גודל פונט
פורמולות מיוחדות

גיל העמידה – גיל המעבר אצל גברים

גיל המעבר בגברים נקרא גם “אנדרופאוזה” ומתחיל לרוב לקראת גיל 50. בעוד אצל נשים השינוי ההורמונלי אורך כחמש שנים, אצל הגברים התקופה הזאת יכולה להימשך עד 20 שנים. בכתבה זו נראה איך ניתן לטפל בתופעות הבולטות שלה: בעיות זיקפה ואין אונות, ירידה בחשק המיני, ערמונית מוגדלת, עייפות, התקרחות, נשירת שיער ועוד.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 7 דקות
גיל העמידה – גיל המעבר אצל גברים - המדריך המלא - אלטמן בריאות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. גיל העמידה הוא למעשה גיל המעבר אצל גברים, הוא מופיע לרוב במהלך שנות ה-40 לחיים ויכול להתפרש על פני 20 שנה.
  2. התופעות האופייניות ביותר של גיל העמידה כוללות – ערמונית מוגדלת, ירידה בתפקוד המיני עד אימפוטנציה, עייפות וחוסר אנרגיה וגם פציעות וכאבי שרירים.
  3. הגורם הבולט ביותר להופעת כל הבעיות הוא ירידה ברמת ההורמון הגבר טסטוסטרון בדם.

יש משהו קצת מתריס בשם “גיל העמידה”אותן שנים (בשל הירידה בכמות הטסטוסטרון) מתבטאות דווקא בחוסר יכולת להגיע לעמידה אצל חלק מהגברים.

גיל העמידה הוא בעצם המקבילה הגברית לגיל המעבר אצל נשים (מנאפוזה).

גיל המעבר בגברים (אנדרופאוזה) יכול להתפרש על פני תקופה של עשרים שנים, הוא מתחיל לקראת גיל 50 ונמשך אל תוך שנות ה-60. כאשר אדם מגיע לגילים האלה, הוא חשוף יותר לבעיות רפואיות כרוניות, פונה יותר לרופאים ונוטל יותר תרופות באופן קבוע.

מהצד השני אפשר לראות רבים שמתחילים לקחת את נושא בריאותם הגופנית והנפשית באופן הרבה יותר יסודי, הם מתחילים לערוך בדיקות בשגרה, עוברים לתזונה מאוזנת ובריאה יותר, מתחילים להתאמן באופן קבוע ולא פעם תשמעו מהם את המשפט: “אין מה לעשות. הגעתי לגיל שאני חייב לדאוג לעצמי”.

מהם התסמינים המזוהים ביותר עם גיל העמידה? 

הסיבה המרכזית לשינויים שחווים בגיל העמידה היא כאמור הירידה בהפרשת הורמון הטסטוסטרון. ההורמון הגברי מיוצר באשכים ואחראי על הדחף המיני וייצור הזרע, כמו גם על תחזוקת מסת השרירים וצפיפות העצמות, על הקול וצמיחת שיער על הגוף והפנים.

כאשר רמת הטסטוסטרון בדם מתחילה לרדת, סממני הגבריות מתחילים לדעוך, וכיום העיסוק סביב גיל העמידה הוא בהתהליך הפיזיולוגי שמתרחש בגוף האדם בגיל הזה והוא שינוי הורמונלי ושינויים אחרים שמתבטאים בתופעות פיזיות שונות:

  • נשירת שיער (והופעת שיער שיבה)
  • ירידה בחשק ובתפקוד המיני
  • אין אונות (אימפוטנציה)
  • עייפות וחוסר אנרגיה
  • פציעות וכאבי שרירים
  • ערמונית מוגדלת

איך ניתן לטפל בתופעות של גיל העמידה? 

ההתמודדות עם הבעיות שמופיעות בגיל העמידה היא כפולה – פעם אחת מבקשים הגברים לטפל בביטוי הפיזי של התופעות השונות, אך מעבר לכך, אותן תופעות מעמידות את הגבר עם התובנה שהוא אינו צעיר כשהיה.

בבעיות מהסוג השני הטיפול הוא עבודה עצמית ולפי הצורך פנייה לאיש או אשת מקצוע. לביטויים הפיזיים אנחנו מציעים את דרכי הטיפול הטבעיות הבאות, לצד האפשרות לפנות לרופא מומחה לבחינה של מתן תוספת הורמונים.

נשירת שיער והתקרחות

ההתקרחות הגברית יכולה להתחיל הרבה לפני גיל העמידה. כמעט כל גבר מכיר מישהו שכבר במהלך השירות הצבאי היה בתהליכי פרידה מרעמת השיער, אך בשל הגיל והשינויים ההורמונליים, גברים רבים חווים נשירת שיער מוגברת עד למצב של התקרחות מלאה (ומנגד מופיע שיער במקומות שונים ומשונים בגוף…).

