גודל פונט
ילדים

ויטמין C לילדים: מדוע הוא חשוב להם וכיצד להשיגו?

“קח פרי ותהיה לי בריא”. מבין כל הוויטמינים לילדים, בחרנו הפעם להתמקד באחד והיחיד, ויטמין C. מה זה ויטמין C, מה החשיבות של ויטמין C לילדים ואיך אפשר לקבל אותו?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
ויטמין C לילדים: מדוע הוא חשוב להם וכיצד ישיגו אותו? - אלטמן בריאות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. ויטמין C חשוב לפעילות של מערכת החיסון, וחסר בו קשור בסיכון מוגבר לזיהומים.
  2. ויטמין C מסייע בספיגת ברזל, החשוב לגדילה ולהתפתחות בילדים.
  3. המקורות העיקריים לוויטמין C בתזונה כוללים פירות וירקות.

ויטמין C, או בשמו הנוסף, חומצה אסקורבית, הוא ויטמין מסיס במים המהווה רכיב חיוני בתזונה שלנו כבני אדם. הגוף שלנו לא יודע לייצר אותו לבד, וזו הסיבה שחשוב שנקבל אותו בתזונה. הוא משמש למגוון תפקודים בגוף, ונמצא בריכוז גבוה בתאים וברקמות, בעיקר בתאי הדם הלבנים של מערכת החיסון, בעיניים, בבלוטות האדרנל ובמוח. אז מה התפקידים שלו בגוף, ומה החשיבות של ויטמין C לילדים?  

מה תפקידו של ויטמין C לילדים במערכת החיסון

אחד התפקידים הידועים של ויטמין C הוא במערכת החיסון. הוא תורם להגנה החיסונית, יש לו תפקיד בהגנה מפני חדירה של חיידקים ופתוגנים דרך העור, ובנוסף הוא חשוב לפעילות של תאים שונים במערכת החיסון.  חלק מתפקידיו במערכת החיסון מיוחסים ליכולת הגבוהה שלו כנוגד חמצון. לכן זה לא מפתיע שמחסור בוויטמין C גורם לפגיעה בתפקוד מערכת החיסון, ובסיכון מוגבר לזיהומים.  

שימוש בתוספי ויטמין C לילדים נפוץ למניעה של מחלות חורף. מחקר גדול שבדק את היעילות של זה, מצא שנטילת תוסף ויטמין C לילדים בשגרה, מסייעת בהורדת משך ההצטננות בילדים ב-14%.  עם זאת, כאשר מתחילים לקחת את התוסף לאחר שההצטננות כבר החלה, לא נראתה השפעה.  

מה הקשר בין ויטמין C לילדים לספיגת ברזל ? 

ברזל הוא מינרל חיוני בתזונה שלנו, וגם לו מגוון תפקודים בגוף. הוא מרכיב בחלבון ההמוגלובין, הנושא של החמצן מהריאות אל תאי הגוף, ותפקיד ייחודי שלו בקרב ילדים קשור בגדילה ובהתפתחות. מחסור בו עלול להביא לעיכוב בגדילה ולפגיעה בהתפתחות הקוגניטיבית ובהישגים הלימודיים. השלכות אלו מדאיגות לאור השכיחות של חסר בברזל. על פי ארגון הבריאות העולמי, נכון ל-2019, אחד משבעה ילדים ישראלים סובל מאנמיה מחסר ברזל 

אז מה הקשר לוויטמין C? מסתבר שוויטמין C משפר את ספיגת הברזל מהצומח. שילוב של מזון עשיר בוויטמין C (כפי שיפורט בהמשך) יחד עם מקורות צמחיים לברזל, כמו קטניות ואגוזים, יגביר את ספיגת הברזל ויפחית את הסיכון לחסר.  

ויטמין C חשוב לייצור קולגן 

ויטמין C חשוב לייצור קולגן. קולגן הוא חלבון חשוב בגוף, המהווה מרכיב משמעותי ברקמות רבות, כמו הגידים, העור, רצועות, חניכיים ועוד. יש לו תפקיד חשוב בריפוי פצעים, ואיזה ילד לא נחבל מידי פעם במשחק והתרוצצות?  

כמה ויטמין C ילדים צריכים? 

הכמות המומלצת של ויטמין C משתנה בהתאם לגיל. בגילאי 1-3 שנים, מומלץ לצרוך 15 מ”ג, בגילאי 4-8 הכמות המומלצת היא 25 מ”ג, ובגילאי 9-13 45 מ”ג. הכמות ממשיכה לעלות עם הגיל, ובגילאי 14-18 מומלץ לנערות לצרוך 65 מ”ג, ואילו לנערים 75 מ”ג.  

צריכה עודפת של ויטמין C עלולה להביא להשפעות מזיקות, אך מדובר ברמות מאוד גבוהות שלא סביר להגיע אליהן מתזונה בלבד. לצורך העניין, הגבול העליון לצריכה ממזון ומתוספים בגילאי 1-3 עומד על 400 מ”ג, בגילאי 4-8 מדובר על 650 מ”ג, ובגילאי 9-13 1200 מ”ג.  

מאיפה מקבלים ויטמין? 

פירות וירקות הם המקורות הטובים ביותר לוויטמין C. המקורות המובילים כוללים פירות הדר כמו תפוז ואשכולית, ובנוסף קיווי, תותים, וירקות כמו גמבות, ברוקולי ועגבנייה. בנוסף, הוא נמצא בכמות גבוהה בדגני בוקר המועשרים בוויטמינים. ויטמין C רגיש לחום, ולכן בישול ממושך יפחית את הרמות שלו במזון. צורות בישול של חליטה או בישול במיקרו עדיפות.  

האם עלול להיות חסר בוויטמין C בילדים? 

באופן כללי, חסר בוויטמין C במדינות מערביות הוא לא נפוץ. כפי שהוסבר, המקור העיקרי לוויטמין C הוא פירות וירקות, אך הוא קיים בכמויות קטנות גם בהרבה מזונות אחרים. לכן תזונה מגוונת אמורה להספיק כדי למנוע חסר חמור. עם זאת, בקרב ילדים, מצבים של בררנות אכילה שבהם מגוון המזון מצומצם, עלולים להביא לחסר מתון או חמור. במצבים אלו מומלץ לפנות לטיפול אצל דיאטן/ית קליני/ת מומחה/ית לטיפול בילדים, לשם טיפול בבררנות והתאמת ויטמינים לילדים בהתאם לצורך.  

מקורות:

References:

https://www.nhs.uk/conditions/baby/weaning-and-feeding/vitamins-for-children/
https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminC-HealthProfessional/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5707683