גודל פונט
ויטמינים ומינרלים

איך בוחרים תוסף סידן?

מהי כמות הסידן שמומלץ לצרוך, האם אתם מקבלים מספיק סידן מהמזון שאתם אוכלים, או שעליכם לקחת גם סידן בתוסף ואיך בוחרים את התוסף המתאים?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 2 דקות
כמוסה

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. סידן הוא המינרל החשוב ביותר למניעת מחלות עצם וחיוני לכל מי שאובחנו כלוקים באוסטיאופורוזיס, בהם גם חולים המטופלים בתרופות למחלה
  2. ישנם מספר סוגים של תוספי סידן, כשסידן ציטראט הוא תוסף התזונה המומלץ ביותר
  3. קיימים כיום תוספים המיועדים לשמירה ולטיפול בירידה במסת העצם המכילים מלבד סידן ציטראט מספר רכיבים חיוניים נוספים, בהם: מגנזיום, אבץ ועוד

קיימים מספר סוגים של תוספי סידן, בהם סידן קרבונט (Calcium Carbonate), סידן גלוקונאט (Calcium Gluconate) וסידן ציטראט (Calcium Citrate) .

חשוב לציין, כי הסידן אינו נספג במלואו במערכת העיכול, וכי כמות הסידן שנספגת תלויה במספר גורמים, ביניהם: חומציות מערכת העיכול, רמות של ויטמין D בגוף, המסייעות לספיגה נאותה של הסידן, וסוג הסידן שיש בתוסף התזונה. גורם חשוב נוסף המשפיע ספיגת הסידן הוא מידת המסיסות שלו בנוזל. ככל שהסידן מתמוסס מהר יותר, כך הוא נספג טוב יותר.

בסידן קרבונט קיים אמנם ריכוז הסידן הגבוה ביותר (40%), אולם ספיגתו תלויה לחלוטין ברמה גבוהה של  חומצת קיבה בזמן נטילת התוסף. לעומתו, סידן ציטראט מכיל פחות סידן נקי (21%), אך מחקרים מוכיחים שספיגתו יעילה עד פי ארבעה, ובמיוחד לאחר גיל 50, כאשר רמת חומצת הקיבה יורדת באופן טבעי. לפיכך, סידן ציטראט הוא הצורה המומלצת ביותר לתוספת מלאכותית של סידן.

סידן ציטראט הוא סידן הקשור לחומצה ציטרית (חומצת לימון). מאחר שסידן נספג בצורה הטובה ביותר בסביבה חומצית, תוסף התזונה מסוג סידן ציטארט הוא התוסף הנספג בצורה היעילה ביותר. סידן ציטראט אינו דורש סביבה חומצית נוספת מעבר לחומציות הקיבה, והוא יכול להילקח בכל זמן שהוא – גם על קיבה ריקה.

אילו רכיבים נוספים דרושים לשמירה על בריאות העצם?

במחקרים רבים הוכח שנטילה של תוסף סידן בלבד אכן האטה את קצב איבוד העצם, יחד עם זאת, אנו יודעים כי נטילה של מינרלים חיוניים נוספים, כגון מגנזיום, אבץ ונחושת, במשולב עם סידן, עשויה לסייע עוד יותר.

לפיכך, קיימים כיום תוספים המיועדים למטרה זו המכילים מלבד סידן ציטראט מספר רכיבים נוספים:

תמצית סויה – עשירה מאוד באיזופלבונים, הידועים כבעלי השפעה מיטיבה על בריאות העצם. בשנים האחרונות נערך מחקר משמעותי הבודק נקודה זו והתוצאות הראשוניות מעודדות מאוד.

מגנזיום – צריכה נאותה של מגנזיום קריטית להשקעת הסידן בעצמות בגלל האיזון שקיים בגוף בין הסידן למגנזיום. מחקרים רבים מצאו שנטילה יומיומית של מגנזיום האטה את קצב איבוד מסת העצם בשני מנגנונים שונים: האטה בקצב שיחלוף העצם, ועידוד ייצור ההורמון קלציטונין.

יסודות קורט – אבץ, נחושת, מנגן, בורון סיליקה. יסודות קורט פועלים כקו-אנזימים בתהליכים המטבוליים של הפניית הסידן והשקעתו בעצמות בתהליך המינרליזציה.