גודל פונט
פורמולות מיוחדות

ערמונית מוגדלת – כל מה שצריך לדעת

בלוטת הערמונית (פרוסטטה) היא בלוטת מין הקיימת אצל גברים בלבד. תפקידה לייצר את נוזל הערמונית שמגן על תאי הזרע והיא חשובה לפוריות הגבר. בלוטת הערמונית ממוקמת בבסיס שלפוחית השתן ומקיפה את צינור השופכה. צורתה וגודלה מזכירים את פרי הערמון, ומכאן שמה. ערמונית מוגדלת הוא מצב שכיח אצל גברים בני 50 שנים ומעלה, מצב זה עלול לגרום לתסמינים לא נעימים ולכן גברים רבים מחפשים טיפול. למה זה קורה ואיך אפשר להקל על המצב? כל זה בכתבה שלפניכם.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. עם הגיל, חלים שינויים הורמונליים הגורמים להגדלת הבלוטה, דבר השכיח בעיקר בגיל המעבר אצל גברים (אנדרופאוז).
  2. ערמונית מוגדלת עלולה להביא לתסמינים לא נעימים ועל כן זוהי תופעה המטרידה גברים רבים.
  3. ישנם צמחי מרפא ורכיבים צמחיים היכולים לסייע במניעת הגדלת הבלוטה ובהקלה על התסמינים.

אז מה בעצם קורה?

לרוב, הגדלה שפירה של הערמונית (Benign Prostatic Hyperplasia) היא תהליך טבעי, המתחולל במערכת ההורמונלית כחלק משינויים החלים על גברים בגיל המעבר (גיל 50 ואילך).

טסטוסטרון (הורמון המין הגברי), עובר המרה להורמון שנקרא דהידרוטסטוסטרון. שינוי זה מתבצע בגוף עי חלבון בשם ” 5 אלפא רדוקטאזשפעולתו מוגברת בעיקר בגיל המעבר. דהידרוטסטוסטרון משפיע על בלוטת הערמונית ויכול לגרום להגדלתה. בנוסף, הוא משפיע גם על זקיקי השיער ועלול להביא להתקרחות הגברית. למעשה, כמעט כל הגברים יסבלו מערמונית מוגדלת בשלב כזה או אחר בחייהם.

כיצד נאבחן?

כיוון שהערמונית המוגדלת יוצרת לחץ על השופכה, היא יכולה לגרום לתסמינים שונים כמו האטה של זרימת השתן, שתן חלש או מקוטע, תחושה של אי התרוקנות ותכיפות במתן שתן. במקרים מסוימים, בלוטת ערמונית מוגדלת אשר אינה מטופלת כראוי, עלולה לגרום לדלקות בדרכי השתן, זיהומים, הופעת דם בשתן ואף לכשל כלייתי.

עם זיהוי התסמינים, יש צורך בבדיקה גופנית רקטלית המבוצעת דרך פי הטבעת לשם הערכת גודל הבלוטה. נוסף על כך, המטופל יישלח לביצוע בדיקת שתן ובדיקת PSA (חלבון המופרש מבלוטת הערמונית, המשמש לזיהוי הגדלה שפירה או ממארת של הערמונית) וכן למילוי שאלון למדד חומרת התסמינים.

מה ניתן לעשות?

ישנן דרכי טיפול שונות היכולות לסייע במניעת הגדלה של בלוטת הערמונית והקלה על התסמינים:

  • תרופותתרופות נפוצות ביותר לטיפול בערמונית מוגדלת אלו תרופות המעכבות את החלבון ” 5 אלפא רדוקטאזשהוזכר קודם לכן,  אשר פועלות דרך המערכת ההורמונלית להקטנת הערמונית (בין הרכיבים שמכילות התרופות נמצא הדקל ננסי עליו נרחיב בהמשך). בנוסף ישנו שימוש נרחב גם בתרופות ממשפחת חוסמי אלפא אשר מקלות על מתן שתן עי הרפיית השרירים באזור הערמונית. לעיתים, במקרה של זיהומים ניתן גם טיפול באנטיביוטיקה. 
  • תזונהכבר מזמן נאמריהיו מזונותיך תרופותיך“. תזונה עשירה בוויטמינים ומינרלים בהחלט יכולה לסייע לבריאותנו. נוגדי חמצון הקיימים בפירות, ירקות ודגנים מלאים נמצאו כבעלי השפעה מגנה על הערמונית. במחקר שנערך בסין ונמשך כ-4 שנים נצפה כי גברים בגיל המעבר השומרים על תזונה עשירה בפירות וירקות סבלו פחות מתסמינים עקב ערמונית מוגדלת. חוקרים מאמינים, כי לא מדובר רק ברכיב ספציפי, אלא שילוב של דיאטה מזינה ואורח חיים בריא הוא שמביא לתועלת הרבה. 

סלניום ואבץ הם מינרלים חשובים מאד לפעילות ההורמונלית אצל גברים ונמצא אף כי חוסר באבץ הביא לירידה בתפקוד המיני בקרב גברים. ליקופן, זהו פיגמנט אדום המצוי בעגבניות, אבטיח, אשכולית ומזונות שונים, ונמצא במחקרים כנוגד חמצון בעל השפעה מגנה על בלוטת הערמונית. 

מאכלים כמו סויה, אבוקדו ושמן זרעי דלעת מכילים רכיב בשם בטאסיטוסטרול, בעל השפעה על המערכת ההורמונלית הגברית ומסייע במניעת הגדלה של בלוטת הערמונית והפחתת דלקת. 

  • צמחי מרפאידועים בסגולותיהם הרפואיות כבר שנים רבות. מחקרים מוכיחים כי דקל ננסי הוא אחד מצמחי המרפא הנפוצים ביותר לטיפול בתסמינים בדרכי השתן התחתונות עקב ערמונית מוגדלת. זאת משום שיש ביכולתו לעכב את האנזים שהופך את הורמון הטסטוסטרון לדהידרוטסטוסטרון ובכך לסייע במניעת הגדלת הבלוטה.
  • ניתוחלעיתים, גם הקפדה על תזונה נבונה, שימוש בצמחי מרפא ואפילו נטילת תרופות לא יביאו לפתרון. במקרים אלו על פי שיקול דעתו של הרופא המטפל, יבוצע ניתוח להפחתת נפח הערמונית, כך שהיא לא תפעיל לחץ על השופכה ועל שלפוחית השתן.

מניעה וגילוי מוקדם עשויים לחסוך הרבה זמן וסבל מיותר. מגוון הטיפולים הקיימים כיום מאפשרים איכות חיים טובה ותפקוד רגיל בחיי היוםיום. על כן, מומלץ להיות ערניים וקשובים לגוף, להקפיד על אורח חיים בריא ואם יש צורך, להיוועץ עם רופא מומחה.

מקורות:

References:

Liu ZM et al. Medicine (Baltimore). 2016;95(4):e2557
Braeckman, J et al. Current therapeutic research (1994) 55(7), 776-785.
Wilt T et al. Cochrane Database Syst Rev. 2009;(2):CD001423. PMID: 12137626
Boileau TW et al. Journal of the national cancer institute
Treatment of Benign Prostatic Hyperplasia. Molecules . 2021 Nov 25;26(23):7141
Archives of biochemistry and biophysics 430 (2004)127-134