גודל פונט
ויטמינים ומינרלים

מהו מולטי ויטמין ומתי מומלץ להיעזר בו?

תזונה מערבית טיפוסית מכילה לרוב כמויות נמוכות מן הרצוי של ויטמינים ומינרלים, ומנגד כמות גבוהה מדי של קלוריות. שימוש כרוני בתרופות, הפרעות ספיגה, דיאטות לירידה במשקל שמטבען, מקצצות בכמות המזון הנאכלת (ובה בעת גם בצריכת רכיבים חיוניים) מסכנים בחסרים תזונתיים בוויטמינים ומינרלים. אם כך מתי רצוי ליטול תוסף של מולטי ויטמין ומינרל?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 5 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. מולטי ויטמין הוא תוסף המכיל מספר ויטמינים ומינרלים ומיועד להשלמה תזונתית רחבה.
  2. אנשים עם השמנה סובלים מחוסרים תזונתיים בשכיחות גבוהה, בראש ובראשונה עקב איכות תזונה ירודה יותר.
  3. שימוש כרוני בתרופות מסוימות עלול להוביל לחסרים בוויטמינים ומינרלים, דיאטות של פחות מ-1200 קק"ל בנשים או פחות מ-1800 קק"ל בגברים מסכנות בחסרים, שני אלה הם בין מצבים רבים בהם מומלץ לשקול שימוש במולטי ויטמין פעם ביום להשלמה תזונתית.


ויטמינים ומינרלים (מיקרונוטריאנטים), הם רכיבים אותם הגוף לא יכול ליצר בעצמו ומכאן שהוא נדרש לקבלם מן התזונה. הם משמשים לתהליכים רבים בגוף, למשל ויטמין B1 (תיאמין) בעל תפקיד חשוב במשק האנרגיה של התאים, ויטמין B12 הוא בעל תפקיד מרכזי ביצור כדוריות דם תקינות, והמינרל אבץ הוא רכיב חיוני לתפקוד תקין של מערכת החיסון.
חסרים בוויטמינים ומינרלים יכולים לפגוע באיכות החיים ובבריאות הכללית ולהתבטא בעייפות כרונית, קשיים בפעילות גופנית, ריכוז ירוד, תחושות נמלול ועקצוץ של אזורים שונים ולתסמינים נוספים רבים.
רמות נמוכות של ויטמינים ומינרלים יכולות גם להיות א-סימפטומטיות לחלוטין אך לסכן בפגיעה ארוכת טווח. כך למשל מחסור בסידן ו/או ויטמין D יכולים להוביל לפגיעה בבריאות העצם, ולאוסטיאופורוזיס בהמשך החיים.

מהו מולטי ויטמין?

מולטי ויטמין/מינרל הוא תוסף בעל הרכבים משתנים של ויטמינים ומינרלים הניתן בהתוויות שונות. נטילת תוסף מולטי ויטמין פעם ביום באנשים להם סיכון מוגבר לחסר תזונתי הוא אפשרות שכדאי לשקול וניתן להפיק ממנה תועלת רבה. בדיקה קפדנית של חסרים תזונתיים אינה ישימה לביצוע במרפאות הציבוריות עקב עלותה הגבוהה, מה גם שלא ניתן לאבחן את כל החסרים דרך בדיקת דם. כתוצאה, קיים קושי לאיתור ממוקד אנשים הסובלים מחסרים תזונתיים משמעותיים. בהינתן מצב זה יש לקבוע באופן פרטני על סמך הערכה תזונתית וקלינית של איש מקצוע, מי בסיכון גבוה לחסר קליני ממוקד. מולטי ויטמין הוא תוסף רחב עם מינונים להשלמה תזונתית לכן רבים עשויים להרוויח מתיסוף של מולטי ויטמין/מינרל.

מי נמצא בסיכון לחסרים תזונתיים?

 

אנשים הסובלים מהשמנה

 למגפת ההשמנה השפעות קשות על בריאות הציבור. אין זה סוד כי אנשים עם השמנה הם בסיכון מוגבר לתחלואות שונות כמו מחלות לב, סוכרת, כבד שומני ועוד… במחשבה ראשונה, קל להניח כי דווקא אנשים עם השמנה יטו פחות לחסרים תזונתיים. הרי ההיגיון אומר שאם צורכים יותר מזון אז הסיכון לחסרים יקטן. ולמרות זאת, המחקר מדגים לנו כי דווקא האוכלוסייה שבעודף משקל גבוה יותר היא גם בסיכון גבוה יותר לחסרים תזונתיים. הסיבה לכך היא קודם כול שאנשים עם השמנה נוטים לצרוך יותר מזון מעובד ובאיכות נמוכה המכיל באופן יחסי הרבה סוכר ושומן ומעט ויטמינים ומינרלים חיוניים. מומלץ לאנשים עם השמנה הממעטים בצריכת מזון מגוון להיוועץ עם דיאטן/ית מוסמך/ת לגבי שיפור תזונתם וצורך בתוסף מולטי ויטמין.

