גודל פונט
חורף בריא

שיעול טורדני: כשהשיעול מטריד אתכם

שיעול טורדני, על פי ההגדרה הרפואית, הוא שיעול מציק שנמשך מעל שלושה שבועות. מהן הסיבות לשיעול טורדני, מתי כדאי לגשת לרופא ואיך אפשר להקל את השיעול באמצעים טבעיים?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
שיעול טורדני

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. שיעול שנמשך מעל שלושה שבועות המוגדר כשיעול טורדני או שיעול כרוני.
  2. ישנן סיבות רבות לשיעול טורדני, חלקן תלויות בגיל, בהן מחלות, שימוש בתרופות, תופעות בריאותיות וכדומה.
  3. ישנן תרופות שונות שיכולות להקל על שיעול, חלקן במרשם רופא, אחרות ניתנות לרכישה ללא מרשם ויש תרופות טבעיות, תרופות סבתא, שאפשר להכין לבד בבית.

שיעול טורדני

שיעול טורדני הוא שיעול כרוני על פי הגדרתו הרפואית, כלומר כזה שנמשך מעל שלושה שבועות. שיעול הוא רפלקס, תגובה טבעית של הגוף שנועדה לסלק חלקיקים וגורמים שונים שחדרו למערכת הנשימה. זה יכול להיות בגלל גירוי שהוא תוצאה של חדירת מזהמים או חומרים אלרגניים, או כדי להפריש ליחה שנוצרה במערכת הנשימה.

שיעול נחלק לשני סוגים עיקריים: שיעול חריף, שהוא בדרך כלל תוצאה של מחלה זיהומית בדרכי הנשימה. הצטננות, שפעת, נזל ומחלות חורף הם דוגמה בולטת לכך. זה שיעול שנמשך בדרך כלל מספר שבועות. הסוג השני הוא שיעול טורדני. שיעול טורדני הוא שיעול שאינו נפסק כשהמחלה חולפת. זהו שיעול כרוני, כאמור, שיכולות להיות לו סיבות רבות התלויות בדרך כלל בגילו ובאורח חייו של המשתעל. 

הסיבות השכיחות לשיעול טורדני:

שיעול טורדני שנגרם מעישון

 אין ספק שעישון הוא הגורם העיקרי לשיעול המדובר, שאף זכה לכינוישיעול מעשנים”. אחד מנזקי העישון הידועים הוא פגיעה במנגנון סילוק החלקיקים הנשאפים לגוף.

 מנגנון המורכב מריסיות עדינות שתפקידן ללכוד את החומרים המגרים החודרים לדרכי הנשימה. כשאלה נהרסות, בגלל עישון, מרבית החלקיקים הנשאפים עם עשן הסיגריות נותרים בדרכי הנשימה ובמיוחד בריאות. הרס הריסיות, ביחד עם הגירוי שיוצר עשן הסיגריות גורמים להיווצרות מוגברת של ליחה ושל ריר שאינם מסולקים מן הגוף.

שיעול טורדני שנגרם בגלל מחלות ריאה, כגון סרטן, מחלת COPD וכדומה: עישון נחשב כגורם משמעותי למחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD) ולסרטן הריאה, ושיעול טורדני וכרוני הוא בין התסמינים העיקריים לכך לכן צריך לעורר חשד למחלות אלה.

תופעת לוואי של תרופות שונות

 ישנן לא מעט תרופות שתופעת הלוואי שלהן היא שיעול יבש ומתמשך, כלומר טורדני וכרוני כל משך התקופה בה נוטלים את התרופה. תרופות הניתנות להפחתת לחץ דם הן בין התרופות השכיחות שיש להן תופעת לוואי ידועה של שיעול טורדני.

שיעול טורדני שנגרם מריפלוקס

 צרבת, צרידות ושיעול הן סימנים מובהקים לתופעת הרפלוקסחזרה של חומצות קיבה ומיצי קיבה לוושט ולחלל הפה בגלל היחלשות שריר סוגר הקיבה שאמור למנוע זאת. חדירה של רסיסי מיצי הקיבה שעולים לחלל הפה עלולים לחדור לדרכי הנשימה ולגרום לגירוי ולשיעול טורדני אופייני.

שיעול טורדני כתגובה למחלה בדרכי הנשימה:

אלרגיה (נזלת כרונית), גודש בסינוסים ואסתמה הן שלוש מחלות שכיחות, בעיקר בקרב ילדים ובני נוער, אבל גם מבוגרים עלולים לסבול מהן. המשותף לשלוש המחלות הוא היווצרות של גודש, ליחה, ריר ונזלת בדרכי הנשימה.

long covid

מתי כדאי לפנות לרופא?

מעבר להיותו מטרד לכשעצמו, השיעול עלול לפגום באיכות החיים, לגרום לבריחת שתן לא רצונית, לעורר כאבים בבית החזה וברום הבטן ועוד. כל כן, כדאי לפנות לרופא ולקבל אבחנה וטיפול מוקדם ככל הניתן.

כמו כן, ישנם גורמים נוספים, נדירים, ובעיקר התלויים בגילבעיקר כשמדובר בילדים או בבני הגיל השלישי. בין שידוע על אחד הגורמים שהוזכרו ובין שאין סיבה ברורה להופעת שיעול הנמשך מעל 3 שבועותההמלצה היא לגשת לבירור רפואי.

סיבה נוספת בגינה מומלץ לפנות לרופא, היא קבלת אבחנה והתחלת טיפול תרופתי ספציפי למחלה ממנה סובלים. כגון נטילת סותרי חומצה או תרופות המקטינות את ייצור החומצה (יש במרשם ויש ללא מרשם) לטיפול ברפלוקס קיבתי, תרופות מכייחות ותרסיסים מסוגים שונים, המכילים סטרואידים או אנטי היסטמינים, להקלה על גודש וליחה בדרכי הנשימה, במקרים של נזלת אלרגית, אסתמה, סינוסיטיס וכדומה.

כיצד ניתן להקל שיעול טורדני?

כאמור, במקרים רבים, הטיפול נגזר מסיבת השיעול. אבל ישנן גם אפשרויות טבעיות ותרופתיות להקלת שיעול שיכולות להיות יעילות ללא קשר לגורמים. בהן:

  • תרופות לכיוח, ללא מרשם רופא, הניטלות כסירופ או בכדורים
  • תרופות לדיכוי שיעול, הניתנות במרשם רופא
  • תרופות סבתא להקלת שיעול, כגון:
  • סירופים ביתיים שמכינים מבצל ודבש, מגינגר ודבש, מחומץ ודבש, טימין ודבש, ליקריץ ודבש וכדומה
  • חליטות של צמחי מרפא הידועים כמחטאים וכמקלים שיעול, כגון טימין גינגר והל.