גודל פונט
נשים

גילית שאת בהריון: אילו החלטות כדאי שתקבלי?

גילית שאת בהריון ועכשיו העולם שלך עומד להשתנות. מהן הבדיקות, ההחלטות והשאלות שמציפות אותך?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. הדבר הראשון שכדאי לך לעשות הוא לקבוע תור לרופא/ת הנשים שלך. נהוג לקיים את הבדיקה הראשונה בין השבוע ה-6 לשבוע ה-10 להריון
  2. האיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה ממליץ להשתמש לאורך ההריון בתכשיר מולטי ויטמין המיועד לכל שלבי ההריון ומכיל את המינון המומלץ של חומצה פולית, יוד, ברזל וויטמין D
  3. כדאי לבצע שינוי תזונתי, כלומר להקפיד על אכילת מוצרי המזון החיוניים לך ולעובר ולנסות להימנע ככל האפשר ממה שאסור ופחות מומלץ

ייתכן שזהו ההריון הראשון שלך, אבל גם אם כבר עברת אחד או שניים, סביר להניח שהתרגשות עצומה מציפה אותך כמו גם המון מחשבות ושאלות. ואם את שואלת את עצמך “מה עכשיו?”, אנחנו כאן כדי לסייע. זו הרשימה שהכנו עבורך בעזרתה של ורד דלאל, מיילדת בכירה, מומחית ללידות טבעיות, מלווה, מייעצת ומדריכה נשים בשלבי ההריון והלידה.

מה הדבר שראשון שכדאי לך לעשות?

לקבוע תור לרופא/ת הנשים. לפני הביקור אצל רופא או רופאת הנשים, כדאי שתבצעי גם בדיקת דם בקופת החולים. ניתן לבקש מרופא/ה המשפחה הפנייה לבדיקת בטא HCG. בעזרת הבדיקה הזו ניתן יהיה להעריך את שבוע ההריון שלך ולהתחיל לחשב תאריכים.

נהוג לקיים את הבדיקה הראשונה אצל רופא/ת הנשים בין השבוע ה-6 לשבוע ה-10 להריון, אם את יודעת את תאריך הוסת האחרונה שלך – זה היום ממנו מתחילים לספור את גיל ההריון.

אם הביקור הראשון שלך יתקיים לאחר השבוע ה-6 ואילך, ייתכן שרופא/ת הנשים ת/יערוך לך גם בדיקת אולטרה סאונד נרתיקי, הכרוכה בהחדרת מתמר לנרתיק. הבדיקה הזו חשובה גם כדי לוודא את קיומו של דופק עוברי.

במפגש הראשון שלך עם רופא/ת נשים תקבלי הפניה לבדיקת דם בה יבדקו מה סוג הדם שלך והאם את בעלת Rh שלילי או חיובי. Rh  הוא מרכיב חלבוני (אנטיגן) שעלול לעורר תגובה חיסונית ויצירת נוגדנים.

המלצה של ורד דלאל: “נסי לגבש עם עצמך החלטה מה נכון עבורך ומי תעדיפי שיעשה לך את מעקב הריון: רופא או רופאה? מול מי תרגישי בטוחה ומשוחררת ולא תתביישי לשאול את השאלות שהיית רוצה?”.

בינתיים, את יכולה לחשב את שבוע ההריון ותאריך הלידה המשוער במחשבון ההריון של אלטמן.

איזה תוספי תזונה כדאי לך להתחיל לקחת?

מולטי ויטמין לנשים בהריון (פרנטל): לאורך ההריון מומלץ ליטול תכשיר מולטי ויטמין המיועד לנשים בהריון. בנוסף על מגוון הוויטמינים והמינרלים להם את זקוקה, התכשיר מכיל את המינון המומלץ של חומצה פולית – 400 מק”ג ליום – למניעת מומים מולדים בעובר על פי משרד הבריאות.

המלצה מורד דלאל: “כדאי ליטול גם תוסף תזונה המכיל את חומצת השומן החיונית אומגה 3, שמשפיעה על התפתחות המוח ומערכת העצבים של העובר. על פי הנחיות איגודי הבריאות העולמיים יש לצרוך לפחות 200 מ”ג של אומגה 3 מסוג DHA ביום”.

לאילו בדיקות את זקוקה במהלך ההריון?

אמנם יש לך זמן לעכל, אבל חשוב שתדעי מהן: בדיקות דם, בדיקת שתן, אולטרה סאונד, סקר ביוכימי, סקירות מערכות, מעקב גדילה ועוד.

בשלב הראשוני, ההמלצה היא שתעברי בדיקות גנטיות, אם לא עשית זאת בעבר, על פי מוצאך ומוצאו של אבי העובר שברחמך.

 

איזה שינויים כדאי לך לבצע

התארגנות אישית: הקריירה שלך, הלימודים ואפילו הריהוט בבית – שווה להתחיל לעשות חשיבה כיצד ההריון עשוי להשפיע עליהם. ובלי לחץ, יש לך את כל הזמן שבעולם. כלומר, לפחות 8 חודשים.

שינוי תזונתי: את אוכלת עכשיו בשביל שניים וחשוב שתביני מה עומד מאחורי הקלישאה. ובכן, לא מדובר בזה שתכפילי כמויות, חלילה, אלא שתקפידי לאכול תזונה מגוונת ומזינה בהתאם לצרכי הגוף בהריון, ותימנעי ממזונות שאסורים בהריון, בשל חשש לזיהומים. ההמלצה היא, שכל אחת מהארוחות שלך תכיל את כל אבות המזון: פחמימות, חלבונים ושומנים, וכן, שתעדיפי דגנים מלאים, פירות, ירקות, קטניות, עוף, בשר בקר רזה, ביצים ומוצרי חלב (5% שומן), שמנים ושומנים מהצומח (אבוקדו, שקדים, אגוזים ושמן זית).

ישנם כמה מוצרי מזון שכדאי לך להימנע מהם: בשר נא, נקניקים, ביצים לא מבושלות (לדוגמה מיונז ביתי ומוס) דגים נאים (סושי, סביצ’ה) פירות וירקות לא שטופים, מוצרי חלב לא מפוסטרים, דגים העלולים להכיל כספית. כמו כן, כדאי להימנע משתיית אלכוהול ומעישון ולהגביל את כמות צריכת הקפאין.

פעילות גופנית: אם את עוסקת בפעילות גופנית – אל תפסיקי את מה שאת עושה, רק ידעי את המדריכים שאת בהריון והתייעצי איתם ממה כדאי לך להימנע כדי לעשות התאמות. אם אינך מבצעת פעילות גופנית, כדאי לשקול להתחיל, בכל מקרה עדיף להצטרף לקבוצה של נשים בהריון שמנוהלת על ידי מדריכי/מאמני כושר מוסמכים שידעו להשגיח עליך. את עשויה לפגוש שם נשים שחשות חלק מהתחושות שאת מרגישה וזו יכולה להיות קבוצת תמיכה שתלווה אותך לכל אורכו של ההריון.

המלצה מורד דלאל: “עקרונית, את יכולה לעשות הכול, והפעילות תעזור לך להישאר חזקה, גמישה ובריאה במהלך ההיריון. פעילות גופנית המתאימה לך עשויה להקל על תהליך הלידה כמו גם החיבור שלך לגופך”.