גודל פונט
ויטמינים ומינרלים

הסכנה בדיאטות לא מאוזנות

מדי פעם בפעם עולה לתודעה הציבורית הדיאטה הטרנדית התורנית המבטיחה לעזור לנו לרדת במשקל אם רק נאכל בצורה כזאת או אחרת. דיאטות אלו הן בדרך כלל דיאטות לא מאוזנות, העלולות לגרום לחסרים תזונתיים ובעקבות זאת לפגיעה בתפקוד הגוף. איך זה קורה ואיפה מולטי־ויטמין יכול להיכנס לתמונה?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. דיאטות לא מאוזנות הן דיאטות שאינן מספקות לגוף את מלוא צרכיו התזונתיים. דיאטות אלו עלולות לגרום למחסור בחלבונים, בוויטמינים ובמינרלים שונים, בעיקר אם מתמידים בהן לאורך זמן.
  2. מחסור בוויטמינים ובמינרלים עלול להוביל לפגיעות שונות בגוף, החל מעייפות ונשירת שיער וכלה באנמיה ובפגיעות נוירולוגיות.
  3. כדי להימנע ממחסור בוויטמינים ובמינרלים בדיאטה יש להיוועץ עם איש מקצוע כמו תזונאי/ת קליני/ת. במידת הצורך נטילת תוסף מולטי־ויטמין עשויה לעזור להשלים את התזונה כדי לשמור על סטטוס תזונתי תקין של ויטמינים ומינרלים.

אנו מוקפים מכל עבר במסרים שונים האומרים שעלינו להיות רזים וחטובים. לכן, לעיתים קרובות עולה לשיח הציבורי דיאטה טרנדית כזאת או אחרת המבטיחה לנו שאם רק נתמיד בדפוס תזונה זה נוכל לרדת כמה קילוגרמים, לצמצם היקפים ולרדת מידה בגינס. לדוגמה, לא אחת מתפרסם כי ידוענית או מובילת דעה אימצה דיאטה חדשה לצורך ירידה מהירה במשקל, ובעקבותיה גם קהל עוקביה ומעריציה מחליט לחקות את התפריט שלה. בדרך כלל מדובר בדיאטות שאינן מאוזנות (קבוצות מזון שיוצאות מהתפריט ולרוב דלות בקלוריות), והתמדה בהן עלולה להוביל לסיכונים בריאותיים. דוגמאות בולטות הן דיאטות המבוססות על רכיב מזון אחד, כמו דיאטת הכרוב המפורסמת, ודיאטות דלות מאוד בקלוריות (VLCD), כמו דיאטת הורמון ההיריון (HCG). המשותף לדיאטות אלו הוא שהן לא מספקות לגוף את מלוא צרכיו התזונתיים, ולאורך זמן עלולות לגרום למחסור ממשי בוויטמינים ובמינרלים1.

מה הבעיה בדיאטה לא מאוזנת?

כדי שגופנו יוכל להתקיים בצורה אידאלית, עליו לקבל מהמזון שאנו אוכלים את כל הוויטמינים והמינרלים שאינו יכול לייצר בעצמו. אנו מקבלים את הרכיבים הללו בכמות מספקת בדיאטות מאוזנות שבהן אנו צורכים מגוון מזונות ממקורות שונים, כמו פירות וירקות, קטניות ומוצרי חלב. לעומת זאת, בדיאטות שאינן מאוזנות לא נצרוך מספיק מזון מגוון שיענה על צרכינו התזונתיים, ולכן עלולים להיווצר בגופנו מחסור בוויטמינים ובמינרלים. חוסר האיזון התזונתי בדיאטה יכול לנבוע מהגבלה נוקשה של כמות הקלוריות הנצרכת (אם לא נצרוך מספיק קלוריות) או מהגבלה של צריכת מזונות מסוימים (אם לא נאכל מגוון רחב של מזונות).

מה זה אומר בפועל?

