גודל פונט
לנוחיותך:
הקלקה על מונחים מודגשים תחשוף הסבר נוסף.
נשים

כל בדיקות ההיריון שאת צריכה להכיר – לפי שבועות

מהרגע שראית את שני הפסים על המקל ועד הלידה את תעברי לא מעט בדיקות. אילו בדיקות נחשבות הכרחיות, הסדר הכרונולוגי של בדיקות, מה בדיוק בודקים ועל מה תשלמי? קבלי מדריך

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 5 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. יש הרבה בדיקות במהלך ההיריון. לפעמים הן קצת מלחיצות, אבל הן תמיד מרגשות ומספקות הצצה מדהימה לחיים שאת מגדלת בבטן.
  2. בדיקות רבות כלולות בסל התרופות, אבל יש גם כאלה שלא. קחי את ההוצאות האלה בחשבון כשאת מתכננת את התקציב המשפחתי לחודשים הבאים.
  3. הצוות הרפואי הולך ללוות אותך לאורך כל התהליך. בחרי אנשי מקצוע שיהיה לך נוח איתם.

כל אישה בהיריון עוברת לא מעט בדיקות. אבל מה הכרחי ומה לא? איך עושים? מה בודקים? והאם תשלמי על זה? מדריך בדיקות להריונית המתחילה, על פי שבועות ההיריון, מתחילתו ועד סופו. לא בטוחה באיזה שבוע את? תוכלי לבדוק את שבוע ההריון שלך במחשבון ההריון של אלטמן.

בדיקות גנטיות

מתי? לפני ההיריון או בתחילתו, עדיף כמה שיותר מוקדם.

מה ואיך בודקים? בדיקות דם לגילוי נשאות למחלות ומומים גנטיים. רשימת הבדיקות מותאמת לזוג לפי ארץ המוצא, העדה וההיסטוריה המשפחתית. לרוב האם תיבדק ראשונה ואם היא תימצא נשאית של מחלה, ייבדק גם האב.

מי משלם? חלק מהבדיקות כלולות בסל הבריאות. לנשאים של מחלות מסוימות מאושרות בדיקות מעבר לסל הבסיסי. הביטוחים המשלימים מכסים בדיקות נוספות.

משהו קטן וטוב: אחרי הבדיקות הגנטיות כבר תהיו קצת יותר רגועים.

הבדיקה הראשונה + אולטרסאונד ראשון

מתי? עם הגילוי שאת בהיריון הזמיני תור לרופא הנשים. בדרך כלל בשבועות 9-6. ומעכשיו תפגשי אותו אחת לחודש.

מה ואיך בודקים? בדיקה גינקולוגית שכוללת גם התרשמות ממצבך הבריאותי הכולל.

בדיקת אולטרסאונד: אם הגניקולוג שלך מצויד במכשיר אולטרסאונד, לרוב הוא יבצע את הבדיקה כבר בפגישה זו ואם לא, תקבלי הפניה לבדיקה זו אצל רופא אחר.

מה בודקים באולטרסאונד? מוודאים שיש שק הריון, שהוא בתוך הרחם ושיש דופק. נבדקים מספר עוברים וגודל הרחם ומעריכים את גיל ההיריון לפי גודל העובר. בדיקה זו מתבצעת בצורה וגינלית או חיצונית ולעיתים משולבת.

מי משלם? ללא תשלום. יש נשים שבוחרות לעשות מעקב היריון אצל רופא פרטי, או דרך ביטוח משלים או ביטוח פרטי, אבל לא חסרים רופאים מקצועיים ונחמדים בקופות.

משהו קטן וטוב: יש דופק! איזו התרגשות!

בדיקות דם ושתן

מתי? עם גילוי ההיריון או עד שבוע 12. בשבועות 28-24 תידרשי לחזור על בדיקה זו.

מה ואיך בודקים? בדיקות דם ושתן מקיפות כולל ספירת דם, סוג דם, נוגדנים ל-RH, רמת סוכר, תפקודי בלוטת התריס ובדיקות נוספות לגילוי מחלות ונוגדנים. רשימת הבדיקות המדויקת מותאמת להיסטוריה הרפואית שלך.

מי משלם? ללא תשלום.

משהו קטן וטוב: זה הזמן להתיידד עם האחות במרפאה, עוד תזדקקי לה בהמשך.

המלצה קטנה: שימי לב שרבים מהמדדים בבדיקת הדם יצאו מטווח הנורמה. ברוב המוחלט של הפעמים, הכל בסדר – ככה זה בהיריון.

מעקב אחות

מתי? פעם בחודש עד השבוע ה-36, ולאחר מכן פעם בשבועיים עד הלידה.

מה ואיך בודקים? לחץ דם, משקל שלך וחלבון בשתן וגם קצת על מצב רוח. החלבון בשתן נבדק באמצעות סטיק שתתבקשי לטבול בדוגמית שתן, התוצאה ניתנת במקום ע”פ צבע הסטיק. הבדיקה נועדה לאבחן רעלת היריון.

מי משלם? שירות של קופת חולים.

משהו קטן וטוב: מעקב אחות נועד לדאוג לשלומך ולבריאותך במהלך ההיריון. כיף שיש מי שדואג לך.

בדיקת סיסי שיליה (cvs)

מתי? בשבועות 13-10.