איך לטפל בנשירת שיער והתקרחות אצל גברים?

מכיוון שהתקרחות נגרמת לרוב בשל נטייה גנטית ולא בהכרח סביבתית, לא תמיד ניתן למנוע אותה, אך שינויים בתזונה ובאורח החיים לצד נטילה של שמן זרעי דלעת יוכלו לסייע בהאטה של המצב ובתהתמודדות.

שמן זרעי דלעת עשוי לסייע להעלות את כמות זקיקי השיער ולהגדיל את העובי שלהם אצל אנשים הסובלים מהתקרחות. דקל ננסי נחשב גם הוא כתוסף שעשוי לסייע במקרים מסוימים דרך מעורבותו בהמרת טוסטסטרון לצורתו הלא פעילה של ההורמון (דהידרוטסטוסטרון) שמוביל בין היתר לנשירת שיער.

ירידה בחשק ובתפקוד המיני

אולי התופעה הבולטת או המורגשת ביותר של התקופה המאתגרת הזאת בעבור גברים (יחד עם אימפוטנציה עליה נרחיב בהמשך). בשל הירידה בכמות הטסטוסטרון, גברים בגיל העמידה חווים ירידה בחשק המיני ובליבידו, לצד ירידה גם בכמות של הזיקפות – אלו הספונטניות כמו זיקפת הבוקר, ואף אלה היזומות.

מלבד השינויים ההורמונליים, מצבים נוספים עלולים להשפיע על החשק המיני והתפקוד המיני וביניהם מצבים של השמנת יתר קיצונית, סוכרת, נטילת תרופות מסוימות ושימוש באלכוהול או בסמים. אל הירידה בתפקוד המיני מתווספות במקרים רבים תופעות משנה – כמו דיכאון וחרדה מה שעלול ליצור מעגל קסמים שלילי שמביא לירידה בקיום יחסי מין.

איך לטפל בירידה בחשק ובתפקוד המיני?

כדי לטפל בירידה בחשק ובתפקוד המיני כדאי להתאים טיפול כוללני שיתייחס גם לבעיות הנלוות של הדיכאון והתחושות הקשות וגם בבעיה עצמה. ג’ינסנג הוא צמח מרפא שמגיע ממזרח אסיה ומשמש ברפואה הסינית לסיוע בשיפור הליבידו. גם תזונה ותוספי תזונה המכילים אבץ יומלצו בסבירות גבוהה על-ידי מומחים לתזונה, שכן חוסר באבץ עלול לגרום לירידה בתפקוד המיני בגברים.

אין אונות (אימפוטנציה)

גברים רבים שיכולים היו להתמודד עם הירידה בחשק המיני, יתקשו הרבה יותר להתמודד עם התופעה הזאת שקוראת לרבים בגיל העמידה – חוסר היכולת להגיע או לשמור על זיקפה לאורך זמן.

איך לטפל באין אונות?

כדי לקשור את התופעה לגיל העמידה יש לפנות לרופא ולשלול סיבות בריאותיות אחרות. אם נמצא כי הגורם לאימפוטנציה הוא הירידה בהורמון הגברי, אז השלמה של ההורמון הזה תוכל לסייע, דבר שיעשה בהמלצת הרופא בלבד. בנוסף אפשר לנסות גם טיפולים תרופתיים שונים וצמחי מרפא כמו ג’ינסנג.

עייפות וחוסר אנרגיה

אנשים רבים נוטים לייחס את התופעות האלה לגיל המתקדם, וזה אולי נכון בשל הביטויים הפיזיים של הגיל הביולוגי.

כדי להתמודד עם התופעות האלה כדאי קודם כל להקפיד על שינה טובה של 7 שעות לפחות, להתאים תפריט אצל תזונאי/ת מומחה/ית, להוריד למינימום האפשרי את רמת הסטרס בשגרת היומיום שלכם, ולהקפיד על עיסוק מתמשך ומותאם בפעילות גופנית. אפשר לסייע לגוף עוד באמצעות נטילה של תוספים המכילים סוגי ג’ינסנג’ שונים שמסייעים לשפר את תחושת האנרגטיות.

אם מלבד העייפות אתם חווים גם ירידה בזיכרון, הנה כמה דרכים לשיפור הזיכרון: ביצוע פעילות גופנית, היו פעילים חברתית, אתגרו את המוח בעזרת קריאת ספרים, ריקוד, משחקי חשיבה ועוד, הקפידו על תזונה ים תיכונית שעשירה בנוגדי חמצון מסוג פוליפנולים שלהם יתרונות בתפקוד קוגניטיבי.