מכיוון שוויטמינים ומינרלים חשובים לפעילות תקינה של כלל המערכות בגוף, מחסור בהם יכול להתבטא בצורות שונות. להלן כמה דוגמאות לרכיבי תזונה שונים, לתפקידם בגוף ולסיכון במחסורם:

מגנזיום הוא מינרל נפוץ מאוד בגופנו ומשתתף ביותר מ־300 תהליכים אנזימטיים שונים. מחסור במגנזיום עלול לגרום להתכווצויות שרירים ולהעלות את הסיכון לתחלואת לב וכלי דם. אבץ הוא מינרל נפוץ נוסף בגופנו החיוני לגדילתו ולהתפתחותו. מחסור באבץ בקרב אנשים בוגרים גורם לנשירת שיער ולהיחלשות של מערכת החיסון2.  

חסר בוויטמין B12, בחומצה פולית ובברזל עלול לגרום לאנמיה על שלל תופעותיה, כמו חולשה ועייפות2,3. חסר מתמשך ב־B12 עלול להוביל לפגיעה נוירולוגית, לבעיות זיכרון ולבלבול, לעיתים עד כדי נזק בלתי הפיך2.

לוויטמינים נוספים מקבוצת B ישנם תפקידים שונים ומגוונים, ולכן מחסור בהם עלול לגרום לשלל תופעות, כמו עייפות וחולשה, תסמינים שונים במערכת העיכול ובעיות עור2. 

חסר בוויטמינים מסיסי שומן, כמו ויטמין D וויטמין A, עלול לגרום לפגיעה במערכת החיסון. נוסף על כך, ויטמין D וסידן חשובים לבריאות העצמות, ולכן מחסור בהם עלול להוביל לדלדול עצם ולאוסטאופורוזיס2.  

אלו הן רק דוגמאות בודדות להשפעות השונות של מחסור בוויטמינים ובמינרלים נפוצים על גופנו. דיאטות לא מאוזנות עלולות להוביל למחסור ברכיבים תזונתיים נוספים, ועל כן עלולות להיות מסוכנות.

אז מה עושים וכיצד מולטיויטמין עשוי לסייע?

קודם כל, לפני שמתחילים שינוי תזונתי או דיאטה, כדאי להתייעץ עם תזונאי/ת קליני/ת כדי לוודא שהדיאטה מאוזנת ומספקת לגופנו את כל מה שאנו צריכים. 

אם כבר התחלתם שינוי תזונתי, שימו לב: האם מדובר בדיאטה המבוססת בעיקר על פריט מזון אחד (גם אם מדובר במאכל הנחשב בריא)? האם אתם נעשים רעבים ועצבניים לעיתים תכופות? ייתכן שאתם לא צורכים מספיק מזון מגוון. כמו כן, חשוב לשים לב לתסמינים שונים המופיעים בזמן הדיאטה: סחרחורות וכאבי ראש, עייפות, חולשה, בלבול, נשירת שיער ולכל תסמין חדש ושונהאלה הם סמני אזהרה! 

נוסף על כך, מומלץ להיוועץ באיש מקצוע, כמו רופא/ה או תזונאי/ת קליני/ת, כדי לגלות אם קיים מחסור בוויטמינים ובמינרלים. אם מתגלה חסר, ברוב המקרים הפתרון הוא מעבר לתזונה מאוזנת יותר ותיסוף של הוויטמינים והמינרלים החסרים. עם זאת, חשוב לדעת שלא ניתן לגלות את כל החסרים התזונתיים בבדיקות דם שגרתיות של קופת החולים. לכן, תסמינים קליניים העלולים להעיד על צריכה לא מספקת של ויטמינים ומינרלים או דיאטות שבהן קבוצות מזון מוצאות מהתפריט, או בדיאטה לירידה במשקל (גם אם היא מאוזנת, אך הצריכה האנרגטית מצטמצמת), ניתן להיעזר במולטי־ויטמין. מולטי־ויטמין הוא תוסף המסייע להשלים בצורה רחבה צריכת ויטמינים ומינרלים בתפריט במטרה להגיע לצריכה היומית המומלצת.

מקורות:

References:

משרד הבריאות. (2012) חוזר ראש שירותי בריאות הציבור. אזהרה בנושא סכנות דיאטת דלות מאוד באנרגיה – מידע לאנשי המקצוע. אוחזר מתוך: https://www.health.gov.il/hozer/bz15_2012.pdf
Institute of Medicine. (2006) Dietary Reference Intakes: The Essential Guide to Nutrient Requirements. Washington, DC: The National Academies Press. https://doi.org/10.17226/11537.
Hanif N, Anwer F. (2021) Chronic Iron Deficiency. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing. PMID: 32809711.