מה ואיך בודקים? בדיקת המטען הגנטי של העובר לאיתור מומים גנטיים כמו תסמונת דאון. בעזרת מחט ובהכוונה של אולטרסאונד לוקחים דגימה מהשליה ושולחים אותה למעבדה. לא כל הנשים מבצעות את הבדיקה, אלא בעיקר נשים בעלות סיכון גבוה או בגיל מבוגר יחסית.

מי משלם? הבדיקה בסל הבריאות לנשים מעל גיל 35 או בהמלצה רפואית. ביטוחים משלימים ופרטיים משתתפים במימון הבדיקה ליתר הנשים.

בדיקת שקיפות עורפית

מתי? בשבועות 14-11.

מה ואיך בודקים? בדיקת אולטרסאונד שמודדת את עובי הנוזל בעורף העובר. בשילוב עם בדיקת דם מיוחדת (סקר ביוכימי) ובדיקה להימצאות עצם האף של העובר אפשר להעריך את רמת הסיכון הסטטיסטי לתסמונת דאון. בהתאם לתוצאות מתקבלת החלטה אם לבצע בדיקת סיסי שליה או מי שפיר בשלב מאוחר יותר.

מי משלם? נדרשת השתתפות עצמית בלבד.

משהו קטן וטוב: מכאן כבר תצאי עם תמונות אולטרסאונד בתלת-מימד להראות לאימא.

סקירת מערכות מוקדמת

מתי? בשבועות 16-14.

מה ואיך בודקים? בדיקת אולטרסאונד קפדנית בה נסקרים כל איברי העובר החיצוניים והפנימיים מספירת אצבעות בידיים וברגליים, דרך שלמות השפתיים (לשלול שפה שסועה), מראה הכליות, מעי, לב ועוד ועד סוג איבר המין, כמובן.

מי משלם? את! הבדיקה לא כלולה בסל הבריאות, אבל הביטוחים המשלימים והפרטיים משתתפים במימון.

משהו קטן וטוב: סקרנית לדעת אם זה בן או בת? מכאן תצאי עם תשובה.

חלבון עוברי (התבחין המשולש)

מתי? בשבועות 18-16.

מה ואיך בודקים? בבדיקת דם נבדקים שלושה סוגי חלבונים, והתוצאה משוקללת עם נתונים נוספים על האם והעובר. התוצאה הסופית מציגה אחוזי סיכון לפגמים גנטיים בעובר.

מי משלם? הבדיקה בסל הבריאות אך נדרשת השתתפות עצמית. ישנה בדיקה משוכללת יותר (התבחין המרובע) ובעלת רגישות גדולה יותר שניתן לבצע באופן פרטי.

דיקור מי שפיר

מתי? בשבועות 20-16.

מה ואיך בודקים? דיקור של מי השפיר בעזרת הכוונה באולטרסאונד. ספירת מספר הכרומוזומים של העובר ושלילת תוספת כרומוזום 21 ובכך שלילה של תסמונת דאון, וכן בדיקת שלמותם של הכרומוזומים לשלילת מחלות ומומים גנטיים אחרים.

מי משלם? לנשים מעל גיל 35 ולנשים בעלות סיכון גבוה הבדיקה בסל הבריאות. הביטוחים המשלימים והפרטיים משתתפים במימון ליתר הנשים – לרוב ניתן לבחור בין סיסי שליה למי שפיר.

משהו קטן וטוב: תוצאת בדיקת מי השפיר אינה סטטיסטית, אלא מוחלטת.

סקירת מערכות מאוחרת

מתי? בשבועות 24-20.

מה ואיך בודקים? בדיקת אולטרסאונד מדוקדקת שסוקרת את כל האיברים ואת תפקודם. כעת ניתן לבחון גם איברים או מומים שטרם נצפו בסקירה המוקדמת.

מי משלם? כלול בסל הבריאות. אולם נשים רבות בוחרות לעשות סקירה מורחבת אצל מומחה פרטי, בהשתתפות ביטוח משלים או פרטי.

משהו קטן וטוב: מכאן תצאי עם יופי של תמונות לתלות על המקרר.

העמסת סוכר

מתי? בשבועות 28-24.

מה ואיך בודקים? בדיקת דם לפניה תדרשי לשתות 50 גרם סוכר שנמהלו בכוס מים. התוצאה מצביעה על הסיכוי ללקות בסכרת היריון. בהתאם לתוצאות יוחלט אם תידרשי לעבור בדיקה דומה אך מורכבת יותר.

מי משלם? לא את!

משהו קטן וטוב: באותו יום כנראה שכבר לא יתחשק לך לאכול משהו מתוק.

המלצה קטנה: אם תביאי איתך לימון ותסחטי מעט לתוך המשקה המתוק, הוא יחליק יותר טוב בגרון.

הערכת משקל

מתי? בשבועות 34-30.

מה ואיך בודקים? בבדיקת אולטרסאונד נבחנים משקל העובר, קצב הגדילה שלו, מצב השליה, כמות מי השפיר ותנוחת העובר (ראש או עכוז).

מי משלם? קופת החולים.

משהו קטן וטוב: אם אין בעיה מיוחדת, זו הבדיקה האחרונה בהיריון מעבר להמשך המעקב השוטף אצל הרופא והאחות. יפה לך, את מתחילה לראות את הסוף!