גודל פונט
נשים

גלי חום בגיל המעבר: כל השיטות שיעזרו להתמודד עם התופעה

גלי חום הם אחד הסימנים הראשונים והעיקריים לגיל המעבר. מדוע וכיצד הם מתרחשים, האם כל אישה עלולה לסבול מהם ואיך מתמודדים עם התופעה המציקה?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות
גלי חום בגיל המעבר

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. בממוצע, גיל המעבר מתחיל לקראת גיל 50, ומשום שבמאה האחרונה התרחש שינוי משמעותי בתוחלת החיים, מרביתנו נחיה כשליש חיינו במצב הורמונלי שונה
  2. במרבית המקרים, גלי חום מתעוררים אצל כ-80% מהנשים בגיל המעבר ונמשכים בממוצע כ6-24 חודשים
  3. פעילות גופנית, שינה איכותית, שימוש בפיטואסטרוגנים, צמחי מרפא ותזונה בריאה עשויים להקל על הסבל מגלי חום

“הכי גרועים היו הלילות, הייתי מתעוררת שטופת זיעה, ברמה שצריכה להחליף חולצה או כותונת. פשוט אי אפשר היה להאמין כמה זיעה היתה ניגרת ממני כשאני לא בתנועה, שוכבת במיטה המפנקת שלי. כל זמן שזה קרה בד’ אמותיי (בעלי לא התעורר אפילו כשקיללתי, בשקט) עוד התמודדתי. הצרות האמיתיות התחילו כשהייתי בפגישות עבודה. ככה, פתאום באמצע היום, אפילו בחורף, הייתי נשטפת חום ואגלי זיעה היו מתגלגלים לי במורד הצוואר, נספגים בחולצה. הלקוחות היו מסתכלים עליי בלי לומר מילה, אבל הקולגות שלי לא חסכו הערות. “הגעת לגיל “הזה””, אמרה לי חברה לעבודה, בשקט במטבחון ושלפה איזה תכשיר טבעי”.

הדוברת היא אורלי (56), מנהלת מוצר בחברת מזון גדולה. אורלי כמובן לא לבד. אצל מרבית הנשים גלי חום הם התסמין הבולט והעיקרי שמבשר על גיל המעבר. בין 75-85% מהנשים יסבלו ממנו. מלבד גלי חום, מצטרפים לרשימה שורה ארוכה של תסמינים, שנהוג לחלק ל-4 קבוצות. גלי חום, הפרעות גופניות, הפרעות נפשיות והפרעות מיניות. בין התסמינים הנוספים השכיחים נמצאים דפיקות לב, עצבנות, הפרעות בשינה, יובש בנרתיק, נטייה מוגברת לדלקות בדרכי השתן והרשימה עוד ארוכה.

המעבר מפוריות לאי פוריות

גיל המעבר, כך הוא נקרא בעברית, מנופאוזה בלועזית, הוא תקופת המעבר מפוריות לאי פוריות. זה יכול לקחת גם שנים, במהלכן מתרחשת ירידה הדרגתית בייצור והפרשת הורמוני המין הנשים – האסטרוגן והפרוגסטרון.

אנחנו מפחדות מהגיל הזה, ולא רק בגלל גלי החום המטרידים ושאר התופעות, אלא בגלל מה שהוא מסמל. התבגרות, הזדקנות, שינויים במראה הפנים, העור, השיער, שינויים בבריאות, חשיפה לבעיות רפואיות כמו אוסטיאופורוזיס והתקפי לב. גם משום שלמרות השם – גיל המעבר – אנחנו ממשיכות לחיות בצילו של הגיל עוד עשרות שנים.

בממוצע, גיל המעבר מתחיל לקראת גיל 50. בעבר, זה היה סימן להזדקנות ולסוף חייהן של נשים. כיום, עם העלייה בתוחלת החיים, נשים חיות עוד כ-30 שנים לאחר שהוא מגיע. כלומר, שמרביתנו נחייה שליש מחיינו במצב הורמונלי שונה, בגלל הפסקת הפעילות בשחלות והפסקת המחזור החודשי שמבטאות את הירידה בייצור וההפרשת ההורמונים אסטרוגן ופרוגסטרון.

למה בכלל יש לנו גלי חום?

