גודל פונט
נשים

גילית שאת בהריון: אילו החלטות כדאי שתקבלי?

מתברר שאת בהריון ושהעולם שלך עומד להשתנות. מהן הבדיקות, ההחלטות והשאלות שמציפות אותך?

זמן קריאה: 4 דקות
בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:
  1. הדבר הראשון שכדאי לך לעשות הוא לקבוע תור לרופא/ת הנשים שלך. נהוג לקיים את הבדיקה הראשונה בין השבוע ה-6 לשבוע ה-10 להריון
  2. בשבועות הראשונים להריון מומלץ להשתמש בתכשיר מולטי ויטמין המיועד לכל שלבי ההריון ומכיל את המינון המומלץ של חומצה פולית
  3. כדאי לבצע שינוי תזונתי, כלומר להקפיד על אכילת מוצרי המזון החיוניים לך ולעובר ולנסות להימנע ככל האפשר ממה שאסור

ייתכן שזהו ההריון הראשון שלך, אבל גם אם כבר עברת אחד או שניים, סביר להניח שהתרגשות עצומה מציפה אותך כמו גם המון מחשבות ושאלות. ואם את שואלת את עצמך “מה עכשיו?”, אנחנו כאן כדי לסייע. זו הרשימה שהכנו עבורך בעזרתה של ורד דלאל, מיילדת בכירה, מומחית ללידות טבעיות, מלווה, מייעצת ומדריכה נשים בשלבי ההריון והלידה.

מה הדבר שראשון שכדאי לך לעשות?

לקבוע תור לרופא/ת הנשים. לפני הביקור אצל רופא או רופאת הנשים, כדאי שתבצעי גם בדיקת דם בקופת החולים. אין לך צורך בהפניה, מספיק שתבקשי במעבדה של הקופה בדיקת בטא HCG. בעזרת הבדיקה הזו ניתן יהיה להעריך את שבוע ההריון שלך ולהתחיל לחשב תאריכים.

נהוג לקיים את הבדיקה הראשונה אצל רופא/ת הנשים בין השבוע ה-6 לשבוע ה-10 להריון, אם את יודעת את תאריך הוסת האחרונה שלך – זה היום ממנו מתחילים לספור.

אם הביקור הראשון שלך יתקיים לאחר השבוע ה-6 ואילך, ייתכן שרופא/ת הנשים ת/יערוך לך גם בדיקת אולטרה סאונד נרתיקי, הכרוכה בהחדרת מתמר לנרתיק שלך. הבדיקה הזו חשובה גם כדי לוודא את קיומו של דופק עוברי.

במפגש הראשון שלך עם רופא/ת נשים תקבלי הפניה לבדיקת דם בה יבדקו מה סוג הדם שלך והאם את בעלת Rh שלילי או חיובי. Rh  הוא מרכיב חלבוני (אנטיגן) שעלול לעורר תגובה חיסונית ויצירת נוגדנים.

המלצה של ורד דלאל: “נסי לגבש עם עצמך החלטה מה נכון עבורך ומי תעדיפי שיעשה לך את מעקב הריון: רופא או רופאה?  מול מי תרגישי בטוחה ומשוחררת ולא תתביישי לשאול את השאלות שהיית רוצה?”.

בינתיים, את יכולה לחשב את שבוע ההריון ותאריך הלידה המשוער במחשבון ההריון של אלטמן.

מה כדאי לך להתחיל לקחת?

פרנטל: בשבועות הראשונים להריון מומלץ שתשתמשי בתכשיר מולטי ויטמין המיועד לכל שלבי ההריון. בנוסף על מגוון הוויטמינים והמינרלים להם את זקוקה, התכשיר מכיל את המינון המומלץ של חומצה פולית – 400 מק”ג ליום – למניעת מומים מולדים בעובר שלך.

המלצה מורד דלאל: “כדאי ליטול גם תוסף תזונה המכיל את חומצת השומן החיונית אומגה 3, שמשפיע על התפתחות המוח ומערכת העצבים של העובר. על פי הנחיות איגודי הבריאות העולמיים יש לצרוך לפחות 200 מ”ג של אומגה 3 מסוג DHA ביום”.

לאילו בדיקות את זקוקה במהלך ההריון?

אמנם יש לך זמן לעכל, אבל חשוב שתדעי מהן בהן: בדיקות דם, שתן, אולטרה סאונד, סקר ביוכימי, סקירות מערכות, מעקב גדילה ועוד.

בשלב הראשוני, ההמלצה היא שתעברי בדיקות גנטיות, אם לא עשית זאת בעבר, על פי מוצאך ומוצאו של אבי התינוק שברחמך.

מה עוד? אמנם ההנחה היא שאת מחוסנת כנגד אדמת, ואולם קיימת המלצה לבדיקת נוגדנים למחלה. שאלי את הרופא/ה שלך על נחיצות הבדיקה ועל התחסנות נוספת כנגד אדמת.

איזה שינויים כדאי לך לבצע

התארגנות אישית: הקריירה שלך, הלימודים ואפילו הריהוט בבית – שווה להתחיל לעשות חשיבה כיצד ההריון עשוי להשפיע עליהם. ובלי לחץ, יש לך את כל הזמן שבעולם. כלומר, לפחות 8 חודשים.

שינוי תזונתי: את אוכלת עכשיו בשביל שניים וחשוב שתביני מה עומד מאחורי הקלישאה. ובכן, לא מדובר בזה שתכפילי כמויות, חלילה, אלא שתקפידי לאכול רק את מה שמותר ותנסי להימנע ממה שאסור. ההמלצה היא, שכל אחת מהארוחות שלך תכיל את כל אבות המזון: פחמימות, חלבונים ושומנים, וכן, שתעדיפי דגנים מלאים, שפע של פירות, ירקות, קטניות, עוף, בשר בקר רזה, ביצים ומוצרי חלב (עד 5% שומן), שמנים ושומנים מהצומח (אבוקדו, שקדים, אגוזים ושמן זית).

ישנם כמה מוצרי מזון שכדאי לך להימנע מהם: מוצרי בשר, ביצים ודגים לא מבושלים (לדוגמה מיונז ביתי, נקניקים, סושי, קרפצ’יו, סביצ’ה, מוס ועוד), פירות וירקות לא שטופים, מוצרי חלב לא מפוסטרים, דגים העלולים להכיל כספית, קפאין וכדומה. כמו כן, כדאי להימנע משתיית אלכוהול ומעישון.

פעילות גופנית: אם את עוסקת בפעילות גופנית – אל תפסיקי את מה שאת עושה, רק ידעי את המדריכים שאת בהריון והתייעצי איתם ממה כדאי לך להימנע. אם אינך עוסקת בפעילות גופנית, זה הזמן להתחיל, אבל עדיף להצטרף לקבוצה של נשים בהריון שמנוהלת על ידי מנחים שידעו להשגיח עליך. את עשויה לפגוש שם נשים שחשות חלק מהתחושות שאת מרגישה וזו יכולה להיות קבוצת תמיכה שתלווה אותך לכל אורכו של ההריון.

המלצה מורד דלאל: “עקרונית, את יכולה לעשות הכל, והפעילות תעזור לך להישאר חזקה, גמישה ובריאה במהלך ההיריון. פעילות גופנית המתאימה לך עשויה להקל על תהליך הלידה כמו גם החיבור שלך לגופך”.