דיאטה לירידה במשקל (הנקראת גם דיאטה היפו-קלורית):

דיאטה זו היא תזונה בה צורכים פחות קלוריות מאשר מוציאים ובאופן זה, בהדרגה יורדים באחוז השומן ובמשקל הגוף.
הפחתה ממשקל גוף עודף היא לרוב חיונית בכדי לשמור על גוף בריא ועל כן תזונה המקדמת מטרה זו היא רצויה. אך מעצם העיניין עולה פרדוקס, אם ברצוננו לקדם בריאות, האם יהיה נכון לקצץ במזונה של אוכלוסייה שגם ככה מצויה בסיכון מוגבר לחוסרים?
התשובה לשאלה זו היא “כן אבל..”.
“כן” כי התרומה לבריאותם ואיכות חייהם שמניבה ירידה במשקל לאנשים עם השמנה היא משמעותית מאוד (כמובן, בהנחה והמשקל החדש גם נשמר).
“אבל” איכות המזון שיצרך בתהליך חייבת להיות גבוהה ויש להדגיש במיוחד צריכה של מזונות לא מעובדים או מעובדים מינימלית, פירות וירקות, דגנים מלאים, קטניות, ומוצרי בשר וחלב דלים בשומן.
תזונה כזו, פרט לתרומתה להיבטים בריאותיים אחרים, גם תביא לצריכה גבוהה ומשמעותית של ויטמינים ומינרלים חיוניים. לאנשים המבצעים מסיבותיהם דיאטה דלה במיוחד בקלוריות (פחות מ-1,800 קק”ל בקרב גברים ו-1,200 קק”ל בקרב נשים) מומלץ לשקול שימוש בתוסף מולטי ויטמין פעם ביום, מאחר וסביר מאוד להניח כי גם בתפריט מאוזן יתקשו להגיע לדרישות גופם למיקרונוטריאנטים.

מנותחים בריאטריים:

מחקר משנת 2010 בחן את סטטוס הוויטמינים והמינרלים בקרב 232 מועמדים לניתוח בריאטרי עם השמנה מורבידית המצויים ב-BMI של 35 ומעלה.
מתוצאות המחקר עולה כי החוסרים המשמעותיים ביותר היו: אבץ – 26.6%, ויטמין
B12 – 18.1% וויטמין D – 25.4%  (אליו התלווה בכשליש מהמקרים גם היפר-פראתירואידיזם משני).
כמעט 50% מהנבדקים היו עם לפחות חוסר אחד מבין החסרים הבולטים ביותר שהופיעו.
מחקר זה הוא אחד מבין רבים שמצאו חוסרים משמעותיים של מיקרונוטריאנטים בקרב אנשים עם השמנה. בעוד התוצאות אינן מפתיעות, הן מדאיגות מאוד ומעידות על איכותה הירודה של הדיאטה המערבית הטיפוסית ועל הצורך בקידום יוזמות המחזקות התנהגות תזונתית בריאה ובת קיימא. קל וחומר כי אנשים לאחר ניתוח בריאטרי חייבים להקפיד על צריכה של מולטי ויטמין במינון שהוגדר עבורם לכל החיים. ניתוחים אלה מגבילים במיוחד את המזון הנצרך ומובילים לתת ספיגה משמעותית של ויטמינים ומינרלים.

שימוש כרוני בתרופות:

ישנם מקרים בהם טיפול תרופתי יכול לפגוע בסטטוס הוויטמינים והמינרלים בגוף. לדוגמה, תרופות משתנות ללחץ דם מובילות לאיבוד מינרלים בשתן, תרופות המפחיתות יצור חומצה בקיבה עלולות לפגוע בספיגה של ברזל, סידן ומגנזיום. טיפול אנטיביוטי ממושך באנטיביוטיקות מסוימות גם עלול לפגוע בסטטוס הוויטמינים והמינרלים בגוף. לכן אנשים הנוטלים תרופות רבות עלולים לסבול מחוסרים תזונתיים.
עם זאת, יתכנו אינטראקציות שליליות בין תוספים ותרופות ולכן אין ליטול מולטי ויטמין רק על סמך תחושת בטן אלא חשוב להיוועץ עם איש מקצוע. למשל, תרופות מסוג
ACE, להפחתה בלחץ הדם מעלות את רמות האשלגן בדם ועל כן צריכה עודפת שלו מתוסף עלולה להוות סיכון.

הפרעות ספיגה:

מחלות מסוימות וניתוחים המובילים לשינויים מבניים ותפקודיים במערכת העיכול ולחוסר תאבון עלולים לפגוע בספיגתם של מיקרונוטריאנטים.
למשל חולי סרטן באזור מערכת העיכול שעברו כריתות באזורים שונים נמצאים בסיכון מוגבר לחוסרים תזונתיים עקב כך. דוגמה נוספת היא חולי קרוהן שלרוב סובלים משטח מעי סופג מצומצם יחסית, הן עקב המחלה עצמה והן עקב ניתוחי כריתה משניים למחלה.
במקרים אלה קיימת שונות רבה בין חולה לחולה ועל כן, חשוב להתייעץ עם גורמי מקצוע מוסמכים כדי להתאים גם את הטיפול התזונתי והשימוש בתוספים.

מקורות:

References:

Evidence for the Necessity to Systematically Assess Micronutrient Status Prior to Bariatric Surgery 
https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11695-008-9545-4