום נמוך שחולף במהירות.

איך נמנעים משפעת?

הדרך הטובה ביותר להתגונן מפני שפעת ולהימנע מסיבוכי המחלה היא באמצעות התחסנות, מדי שנה. דרכים נוספות להימנע מהידבקות קשורות לשמירה על היגיינה, באמצעות רחיצת ידיים בסבון ובמים או באלכוג’ל, אוורור חדרים, שיעול או עיטוש למרפק והימנעות מקרבה לאדם שמגלה תסמיני שפעת.

כדי לסייע למערכת החיסון לפעול בצורה מיטבית, כדאי להקפיד על שעות שינה ועל תזונה מגוונת הכוללת ירקות ופירות, קטניות ודגנים מלאים, לעסוק בספורט בעצימות מתונה, להפסיק לעשן ולשמור באופן כללי על אורח חיים בריא.

כיצד מתמודדים עם תסמיני שפעת?

הרפואה הטבעית, האלטרנטיבית, פועלת בשני מישורים: מחד, בחיזוק המערכת החיסונית מתוך מטרה לנסות ולמנוע הידבקות, מאידך, בהקלת התסמינים, כגון תסמיני שפעת, אם נדבקנו. זאת בשימוש בתוספי תזונה, פרוביוטיקה וצמחי מרפא, ובעזרת תזונה מתאימה.

אחד הצמחים הנחקרים ביותר בהקשר של מחלות חורף הוא אכינצאה, וישנן עדויות כי נטילת תכשיר המכיל מיצוי של הצמח עשויה להפחית את הסיכון היחסי לחלות בהצטננות ובשפעת ואף לקצר את משך המחלה.

צמחים נוספים שנחקרו ונמצאו יעילים להתמודדות בשפעת ומחלות חורף הם סמבוק שחור, שנמצא יעיל נגד חום וכאבי גרון, ואסטרגלוס שעשוי לקצר את משך המחלה.

המלצות נוספות הן להעשיר את התזונה במזונות שעשירים בוויטמין Cבברזל, סלניום, בטא קרוטן ואבץ. גם פרוביוטיקה נחשבת כמחזקת את מערכת החיסון ועשויה להפחית את הסיכון בהידבקות במחלות נגיפיות, כגון שפעת. תכשיר נוסף שנחשב תרופות סבתא לשפעת הוא פרופוליס שעשיר בנוגדי חמצון בוויטמינים ובמינרלים.

להתמודדות עם תסמיני שפעת ההמלצה היא להוסיף לתזונה תבלינים כמו ג’ינג’ר, קינמון וציפורן, הידועים כבעלי סגולות מרפא, המסייעים לפעילות המערכת החיסונית.

שפעת, כאמור, עלולה להסתבך ולסכן חיים, אבל במרבית המקרים אין צורך לפנות לרופא. במהלך המחלה רצוי להרבות בשתייה ולקחת תרופה להורדת החום ולשיכוך כאבים בהתאם לצורך, ובהתאם למינון התרופה. אולם חשוב להיות קשובים לגוף ולפנות לטיפול רפואי אם יש חשש לסיבוך כגון:

  • חום גבוה (מעל 38 מעלות) הנמשך מעל 3 ימים
  • שיעול חריף שהולך ומחמיר או שיעול שמלווה בכיח מוגלתי
  • קוצר נשימה (נשימה מהירה)
  • כאבים בחזה
  • כאבי ראש חריפים
  • כאב אוזניים
  • הקאות
  • נזלת מוגלתית
  • כאב בפנים