פציעות וכאבי שרירים

ההתאוששות מפציעות ספורט איטית יותר בגילים האלה, ואם מוסיפים לזה כאבי שרירים (מיאלגיה) והתכווציות שרירים פתאומיות, מקבלים מתכון הרסני שמונע מהגברים לעסוק באופן שוטף בפעילות גופנית, שהיא אחת מדרכי הטיפול הטובות ביותר להתמודדות עם תופעות הגיל.

כיצד מונעים או מטפלים בפציעות וכאבי שרירים?

מקפידים על תזונה מאוזנת ומבררים האם תוספים של ויטמינים מינרלים כמו מגנזיום, אבץ וסידן להתאוששות מהירה של השרירים התפוסים והכואבים.

בנוסף מתייעצים עם איש מקצוע לגבי הפעילות הגופנית שנכונה עבורכם ולפי הצורך נעזרים בטיפול פיזיותרפיה להקלה וטיפול בכאבים כרוניים.

אם הכאבים או הפציעות נובעות מכאבי מפרקים או משחיקת הסחוס במפרקים אז מומלץ ליטול תוסף תזונה המכיל פפטידים של קולגן – החלבון המרכזי בגוף האדם.

ערמונית מוגדלת

הערמונית (פרוסטטה) היא בלוטת מין גברית שתפקידה הוא לייצר ולהפריש נוזל המגן ומזין את תאי הזרע, כלומר שיש לה תפקיד חשוב בפוריות הגבר.

החל מגיל העמידה וביתר שאת בגיל השלישי, אותה ערמונית שעוטפת את צוואר שלפוחית השתן ואת השופכה יכולה לגדול (זהו גידול שפיר).

גדילת הערמונית היא אישית ומתנה ותלויה בגורמים שונים ובהם גורמים גנטיים, הורמונליים וסביבתיים. ערמונית מוגדלת עלולה לגרום לחסימה במוצא שלפוחית השתן. חוסר מעקב וטיפול בערמונית מוגדלת יכול להוביל לעיתים לסרטן הערמונית, תזונה עשירה ב-ליקופן – פיגמנט שנפוץ בירקות ובפירות תעזור להתמודד ואף למנוע.

אם אתם מתקשים לתת שתן, קמים הרבה פעמים במהלך הלילה, לא מצליחים להתאפק וחייבים לרוץ לשירותים – כל אלה הם תסמינים שעלולים להעיד על ערמונית מוגדלת, תופעה שמעיקה על כ-30% מהגבים בגיל העמידה.

טיפול טבעי בערמונית מוגדלת

מלבד הבירור והטיפול הרפואי, אפשר להיעזר גם בצמחי מרפא כמו דקל ננסי שמסייע רבות בהפחתה של תסמיני הגדלה שפירה של הערמונית. גם שורש סרפד ופרחי הצבר משמשים את הסינים מזה שנים רבות לטיפול בתופעה.

המלצות תזונה לגיל העמידה

  • הקפידו להפחית בצריכה של: מלח, סוכר ושומן רווי.
  • עברו לתזונה נכונה המבוססת ברובה על אגוזים, שקדים, קטניות, דגנים מלאים, פירות וירקות. המזון הצמחי מכיל כמות מכובדת של סיבים התזונתיים ונוגדי החמצון הרבים.
  • אכילת פירות וירקות צהובים-כתומים וירוקים, המכילים לוטאין וזיאקסנטין עשויים לסייע בשמירה על בריאות העיניים והראייה. וכמובן, ניתן ליטול אותם בתוסף תזונה ייעודי איך אין כמו המזון השלם.
  • הקפידו לכלול בתפריט מזונות עשירים בסידן ובוויטמין D וכך תוכלו להתמודד עם הירידה בצפיפות העצם. אפשר למצוא אותם במזונות כמו שומשום ושקדים, מוצרי חלב, כרוב וברוקולי. מאחר שקשה להגיע לכמות הסידן המומלצת – 1,200 מיליגרם ליום, תזונאים ורופאים ממליצים לעיתים על נטילה של תוסף של סידן אך חשוב להתייעץ עם רופא לפני השימוש בתוספי סידן ייעודיים. ויטמין D מסייע בספיגת הסידן, והוא זמין לנו בחשיפה מרובה אך מבוקרת לשמש.
  • לסיום מלאו את הצלחת בחומצות שומן מסוג אומגה 3 שנמצאות בדגי ים צפנויים בעיקר, או במקורות מן הצומח כמו אגוזים, זרעי פשתן ומזון מועשר. אומגה 3 מהמזון חשובה לבריאות הלב וכלי הדם, לתפקוד קוגניטיבי טוב ולהפחתת דלקתיות.