האמת, שלא לגמרי ברור מדוע מופיעים גלי חום, אבל די מובן כיצד התהליך מתרחש: חום הגוף שלנו מווסת 24/7 על ידי ההיפותלמוס, אזור במוח שאחראי על תפקודים חיוניים רבים. כאשר חום הגוף יורד מתחת ל-36.4 מעלות ההיפותלמוס מפעיל מנגנון שגורם לכיווץ של כלי דם מתחת לעור ומעורר רעד של שרירים שממנו מופק חום המעלה את הטמפרטורה. כאשר הטמפרטורה עולה מעל 37.4 מעלות, ההיפותלמוס מורה על הרחבה של כלי דם, המזרימים דם חם לעור. לשם כך קצב הדופק מתגבר, דם מוזרם במהירות לשכבות העור, והתוצאה היא סומק והזעה. בדרך כלל, גלי החום מופיעים בפתאומיות בראש, בצוואר ובפנים, כשהם מלווים בשטף של זיעה.

איך אפשר להקל על גלי החום?

במרבית המקרים, אפשר להתגבר עליהם גם ללא כל טיפול, והם חולפים מעצמם, בהדרגה. אצל מרבית הנשים גלי החום ימשכו כ-6-24 חודשים, כרבע מן הנשים יחוו גלי חום במשך כ-10 שנים אבל רק כ-10% ימשיכו לסבול מהם גם לאחר כ-10 שנים.

עבור מי שמתקשות לתפקד וסובלות בצורה משמעותית ולאורך שנים, אספנו מספר המלצות טבעיות (ללא שימוש בהורמונים) שנועדו לסייע ולהקל:

צמחי מרפא:

קוהוש שחור – קוהוש שחור הוא צמח מרפא שנעשה בו שימוש ברפואה המסורתית. הצמח מוכר בהקשר של בריאות האישה ועד היום מיחסים לו סגולות שונות והוא נחקר למשל במצבים של תסמונת קדם וסתית והקלה בתסמיני גיל המעבר. השימוש בצמח אצל נשים בגיל המעבר נולד מהתסמינים השונים מהן סובלות נשים בגיל זה ומסגולותיו של הצמח במצבים שכאלה: התמודדות עם גלי חום, התמודדות עם חרדות וחוסר שקט.
הקוהוש השחור מכיל רכיבים פיטואסטרוגנים ולכן מיוחסת לו פעילות שמווסתת את רמות האסטרוגן. סקירת ספרות שנעשית ב-2017 ורצתה לבחון את יעילות השימוש בקוהוש שחור, כללה 47 מחקרים (סך הכל 8,9326 נשים) אשר בחנו את השפעת התיסוף בקוהוש שחור אל מול פלסבו. הסקירה מצאה יתרון בהפחתת תדירות התסמינים השונים (גלי חום, הזעה והאצה בדופק הלב) אל מול השימוש בפלסבו שלא הניב תוצאות שכאלה (Ann Intern Med. 2017 Sep 19;167(6):JC26).

בנוסף לקוהוש שחור גם שיח אברהם, תלתן אדום, אנג’ליקה סינית ובטטת בר נחשבים לצמחי מרפא המסייעים להקלה על תסמיני גיל המעבר.

פעילות גופנית:

עשויה למנוע את גלי החום ולשפר את מצב הרוח.

אכילת ארוחות קטנות לאורך היום:

עשויה למתן את רמת הסוכר בדם, למנוע עלייה מהירה וירידה מהירה שלו, שאופיינית לאחר ארוחות קטנות, ובכך להקל על גלי החום.

שינה איכותית

גלי חום, כאמור, מופיעים גם בלילה ותוך כדי שינה. אחת האפשרויות המוצעות היא לעודד שינה איכותית על ידי נטילה של מלטונין, הורמון השינה.

פיטואסטרוגנים

מדובר בחומרים צמחיים וטבעיים, דמויי אסטרוגן, הורמון המין הנשי. בין המזונות המומלצים: סויה, טופו וזרעי פשתן. כמו כן, ישנם תכשירים טבעיים המכילים פיטואסטרוגנים.

המלצות נוספות:

יש שממליצים על דיקור סיני לשיפור התסמינים וישנם מחקרים שמצאו כי לנטילה של תרופות נוגדות דיכאון מקבוצת SSRI SNRI ישנה יעילות בשיפור תסמיני גיל המעבר.