גודל פונט
נשים

טיפולים טבעיים ותרופות סבתא שיעזרו בהתמודדות עם דלקות בדרכי השתן

שוב את סובלת מדלקת בדרכי השתן? אחת מכל 3 נשים סובלות מכך ובמיוחד במהלך ההריון וכן בגיל המעבר. איך מטפלים ומדוע מומלץ להשתמש בתוסף המכיל חמוציות?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
תרופות סבתא וטיפולים טבעיים לדלקות בדרכי השתן

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. בגיל המעבר ישנה נטייה לשכיחות גבוהה של דלקות בדרכי השתן, ולעתים גם של דלקות חוזרות ונשנות
  2. דלקות בדרכי השתן מתאפיינות בתחושת צריבה, בצורך פתאומי ודחוף לתת שתן (גם כאשר השלפוחית ריקה), לעתים בהופעת דם מהול בשתן
  3. ההמלצה היא לקבל אבחנה מרופא, ליטול אנטיביוטיקה ובמקביל להיעזר בכמוסות פרוביוטיקה ובתכשיר חמוציות, להקלה על התסמינים ולמניעת דלקות חוזרות

דלקת בדרכי השתן היא דלקת שנגרמת בעקבות זיהום חיידקי שחדר למערכת השתן התחתונה. אחת מכל שלוש נשים עלולה לסבול מדלקות בדרכי השתן, לפחות פעם בחיים. במהלך ההריון רמת הסיכון לדלקות יכולה להיות גבוהה יותר, שכן מערכת השתן נעשית רגישה יותר, מסיבות רבות. כך גם בגיל המעבר, שבו ישנה נטייה לשכיחות גבוהה של דלקות חוזרות ונשנות.

מהן הסיבות לדלקת בדרכי השתן?

הגורם הנפוץ ביותר לדלקות בדרכי השתן הוא חיידק בשם “אשריכיה קולי”, שמקורו בפי הטבעת. החיידק חודר לגוף דרך צינור השתן, הקצר יחסית אצל נשים, שם הוא מתרבה ועלול להתפשט לחלקים אחרים של דרכי השתן. דלקת בדרכי השתן מתאפיינות בתחושת צריבה, בעיקר בסוף מתן השתן, בצורך פתאומי ודחוף לתת שתן (גם כאשר השלפוחית ריקה), לעתים בהופעת דם מהול בשתן, ויכולות להיות מלוות גם בחום ובצמרמורות.

למי שחווה תסמינים אלה, ההמלצה בדרך כלל היא לקבל אבחנה מרופא ומרשם לאנטיביוטיקה. כאשר מתרחשת חזרה של הדלקת הנטייה היא להמליץ על טיפול אנטיביוטי מונע, אשר הורג או מעכב את התפתחות החיידק.

אילו תרופות סבתא או טיפולים טבעיים יכולים לסייע בהתמודדות עם דלקות בדרכי השתן?

חמוציות

במחקרים רפואיים רבים נמצא כי פרי החמוציות (Cranberry) מכיל רכיבים ייחודיים שמונעים את הצמדות החיידקים לשלפוחית השתן, ורופאי נשים רבים ממליצים על נטילת כמוסות חמוציות באופן שוטף. בתחילה סברו, כי חמיצותן של החמוציות היא שמונעת את הדלקות בדרכי השתן ואולם בהמשך התברר כי החמוציות מכילות רכיבים שונים (פרואנתוציאנידים), המונעים מהחיידקים להיצמד לשלפוחית, לכן גורמים להם להישטף עם זרם השתן לפני שהם מספיקים להתרבות ולגרום לזיהום. בשנים האחרונות נערכו ופורסמו מחקרים קליניים שהצביעו על כך שתמצית החמוציות שיש בכמוסות עשויה להפחית את שיעור דלקות השתן החוזרות באופן ניכר, ושהכמוסות הינן בטוחות לשימושן של נשים בהריון ושל נשים מניקות. כמו כן, ההמלצה היא להשתמש בכמוסות כטיפול מונע וגם במקביל לטיפול האנטיביוטי. חשוב לציין שאם התוסף לא נחקר על נשים הרות חשוב שנשים הרות ומניקות צריכות להתייעץ עם הרופא/ה לפני שימוש בתוסף. יש הסבורים כי שתייה קבועה של מיץ חמוציות עשויה לעזור במניעה של דלקות בדרכי השתן. ואולם חשוב להדגיש: חמוציות הן מזון ולא תרופה, לכן אינן יכולות להוות תחליף לתרופה לדלקת בשתן.

יש הסבורים כי שתייה קבועה של מיץ חמוציות עשויה לעזור במניעה של דלקות בדרכי השתן. ואולם חשוב להדגיש: חמוציות הן מזון ולא תרופה, לכן אינן יכולות להוות תחליף לתרופה לדלקת בשתן.

סרפד

מסייע בהשתנה מרובה וכך כמו “מנקה” את שלפוחית השתן. המלצה זו תואמת את ההמלצה של שתיית מים מרובה שגם היא תעזור לשטוף את המקום.

 

מה עוד ניתן לעשות?

  • לשתות לפחות 10 כוסות ביום: הנוזלים מסייעים לשטוף את החיידקים מהגוף. השתייה המומלצת היא מים או תה צמחים.
  • הפחתה בסוכר: מומלץ להפחית שתיית משקאות מתוקים ולנסות להימנע ככל האפשר מצריכת סוכרים פשוטים (עוגות, עוגיות, ממתקים, קמח לבן, משקאות מתוקים).
  • לא להתאפק: החזקת שתן יוצרת לחץ על השלפוחית ומסייעת לחיידקים להתרבות ולשגשג.
  • להקפיד על היגיינה: בעת ביקור בשירותים יש לנגב היטב, מלפנים לאחור, כדי למנוע מעבר של חיידקים מפי הטבעת.
  • לשלב פטרוזיליה, עלי סלרי ועשב חיטה (חי או מבושל במים) וכדומה. ברפואה הטבעית עלים ירוקים ידועים כמסייעים למערכת השתן.

נטילת פרוביוטיקה: השינויים ההורמונליים המתרחשים בגיל המעבר ובמהלך ההריון עלולים לגרום לחוסר איזון חיידקי, ובסופו של דבר להוביל לדלקות בנרתיק ולעלייה בסיכון לדלקות דרכי השתן. במחקרים נמצא, כי לחיידקים הפרוביוטיים תפקיד חשוב בפעילות מערכת החיסון ויכולת להיטיב במצבי זיהום שונים. כמו כן, נמצא כי שימוש בפרוביוטיקה עשוי לסייע בשמירה על הבריאות האינטימית ובהקטנת הסיכון לדלקות בדרכי השתן.