גודל פונט
נשים

כיצד פרוביוטיקה משפיעה על הבריאות האינטימית שלך?

כמעט כל אישה תסבול במהלך חייה מדלקת או פטרת בנרתיק, ואיתם סבל ואי-נוחות. איך מטפלים בזיהומים נרתיקיים, ומהי חשיבות הפרוביוטיקה בהשבת האיזון לאזור?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. בדרך כלל, הטיפול המקובל בזיהומים בנרתיק הוא בתרופות אנטיביוטיות, כנגד דלקת חיידקית או בטיפול תרופתי נגד פטרת
  2. השימוש בכמוסות וגינליות של פרוביוטיקה עשוי לסייע בהגברת חומציות הנרתיק ובהשפעה לטובה על יעילות הטיפול התרופתי
  3. נמצא במחקרים כי בקרב נשים שקבלו כמוסות וגינליות חלה הפחתה בהפרשות, הפחתה בתחושות הגרד, הבערה ואי הנוחות, גם בימים שקדמו לקבלת הווסת

שינויים בריח האינטימי, הפרשות וגרד באזור האינטימי מעידים בדרך כלל על פגיעה בבריאות האינטימית, כלומר על התהוות של דלקת חיידקית בנרתיק או של פטרת. כמעט כל אישה תסבול מכך במהלך חייה מדלקת או פטרת בנרתיק וזוהי גם הסיבה המובילה לביקורי נשים במרפאות גינקולוגיות. נשים רבות יסבלו מהישנות של התופעה.

הנרתיק הינו איבר לח וחמים המאופיין באופן טבעי ותקין באוכלוסיית חיידקים (פלורה) באופן טבעי ותקין, כשהחיידקים הדומיננטיים הם חיידקים ממשפחת הלקטובציליים, שנקראים גם בשם חיידקים “טובים”. חיידקים “טובים” החיוניים לשמירה על בריאותך האינטימית והם שמקנים לנרתיק דרגת חומציות נכונה, הגנה חיסונית תקינה ומונעים התרבות של חיידקים ופטריות לא רצויים.

במצב תקין קיים איזון בין סוגי החיידקים השונים המצויים בנרתיק, אבל כאשר מופר האיזון העדין בסביבת הנרתיק, אוכלוסיית פטריות או חיידקים אחרת עלולה להשתלט על האזור במהירות. חוסר איזון עלול להיגרם בגלל תזונה, שינויים הורמונליים, במהלך ההריון, בגלל שימוש באנטיביוטיקה, וכתוצאה של הרגלים שונים.

לכן, אם את סובלת מתסמינים אלו ההמלצה היא להיבדק על ידי רופא הנשים כדי שיוכל לטפל בך ויוכל לאשר שלא מדובר בבעיה חמורה יותר.

כיצד מטפלים בדלקת או בפטרת בנרתיק?

הטיפול בשינוי בהפרשות ובזיהומים נרתיקיים כולל שני עקרונות מנחים. הראשון: המתת החיידקים או הפטריות שהשתלטו על הנרתיק, והשני שימוש בפרוביוטיקה, התורם להשבת האיזון של פלורת הנרתיק. לעיתים, שימוש נכון בפרוביוטיקה יוכל לטפל לבדו בזיהומים שמקורם חיידקי.

פטריה בנרתיק נגרמת בדרך כלל משמר שנקרא קנדידה אלביקנס. זו פטרייה שחיה באופן טבעי במעיים ובנרתיק, וכאמור, יכולה להתרבות במצבים של חוסר איזון ושינוי בחומציות הנרתיק. תסמיני הפטרת כוללים גרד ותחושת צריבה, הפרשה לבנה דמוית קוטג’, כאב בקיום יחסי מין, נפיחות ואדמומיות הנרתיק.

הריח הטבעי של הנרתיק יכול להיות חמצמץ ותפקידו הביולוגי הוא לעורר תאווה ומשיכה מינית. במרבית המקרים, כשעולה מהנרתיק ריח מאוד לא נעים, מדובר בדלקת נרתיק חיידקית Bacterial Vaginosis (BV). זוהי תופעה נפוצה מאוד, שיכולה להיות בלתי נעימה. בדרך כלל הדלקת איננה מסוכנת, למעט לנשים הרות לכן ישנה חשיבות רבה לטפל בה במהלך ההריון.

כיצד משפיעה פרוביוטיקה על הבריאות האינטימית?

בדרך כלל, הטיפול המקובל הוא בתרופות אנטיביוטיות, כנגד דלקת חיידקית או בטיפול תרופתי נגד פטרת. ואולם מתברר כי השימוש בכמוסות וגינליות של פרוביוטיקה עשוי לסייע בהגברת חומציות הנרתיק והשפעה לטובה על יעילות הטיפול התרופתי. על פי ממצאי מחקר שנערך במספר מרכזים רפואיים בספרד  הגברת החומציות מעידה על בריאות הנרתיק ועל כך שחיידקים “טובים” הצליחו להשתרש בנרתיק.

כמו כן נמצא במחקר, כי בקרב הנשים שקבלו כמוסות וגינליות חלה הפחתה בהפרשות, הפחתה בתחושות הגרד, הבערה ואי הנוחות, גם בימים שקדמו לקבלת הווסת. החוקרים משערים שהחיידקים הלקטובציליים בתכשיר שהוחדר לנרתיק, שפעלו את פעילות מערכת החיסון וסייעו בכך להשמדת חיידקים פתוגנים ולייצוב סביבה חיידקית תקינה ובריאה בנרתיק.

במחקרים נוספים נמצא, כי טיפול בכמוסות וגינליות המכילות פרוביוטיקה ייחודית היה יעיל יותר מטיפול באנטיביוטיקה נפוצה וכי שילוב אנטיביוטיקה עם נטילת פרוביוטיקה מגביר את יעילות הטיפול ב-BV.

Reference:
Teixidor Ribaudi et al, Casa de la Materiat hospital, Barcelona 2012.