גודל פונט
צמחים

שיח אברהם

לאורך חופי הים התיכון ובבירות אירופאיות, אפשר להבחין בשיח נוי בעל ריח ארומטי ופירות חינניים בשם שיח אברהם. פירותיו של שיח אברהם משמשים ברפואת הצמחים לאיזון המערכת ההורמונאלית אצל גברים ונשים.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. שיח אברהם שייך למשפחת השפתניים המונה 214 מינים שונים. הצמח המוכר והנחקר כצמח מרפא הוא Vitex agnus-castus
  2. בפרס העתיקה נהגו לייבש את פירות ועלי העץ והשתמשו בהם לתיבול מזונות
  3. ברומא העתיקה נהגו נערות בתולות לשאת את פרחי הצמח כסמל לצניעותן, השם העממי Chasteberry – "גרגרי הצניעות" דבק בצמח

שיח אברהם – שיח ממשפחת השפתניים הגדל לחופי הים התיכון, המזרח התיכון, מרכז אסיה ועד לצפון הודו, יפן ואוסטרליה. שמות נוספים של שיח אברהם כוללים: Vitex agnus-castus ,Chaste berry ,Chaste Tree ,Monk’s Pepper. למרות היותו שיח הוא יכול להגיע לגבוה של עד 5 מטרים. הודות לפרחיו המרהיבים וריחם הארומטי, ניתן למצוא את שיח אברהם כשיח נוי בגינות בארץ ובאירופה.

שימושים מסורתיים רפואיים בפירות שיח אברהם

שיח אברהם מתועד בשימוש של רפואות מסורתיות עוד מימי קדם.
ביוון העתיקה, היפוקרטס “אבי הרפואה” השתמש בפירות שיח אברהם לתמיכה בבריאות הרחם לאחר הלידה, כנוגד זיהומים ולטיפול בפצעים.
פדניוס דיוסקורידס, רופא רומאי בתקופת הקיסר נירון, השתמש בשיח אברהם במקרים של זיהומים שמקורם ברחם ותמיכה במחזור החודשי, בבעיות שינה, כמשפר מצב רוח ולהרגעה. לאורך ההיסטוריה שימשו פירותיו של שיח אברהם לטיפול במגוון מצבים הקשורים למחזור החודשי, בעיות גניקולוגיות שונות ולהגברת תנובת החלב אצל נשים לאחר לידה. אצל גברים שימש הצמח לדיכוי החשק המיני, נזירים נהגו ללעוס את הפירות והשתמשו בו כתבלין במטבחי המנזרים כדי לאזן את הליבידו. 

ברפואת הצמחים המודרנית, נחשב שיח אברהם לצמח מרכזי הודות להשפעתו המאזנת על המערכת ההורמונאלית. ההשפעה של הצמח היא על בלוטת ההיפותלמוס ועל בלוטת ההיפופיזה, להן תפקיד חשוב בוויסות ההורמונלי בגופינו. שילוב של תיסוף שיח אברהם הדגים ירידה ברמות ההורמון FSH והגברת ההפרשה של ההורמון LH, ובכך מסייע לתהליך הביוץ. השפעתו ניכרת גם בהגברת הפרשת פרוגסטרון מהשחלה וויסות הפרשת הורמון האסטרוגן והפרולקטין. השפעותיו הרחבות של הצמח בטיפול במגוון רחב של בעיות גינקולוגיות והפרעות הורמונאליות שונות, מעוררות ומעודדות מחקר נרחב על הצמח. בשיח אברהם זוהו רכיבים צמחיים בעלי תכונות פיטואסטרוגניות מסוג apigenin vitexin penduletin – להם יכולת להיקשר לקולטנים הורמונליים בגוף האדם, ולהשפיע במצבי חוסר איזון והקלה על תסמינים הקשורים לחוסר איזון הורמונלי אצל גברים ונשים.

שיח אברהם ותסמונת קדם וסתית PMS

תסמונת קדם וסתית היא תופעה נפוצה בקרב נשים, הכוללת מגוון של תסמינים שונים המתרחשים או מופיעים בסמיכות למועד הווסת,
וכוללים שינויים במצב הרוח, אגירת נוזלים, בעיות שינה, כאבים באזור הרחם והגב התחתון ועוד.

