גודל פונט
נשים

בהיריון? ברזל כבר לקחת היום?

למה את צריכה לקחת תוסף תזונה המכיל ברזל בהריון, למה הוא חשוב להריון תקין ולהתפתחות תקינה של העובר ואיך אפשר לחמוק מתופעות הלוואי של תוספי הברזל? לקרוא ולקחת ברזל

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות
ברזל בהיריון

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. ברזל הוא מינרל חיוני, האחראי לתפקודים מרכזיים בגוף
  2. מחסור בברזל הוא תופעה נפוצה במהלך ההריון ומשרד הבריאות מנחה ליטול ברזל בהיריון לצורך מניעת אנמיה
  3. נשים רבות נרתעות מנטילת תוספי ברזל בגלל תופעות הלוואי שלהם, אולם קיימים בשוק גם תוספים שהם מופחתי תופעות לוואי וידידותיים לנטילה

חיכית וחיכית והנה הם הגיעו, שני הפסים שמאשרים שזהו – את בהיריון!

עכשיו, אחרי שחישבת את תאריך הלידה המשוער במחשבון ההריון ואת מכניסה ללו”ז את כל בדיקות ההריון שאת צריכה לעשות, כדאי שתתחילי לבדוק מהי תזונה נכונה בהריון ומהם תוספי התזונה שחשוב שתיקחי.

די מהר תגלי שאחד הרכיבים החשובים ביותר לגופך בכלל ובזמן היריון בפרט הוא ברזל. זהו מינרל חיוני המשתתף בייצור תאי דם אדומים, האחראים (באמצעות ההמוגלובין שבתוכם) על הובלת חמצן מהריאות אל איברי הגוף והרקמות. “כבר מהשליש הראשון להיריון מתחילה עלייה בנפח הדם”, מסבירה אולגה אליהו, דיאטנית קלינית. “כמות הדם בגוף עולה בכ-50%, והגוף דורש יותר ברזל כדי לייצר תוספת של המוגלובין. זה בעצם מה שעומד מאחורי ההנחייה של משרד הבריאות ליטול ברזל בהריון לצורך מניעת אנמיה”.

למה הגוף שלך זקוק לברזל?

  • ברזל חיוני, כאמור, לייצור ההמוגלובין, שנושא חמצן לתאי בגוף
  • ברזל חשוב לייצור מיוגלובין (חלבון המסייע באספקת חמצן לשרירים) והוא רכיב חשוב לתפקוד אנזימים בכל מערכות הגוף
  • ברזל מסייע לשמור על מערכת חיסון בריאה
  • לברזל יש גם תפקיד חשוב בהפקת אנרגיה בתאי הגוף ותפקוד תקין של מערכת העצבים
  • ברזל חשוב להתפתחות הקוגניטיבית של העובר

מדוע גופך זקוק לכמות גדולה יותר של ברזל בהריון?

חוסר בברזל הוא תופעה שכיחה יותר בקרב נשים, ועל פי הנתונים כ-30% מהנשים בגיל הפוריות בישראל סובלות מאנמיה מחוסר בברזל. כך שישנן נשים שמתחילות את ההיריון בחוסר מסוים בברזל.

במהלך ההיריון, כאמור, כמות הדם בגופך עולה בכ-50%, מה שגורם לגוף לדרוש יותר ברזל כדי לייצר עוד המוגלובין. גם העובר שלך והשליה צריכים ברזל, בייחוד מהשליש השני להריון.

רמות נמוכות של ברזל בהריון עלולות לפגוע בגדילה התקינה של העובר ובהתפתחות הקוגניטיבית שלו, ואנמיה מחוסר ברזל במהלך ההריון משפיעה על הסיכון ללידה מוקדמת ומשקל לידה נמוך.

וכמובן , כדאי שתחשבי גם על הרגע שאחרי הלידה, כשתזדקקי לכל כוחותייך כדי לטפל בתינוקך, ועד כמה חשוב שתגיעי ללידה חזקה ותעברי אותה עם מאגרי ברזל מלאים.

איך תדעי אם סובלת מחוסר בברזל בהריון?

