גודל פונט
נשים

דרכי טיפול בתפרים אחרי לידה

קרעים וגינליים יכולים להיגרם במהלך הלידה. אלו הם קרעים ברקמות עור ושרירים באזור הנרתיק והפרינאום. למה זה קורה ואיך מטפלים – בכתבה שלפניכם.

ת. פרסום:
זמן קריאה: 3 דקות
תפרים אחרי לידה: דרכי טיפול בתפרים אחרי לידה – אלטמן בריאות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. קרעים טבעיים או חתך יזום באזור הפרינאום עלולים להיגרם בלידות מהירות בהן העור לא מספיק להימתח, בלידת תינוק עם משקל גבוה ומסיבות נוספות
  2. שטיפות מרובות, שמירה על היגיינה, קירור המקום, שימוש במשככי כאבים עשויים להקל על אי הנוחות של התפרים וכמו כן לעזור למקום להחלים במהרה
  3. תכשירים שמכילים צמחי מרפא שונים ביניהם קמומיל, אלוורה, הממליס ועוד עשויים לתרום להחלמה מהירה של האזור, להפחתת הגרד ואי הנוחות ולהרגעת העור

קרעים וגינליים

קרעים וגינליים יכולים להיגרם במהלך הלידה. אלו הם קרעים ברקמות עור ושרירים באזור הנרתיק והפרינאום. אזור הפרינאום זהו אזור בין פתח הנרתיק לבין פי הטבעת. במהלך לידה רגילה העור שלך מתכונן ללידה ונהיה יותר גמיש ונמתח. חלק זה של גופך נועד להימתח כך שהבייבי שלך יוכל לעבור מבלי להינזק. יחד עם זאת ישנם כמה סיבות שבגללן האזור נמתח יתר על המידה ויכולים להיגרם קרעים, שריטות ושפשופים.

בין הסיבות הנפוצות: לידה ראשונה, מנח הראש בלידה (כאשר הפנים כלפי מעלה), משקל לידה גבוה, לידה מאוד מהירה (העור אינו מספיק להימתח), לידות מכשירניות, חתך החיץ בלידה קודמת שאצל חלק מהנשים גורם לנוקשות וחוסר מסוגלות להימתח ולהתגמש). כמו כן פגיעה באזור עלולה להיווצר כתוצאה מחתך חיץ יזום. זהו חתך המרחיב את פתח הנרתיק במהלך הלידה שמבוצע ע”י רופא או מיילדת ע”פ שיקול דעת רפואי על מנת למנוע פגיעה בפי הטבעת (קרע דרגה 3 ו-4).

החלמה וטיפול בקרעים/תפרים אחרי לידה

טיפול בקרעים תלוי בדרגת הקרע, בקרעים דרגה ראשונה אין צורך בתפירה, בקרעים דרגה 2,3,4 יש צורך בתפרים. כיום משתמשים בתפרים נמסים, ואין צורך ללכת לרופא להוצאת תפרים. זמן ההחלמה משתנה בין אישה לאישה ונע בין מספר ימים למספר שבועות, כן חשוב לשים לב לסימני זיהום בזמן החלמה שכוללים: הפרשה עם ריח רע, חום או כאב שאינו מגיב לטיפול במשככי כאבים. בשבועות הראשונים לאחר הלידה בזמן שהמקום מחלים את עלולה לחוש אי-נוחות רוב הנשים חשות הקלה בכאבים שמקורם בקרעים וגינליים לאחר מספר ימים ועד כשבועיים לאחר הלידה.

הנה כמה דברים שאת יכולה לעשות על מנת להקל על עצמך בזמן הזה:

  • שטיפת האזור עם מים זורמים בזמן הטלת שתן בפעמים הראשונות אחרי הלידה, אפשר להשתמש עם בקבוק המיועד לשטיפה לאחר לידה כדי למנוע תחושת צריבה באזור.
  • שטיפות מרובות עם מים ללא סבון. במקלחת ואחרי כל יציאה מומלץ לנקות את האזור באל סבון נוזלי ולנגב ע”י טפיחות עדינות במקום שפשוף. להימנע מעצירות ע”י שתיית מים מספקת ושימוש במרככי צואה, אם יש צורך. שימוש בפדים קפואים על מנת לקרר את המקום, ובמקרה של נפיחות, שימוש בתמיסת מגנזיום לאחר התייעצות עם רופא, וכן שימוש במשככי כאבים שמותרים בזמן הנקה לפי הצורך.

כמו כן ניתן להיעזר בתכשירים שונים המכילים צמחי מרפא לצורך זירוז החלמה והקלה בתחושת הצריבה והאי נוחות.

צמחי מרפא המוכרים כבעלי סגולות לריפוי ואיחוי הרקמה הפגועה:

  • Hamamelis – ידוע כמקל על כאבים, מכווץ כלי דם, מקל על נפיחות ואדמומיות בעור.
  • Aloe veraהאלוורה הוא צמח בעל שפע סגולות מרפאות, בשל היותו אנטי בקטריאלי ואנטי דלקתי, ובזכות יכולתו לחדש רקמות עור פגומות במהירות.
  • Lavandula – צמח מרפא שיש לו סגולות רבות ומגוונות, נחשב כאנטי דלקתי ואנטיספטי (מחטא), אנטי פטרייתי ומשכך כאבים. יעיל מאוד בכל הנוגע לפצעים, כוויות, עקיצות, חתכים וצלקות.
  • צמח הלבנדר ידוע כבעל סגולות מרפא רבות: מחזק את פעילות המערכת החיסונית, אנטי ויראלי, אנטי בקטריאלי, פועל כ’אנטיביוטיקה’ טבעית, אנטי פטרייתי, אנטיספטי- מחטא, אנטי דלקתי בשימוש פנימי וחיצוני, מחזק ומאזן מערכות בגוף.
  • Mentha Piperita – צמח בעל סגולות רפואיות רבות. ממריץ מקרר ומרענן את העור, כמעין אלחוש מקומי.
  • Chamomile הקמומיל, אחד מעשבי מרפא העתיקים ביותר, נחשב לצמח רב שימושי, מכיל רכיבים רבים חשובים וביניהם ויטמין A, סידן, מגנזיום, אשלגן, מנגן ואבץ וחומרים נוגדי דלקות, נוגד חמצון, בין היתר יעיל בטיפול בדלקות חיצוניות ופנימיות, עוזר לכל סוגי הכאבים, מסייע להרגעת גירוי, אדמומיות והפחתת נפיחות בעור.