מחקר גרמני שהתפרסם בכתב העת Journal of Women’s Health & Gender-Based Medicine, נערך בכמה מרכזים רפואיים ובחן את ההשפעה של צמח הויטקס על תסמינים של תסמונת קדם וסתית, ובמקביל נבדקו הסבילות והרעות של תופעות הלוואי בנטילה ממושכת של הצמח. במחקר השתתפו 1,634 נשים המאובחנות עם PMS המאופיינת בדיכאון, חרדה, צורך מוגבר לאכול ואגירת נוזלים. המשתתפות נטלו שיח אברהם במשך 3 חודשים.
בסיום המחקר, 93% מהנחקרות דיווחו על הקלה משמעותית בתסמינים, ו-94% מהנחקרות לא דיווחו כלל על תופעות לוואי. מחקר שהתפרסם ב-
Archives of Gynecology and Obstetrics, בחן את השפעת תמצית שיח אברהם על 50 נשים עם תסמיני PMS.
הנשים חולקו לשתי קבוצות – קבוצת המחקר שנטלה 20 מ”ג תמצית שיח אברהם וקבוצת הביקורת שנטלה פלסבו. המחקר נערך במשך 8 חודשים בהם הנחקרות מילאו שאלונים מסוג Mood Disorder Questionnaire (MDQ) בהם דרגו 47 תסמינים. מדד ה–MDQ ירד ב-42.5% כבר בשלושת החודשים הראשונים למחקר בקבוצת המחקר. מחקר נוסף כלל 170 נחקרות הסובלות מ-PMS. קבוצת המחקר שנטלה תמצית שיח אברהם כללה 86 נחקרות לעומת 86 בקבוצת הפלסבו. בשאלונים שנענו ע”י קבוצת המחקר נמצאה ירידה של 52% בתסמינים של PMS הכוללים: כאב, נפיחות בחזה, שינויים במצבי רוח, תחושות כעס ועוד.

שיח אברהם ותופעות גיל המעבר 

תקופת המנופאוזה היא תקופה בה המערכת ההורמונלית המינית של האישה חווה שינויים הורמונליים, הגורמים למגוון תסמינים הכוללים שינויים במצב הרוח, אי סדירות של המחזור עד להפסקתו, יובש נרתיקי, קשיי שינה, דכדוך, ירידה בזיכרון ועוד. כל אלה פוגעים בתפקוד ובאיכות החיים של נשים בתקופה זאת. שיח אברהם נמצא כמועיל בהפחתת תסמיני גיל המעבר.

מחקר כפול סמיות שהתפרסם בשנת 2011 ב-British Journal of Medicine & Medical Research Naturopathic Medicine, בחן את השפעת תמצית שיח אברהם על 60 נשים אשר חולקו לשתי קבוצות – קבוצת המחקר שנטלה תמצית שיח אברהם וקבוצת הביקורת שנטלה פלסבו. המחקר נמשך שמונה שבועות וכבר בשבוע השני למחקר, הקבוצה שנטלה תמצית שיח אברהם דיווחה על ירידה של מעל 20% בתדירות ועוצמת גלי החום, בהשוואה לקבוצת הביקורת שם לא נצפה שינוי. בהמשך הודגמה המשך ירידה בגלי החום בשבוע השלישי ועד השמיני למחקר בקבוצה שנטלה שיח אברהם. החוקרים מצאו כי לשיח אברהם השפעה מקלה על תופעות גיל המעבר אצל נשים.

שיח אברהם – תופעות לוואי

תופעות לוואי כתוצאה משימוש בשיח אברהם הן מעטות, קלות ונעלמות לאחר הפסקת השימוש. תופעות הלוואי העיקריות שתועדו במחקרים כוללות: בחילה, עיכוב במחזור החודשי, כאבי ראש, סחרחורת ובמקרים נדירים תגובה אלרגית. הנוטלות תרופות מרשם – מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע.

מקורות:

References:

1. Traditional Medicinal Uses, Phytochemistry, Biological Properties, and Health Applications of Vitex sp. Plants 2022, 11, 1944.
2. Pharmacological and Therapeutic Effects of Vitex agnuscastus L.: A Review.   Pharmacognosy Reviews · January 2018
3. Treatment of Premenstrual Syndrome with a Phytopharmaceutical Formulation Containing Vitex agnus castus. Volume 9, Number 3, 2000
4. Effect of Vitex Agnus-Castus extract on hot flushes, night sweats, sleep disorders and some other symptoms in postmenopausal women: a clinical trial study. Australian Journal of Herbal and Naturopathic Medicine 2022 34(4)
5. Vitex agnus castus and Some Female Disorders: A Review. Agricultural Reviews 2021, Volume : 42, Issue : 2