גודל פונט
לנוחיותך:
הקלקה על מונחים מודגשים תחשוף הסבר נוסף.
נשים

כיצד מתמודדים עם זיהומים בנרתיק?

מה גורם לגרד, להפרשות מרובות ולריח לא נעים באזור האינטימי, מהו חוסר איזון וכיצד מונעים אותו? כל מה שרצית לדעת על זיהומים בנרתיק

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. גרד, הפרשה מוגברת וריח לא נעים יכולים להעיד על דלקת חיידקית או על פטרת בנרתיק, שנגרמות כתוצאה של חוסר איזון בפלורת הנרתיק
  2. ישנם גורמים רבים המשפיעים על חוסר איזון בנרתיק בהם: שינויים הורמונליים, הרגלי היגיינה, שימוש בתחתוניות ואפילו תזונה
  3. שינוי הרגלים וכן שימוש בפרוביוטיקה עשויים להחזיר את האיזון לנרתיק ולסייע בשמירה על הבריאות האינטימית

האם גם את חווה מעת לעת תסמינים של ריח, הפרשות וגרד באזור האינטימי? נשים רבות סובלות מאי נוחות באזור האינטימי, אך מעדיפות לא לדבר על זה, גם לא עם רופא הנשים או עם חברה טובה, וחבל. עד כמה שמביך לדבר על מה שקורה שם, מתחת לקו הביקיני, מודעות ופנייה לרופא נשים לצורך קבלת אבחון ופתרון הכרחיים לצורך שמירה על הבריאות האינטימית שלך.

הנה כמה שאלות ותשובות שיסייעו לך להבין טוב יותר האם גם אצלך קיימת בעיה ולאילו פתרונות את יכולה לצפות:

מה גורם להתגברות ולשינויים בכמות ההפרשות ובתחושות של גרד ובריח האינטימי?

במרבית המקרים, תסמינים אלה נובעים מפטרת נרתיקית וזיהום חיידקי. זה קורה כאשר האיזון באוכלוסיית החיידקים טבעית (פלורה) בנרתיק מופר, החיידקים ה”טובים” הנמצאים בו באופן טבעי מדוכאים וחיידקים ופטריות אחרים משגשגים על חשבונם.
פטריה בנרתיק נגרמת בדרך כלל משמר שנקרא קנדידה אלביקנס. זו פטרייה שחיה באופן טבעי במעיים ובנרתיק, וכאמור, יכולה להתרבות במצבים של חוסר איזון ושינוי בחומציות הנרתיק. תסמיני הפטרת כוללים גרד ותחושת צריבה, הפרשה לבנה דמוית קוטג’, כאב בקיום יחסי מין, נפיחות ואדמומיות הנרתיק.

הריח הטבעי של הנרתיק יכול להיות חמצמץ ותפקידו הביולוגי הוא לעורר תאווה ומשיכה מינית. במרבית המקרים, כשעולה מהנרתיק ריח מאוד לא נעים, מדובר בדלקת נרתיק חיידקית Bacterial Vaginosis (BV). זוהי תופעה נפוצה מאוד, שיכולה להיות בלתי נעימה. בדרך כלל הדלקת איננה מסוכנת, למעט לנשים הרות לכן ישנה חשיבות רבה לטפל בה במהלך ההריון.

לכן, אם את סובלת מתסמינים אלו ההמלצה היא להיבדק על ידי רופא הנשים כדי שיוכל לטפל בך ויוכל לאשר שלא מדובר בבעיה חמורה יותר.

כיצד מופר האיזון בפלורת הנרתיק?

ישנם גורמים רבים שיכולים להשפיע, בהם: שינויים בתזונה, עלייה ברמת ההורמונים כתוצאה מנטילת גלולות למניעת הריון, כחלק מהשינויים במחזור החודשי או במהלך ההריון. סיבות נוספות יכולות להיות: שימוש באנטיביוטיקה, מחלת הסוכרת, וכן הרגלים שונים, כמו צורת הניגוב לאחר עשיית צרכים, הרגלי היגיינה, שימוש בתחתוניות ובטמפונים מסוימים, סוג הבגדים התחתונים שאת לובשת ועוד.

האם פטריות וחיידקים מתרבים כתוצאה של היגיינה לקויה?

ממש לא, וחשוב להדגיש שזאת לא בעיה של היגיינה לקויה, ולעתים אפילו להפך. רחיצה תכופה מדי באזור הנרתיק ולעתים שימוש בסבון (גם סבון אינטימי המיועד לכך) עלולים לשנות רמת החומציות הטבעית ובעקיפין לפגוע באוכלוסיית החיידקים ה”טובים” שיש בנרתיק ולכן להגביר את הסיכון ללקות בזיהומים מכל הסוגים. גם סבונים מיוחדים לבישום אינטימי, מגני תחתונים לשימוש יומיומי, טמפונים מבושמים, נייר טואלט מבושם, אפילו מגבונים לחים עלולים לגרום לכך. ולכן, ההמלצה היא להימנע מאלה ולהסתפק בשטיפה אחת ביום, במים או באל סבון כדי לשמור על הבריאות האינטימית.

האם צריך להתרחץ לאחר קיום יחסי מין?

ובכן, האמת היא אין סיבה מיוחדת להתרחץ. הזרע הוא סטרילי ואין חשש שיזהם את הנרתיק. אם הריח הבעייתי במקום גובר, מדובר כאמור בשינוי במאזן החיידקים בנרתיק.

האם אפשר להידבק בחיידקים ובפטריות בשירותים ציבוריים?

חשוב להדגיש, כי החיידקים והפטריות לא מקננים על מושב האסלה ולא קופצים עלייך כשאת מתיישבת. אם את מוגנת ואוכלוסיית החיידקים בנרתיק שלך מאוזנת, סביר שלא תיפגעי גם במגע ישיר עם מושב אסלה. אם, לעומת זאת, האיזון בגופך נפגע, את חשופה לכל מיני סוגים של זיהומים מבחוץ.

איך אפשר להתגונן מפני זיהומים בנרתיק?

ישנם כמה כללי התנהגות שכדאי לסגל, הנוגעים ללבישת בגדים תחתונים, לשמירה על היגיינה ועוד.
כדי להשיב את האיזון שהופר, ההמלצה היא להשתמש בפרוביוטיקה המבוססת על חיידקים לקטובציליים. במיוחד לאחר טיפול תרופתי באנטיביוטיקה או בתרופות נוגדות פטריות. שימוש בתכשיר פרוביוטי המיועד לנרתיק עשוי אף הוא לסייע בשמירה על הבריאות האינטימית ובמניעת זיהומים.

על פי הגישה נטורופתית הדרך הטבעית והיעילה ביותר היא לגרום לקנדידה להתמעט – היא באמצעות תזונה. על פי גישה זו כדאי להימנע ככל האפשר מאכילת מזון מתוק כדי “להרעיב” את הפטרייה שאוהבת סוכר. כמו כן, כדאי להמעיט באכילת מזון המכיל שמרים, חומץ ו”עובש” (כמו שיש בגבינות מסוימות) ולהעדיף מזון שמותסס במלח (מחמצים) מוצרי חלב מותססים (יוגורט), דגנים מלאים קטניות וכן פירות בעלי מדד גליקמי נמוך.