גודל פונט
נשים

קוהוש שחור: הצמח שעושה טוב לנשים

קוהוש שחור הינו צמח מרפא עתיק, שתועלות השימוש בו היו ידועות כבר במאה ה-19. מהן הסגולות שלו וכיצד הוא מסייע להקלה על בעיות נשיות?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
קוהוש שחור

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. קוהוש שחור נמצא כבעל השפעה מיטיבה בטיפול במגוון הפרעות הקשורות למערכת הרבייה ולמערכת ההורמונלית בקרב נשים
  2. מחקרים מהשנים האחרונות מצביעים על יעילותו בטיפול בתופעות גיל המעבר ואף במניעת אוסטאופורוזיס
  3. כדי להימנע מתופעות לוואי, חשוב לקבל המלצה למינון מתאים וכמובן, להתייעץ עם הרופא המטפל

האם יש סימן טוב יותר ליעילות של צמח מרפא, מאשר הכרה בו מצד הרפואה הקונבנציונליות ותעשיית התרופות?

קוהוש שחור (Black Cohosh) הוא צמח ממשפחת הנוריתיים.  מקורו של הצמח בצפון מזרח אמריקה בקנדה, שם הוא גדל באדמה לחה, לצמח פרחים לבנים, ופריחתו מתקיימת בסתיו. פירותיו של הצמח שחורים, ומכאן שמו.

קוהוש שחור היה בשימוש נפוץ ברפואה מסורתית עתיקה כבר במאה ה-19, בעיקר בקרב שבטים אינדיאנים שחיו בארה”ב ועשו בו שימוש לטיפול במגוון בעיות נשיות וגניקולוגיות. עם הגעתן של מושבות אירופאיות לארה”ב, נחשפו תושבי אירופה לצמח ולסגולותיו ואימצו את השימוש בו. במהלך שנות החמישים הפך הצמח לפופולרי באירופה, והשימוש בו נעשה בעיקר לטיפול בבעיות הנוגעות למערכת הרבייה הנשית.

בשנים האחרונות קוהוש שחור משולב בתרופת מרשם מסוימת, הניתנת לנשים להקלת תסמינים של גיל המעבר, כגון גלי חום ועוד.

מהם החומרים הפעילים שיש בקוהוש שחור?

ברפואה העממית, תמצית קוהוש שחור מופקת מהשורש, שמכיל כימיקלים כדוגמת פוליפנולים (תרכובות הנמצאות בצמחים והינן בעלות תכונות נוגדות חמצון) ואיזופלבונים – חומרים דמוי אסטרוגן, ומכאן נובעת השפעתו של הצמח על תופעות גיל המעבר.

כימיקלים נוספים הקיימים בצמח הינם בעלי השפעה חיובית על חוסנה של המערכת החיסונית ועל יעילותה בהתמודדות עם  מחלות. חומרים אחרים שיש בקוהוש שחור עשויים להיות בעלי אפקט מרגיע על מערכת העצבים והמוח, ולייצר השפעה הדומה לפעילותו של הסרוטונין במוחנו.

קוהוש שחור מביא לאיזון הורמונלי, ולכן מהווה כיום אפשרות טיפולית בתופעות גיל המעבר: גלי חום, מצבי רוח ועצבנות. כמו כן, שימוש בצמח נעשה לצורך טיפול והקלה על תסמונת קדם-וסתית, כאבי מחזור, אקנה, טיפול בשחלות פוליציסטיות ולעתים אף להקלה על צירי לידה ועוד.

עד כמה הטיפול בקוהוש שחור יעיל?

מספר מחקרים שבוצעו בשנים האחרונות, בחנו את יעילות תמצית המופקת מקוהוש שחור בטיפול בתופעות גיל המעבר וכן במניעת אוסטאופורוזיס.

במחקר שהתקיים בשנת 2005 באיטליה בחו החוקרים את השפעת השימוש בתמצית של קוהוש שחור הצמח על 64 נשים בגיל המעבר שסבלו מגלי חום. המשתתפות במחקר חולקו לשתי קבוצות. בקבוצה הראשונה נשים טופלו ב-40 מ”ג של תמצית של הצמח מדי יום, במשך שלושה חודשים. הנשים בקבוצת ביקורת קיבלו טיפול הורמונלי סטנדרטי באסטרדיול, במשך אותה תקופה. תוצאות המחקר הצביעו על כך כי הטיפול בתמצית קוהוש שחור יעיל באותה מידה כמו הטיפול ההורמונלי, ובשתי הקבוצות דיווחו הנשים על ירידה משמעותית במספר גלי החום מדי יום, כבר בחודש הראשון לטיפול.

נוסף על כך, בשתי קבוצות הניסוי דיווחו הנשים על ירידה משמעותית ברמת החרדה והדכאון ממנה סבלו. מסקנת המחקר היא כי טיפול בתמצית קוהוש השחור הינה אלטרנטיבה יעילה לטיפול בגלי חום ובתופעות נוספות של גיל המעבר, בדומה לטיפול הקונבנציונלי.

מחקר אחר שבוצע בגרמניה בשנת 2005, בחן את השפעת תמצית הצמח על התפתחות אוסטאופורוזיס. מדובר במחקר שנערך על בעלי חיים (חולדות), אך ממצאיו מעוררים תקווה. החוקרים דיווחו כי טיפול בתמצית במינון של 133 מ”ג למשך שלושה חודשים עשוי למנוע במצבים מסוימים התפתחות של מחלת דלדול העצם או לעכב אותה.

מהו מינון מומלץ ועד כמה בטוח השימוש בקוהוש שחור?

  • המינון המומלץ לשימוש בתופעות גיל המעבר הינו 20 עד 80 מ”ג, עד פעמיים ביום.
  • לטיפול באוסטאופרוזיס, המינון המומלץ הינו 40 מ”ג ביום. הטבה בסימפטומים צפויה תוך מספר שבועות לאחר תחילת הנטילה.
  • משך השימוש המומלץ הינו מספר שבועות ועד מספר חודשים, בהתאם להמלצת הרופא המטפל.
  • נטילת קוהוש שחור אינה מומלצת לנשים בהיריון ולנשים מניקות, או לאנשים הסובלים מבעיות בכבד.
  • מינון גבוה עלול לגרום לבחילה, סחרחורת או כאב ראש, ירידה בדופק והזעה מוגברת. לפני התחלת הטיפול יש להתייעץ עם הרופא המטפל.