גודל פונט
נשים

איך מונעים עצירות בהריון?

עצירות היא תופעה מטרידה ובמיוחד בשליש השלישי להריון. מדוע עצירות נגרמת, האם ישנו קשר לתכשירי ברזל ומה כדאי לאכול כדי להתגבר על עצירות באמצעים טבעיים ופשוטים?

זמן קריאה: 3 דקות
הריונית במטבח
בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:
  1. רמות גבוהות של הורמוני ההריון עלולות להגביר עצירות במיוחד בשליש השלישי להריון
  2. נטילה של תוסף תזונה המכיל ברזל סוכרוזומאלי פטנטי המאפשר ספיגה טובה יותר ונוח לעיכול
  3. תזונה המכילה חיידקים פרוביוטיים יכולה לשפר את הרכב חיידקי המעי, ולהסדיר את מערכת העיכול.

נשים רבות סובלות מעצירות במהלך ההריון ובמיוחד בשליש השלישי. ההגדרה הרפואית לעצירות היא ירידה בתדירות היציאות (פחות משלוש בשבוע), קושי וכאבים במתן צואה ותחושת נפיחות.

אחת הסיבות לעצירות בהריון היא עלייה ברמות ההורמונים פרוגסטרון ואסטרוגן. רמות גבוהות של ההורמונים הללו גורמת להיחלשות של שרירי המעיים וכתוצאה מכך לירידה בתנועתיות של המעיים. סיבות נוספות לעצירות יכולות להיות צריכה לא מספקת של נוזלים ושל סיבים תזונתיים וכן נטילה של תכשירי ברזל מסוימים הניתנים לנשים בהריון.

מה הקשר בין עצירות ובין נטילת תוסף ברזל?

חוסר בברזל מאפיין נשים רבות בתקופת פוריותן, ובמיוחד בתקופת ההריון. מרבית הנשים מקבלות בשלב כלשהו של הריונן המלצה רפואית ליטול תוסף ברזל. ואולם רבות חוששות מפני תופעת הלוואי הידועה של מרבית התכשירים – עצירות.

מה כדאי לעשות? בדקי את סוג הברזל אותו את נוטלת, לאחרונה יצא תוסף ברזל חדשני המכיל ברזל סוכרוזומאלי עם מבנה פטנטי ייחודי בעל 4 שכבות, אשר  מגינות על הברזל ומאפשרות ספיגה אופטימלית ומיעוט תופעות לוואי. תכשירי ברזל מסוג זה נמצאו כבעלי שיעור נמוך יותר של תופעות לוואי. פעמים רבות החלפת התכשיר מקלה באופן משמעותי על תופעות הקשורות במערכת העיכול.

ממה עדיף להימנע? מנטילה של תרופות משלשלות ותכשירים משלשלים, גם אם הם טבעיים. אמנם אלה עשויים להקל על עצירות, אך קיימת מחלוקת האם בטוח לצרוך אותם במהלך ההריון. בנוסף, חשוב להזהיר כי  שימוש בתרופות ובתכשירים הללו עלול לגרום לכאבי בטן ולשלשול. חלקם של התכשירים אף עלול להפחית את ספיגתם של רכיבי תזונה החיוניים להתפתחות העובר.

מה הקשר בין סיבים תזונתיים ומניעת עצירות?  

צריכת סיבים תזונתיים בכמות המומלצת של 30-25 גרם ביום עשויה לשפר את תדירות היציאות ולרכך את הצואה.

מה כדאי לעשות? ודאי כי את אוכלת באופן קבוע מגוון של מזונות העשירים בסיבים תזונתיים, כגון: ירקות, פירות, קטניות ודגנים מלאים.

עם זאת, חשוב לזכור שצריכה גבוהה של סיבים תזונתיים עלולה להחמיר את העצירות. לכן, הקפידי גם על שתייה של 10 כוסות מים ביום לפחות ובימים חמים אף יותר.

 אילו מזונות כדאי לך לאכול:

עגבנייה בינונית                                            מכילה  2 גרם סיבים

תפוח עץ בינוני                                              מכיל  4 גרם סיבים

כוס קטניות מבושלות (עדשים, חומוס)            מכילה  15 גרם סיבים

פרוסת לחם מחיטה מלאה                            מכילה  2 גרם סיבים

כוס פסטה מחיטה מלאה (אחרי בישול)          מכילה  4 גרם סיבים

קוואקר (4 כפות גדושות)                               מכיל  3 גרם סיבים

מה הקשר בין נטילת פרוביוטיקה לעצירות?

תכשירי פרוביוטיקה מכילים חיידקים “טובים”, הזהים לחיידקים שנמצאים באופן טבעי במערכת העיכול. חיידקים אלה משפיעים על תופעות שונות במערכת העיכול, בין השאר הם עשויים  לסייע בפתרון בעיית העצירות והסדרת פעילות מערכת העיכול בהריון.

מה כדאי לעשות? נטילה של תוסף תזונה המכיל חיידקים פרוביוטיים יכולה לשפר את הרכב חיידקי המעיים, ולהגביר את תדירות היציאות על ידי עידוד תנועתיות המעיים.

במחקר שבדק תוספת של פרוביוטיקה לתזונתן של נשים בהריון שסבלו מעצירות נמצא, שכבר בשבוע השני לשימוש חלה עלייה בתדירות היציאות והקלה בתסמינים כגון כאבי בטן, מאמץ בעת מתן צואה ותחושת התרוקנות לא מלאה. פרוביוטיקה יכולה לשמש כטיפול בטוח לאם ולעובר ולהביא להטבה משמעותית בעצירות.