ראשית, חשוב לדעת שלא צריך להגיע למצב של חוסר בברזל בהריון, ניתן להתנהל נכון ולהפחית סיכון לחסר. כשתגיעי אל הרופא/ה שלך, הם כבר ידאגו לשלוח אותך לבצע את הבדיקות שצריך ולהתאים לך ברזל במינון הנכון לך. אבל – אם את יודעת על חסר ברזל או אנמיה עוד מלפני ההריון, ואם את חשה חולשה ועייפות, את חיוורת מהרגיל, מתקשה להתרכז או סובלת מקוצר נשימה, כדאי שתוודאי שמלאי הברזל בגופך תקין.

נשים רבות מתקשות לצרוך את כמויות הברזל הנדרשות לגופן ממזון בלבד. לכן, אחת ההמלצות החשובות במהלך ההריון היא ליטול תוספי הברזל, שמטרתם להשלים את כמות הברזל שהגוף זקוק לה.

אלא שישנה בעיה: ישנן נשים שמתקשות לצרוך תוספי ברזל בהריון, בגלל תופעות הלוואי שהתוספים יכולים לגרום, בעיקר במערכת העיכול. “במהלך ההריון נשים רבות סובלות משינויים בפעילות מערכת העיכול, ומתופעות כמו עצירות,  בחילות וכאבי בטן”, אומרת אולגה אליהו, “כאשר לכל אלה מתווספות תופעות הלוואי שגורמים תכשירי ברזל שונים, כגון שלשול, עצירות, בחילות וטעם מתכתי בפה, נשים נרתעות ואף נמנעות מלצרוך את התוספים הללו”.

רוצה לדעת כמה ברזל את צריכה לקבל ביום? היכנסי למחשבון הצריכה היומית המומלצת של ויטמינים ומינרלים.

 

יש סוגים שונים של תוספי ברזל, איך תדעי במה לבחור?

בתוסף מולטי ויטמין לנשים בהריון ישנו ברזל אורגני מסוג ביסגליצינאט, מדובר בברזל נוח לעיכול מופחת יחסית בתופעות לוואי במערכת העיכול. ישנן נשים שנטילה של מולטי ויטמין מספיקה כדי לספק את רמת הברזל הנדרשת  אך לרוב בגלל הסיבות הכתובות מעלה יידרש תיסוף נוסף בברזל (ולא ניתן יהיה להסתמך רק על הברזל שבמולטי).

אחד הפתרונות היעילים הוא תוסף ברזל המכיל פטנט בשם SIDERAL – ברזל בטכנולוגיית הסוכרוזום, שמסייע בהגברת ספיגת הברזל בגוף ומפחית משמעותית את תופעות הלוואי.

איך זה עובד? “הברזל עטוף במעטפת שומנית ייחודית, שמגבירה את יעילות הספיגה שלו בגוף ומונעת את ריבוי תופעות הלוואי במערכת העיכול”, מסבירה אולגה אליהו, “הטכנולוגיה הזו גם מאפשרת לצרוך את הברזל בכמות קטנה אבל יעילה, ומכיוון שהברזל עטוף ומוגן, אף מוצר מזון לא מפריע לספיגה וליעילות שלו ואפשר ליטול אותו מתי שרוצים במהלך היום ועם איזה מזון שרוצים”.

הברזל בטכנולוגיה הפטנטית נמצא במספר תוספים:

ברזל SiderAl, כמוסות ברזל מופחת תופעות לוואי ובעל יעילות מוכחת ממחקרים.

ברזל Comfort שמכיל ברזל פטנטי מסוג SiderAL, חווית צריכה טעימה, אבקה ששמים ישירות על הלשון, ללא צורך במים וניתן לצרוך מתי שנוח ביום.

אותו ברזל פטנטי נמצא גם במוצר מולטי ויטמין לנשים בהריון comfort, מוצר שמגיע באבקה ומציע פתרון לנשים הרות שנמנעות מנטילת קפליות של מולטי ויטמין משום שמתקשות לבלוע בגלל הבחילות.