גודל פונט
נשים

אקנה: כיצד מונעים וכיצד מטפלים בפצעונים?

מהן הסיבות לאקנה, אילו טיפולים יכולים לסייע בשיקום העור וכיצד שינויי תזונה ותוספי תזונה עשויים למנוע את הפצעון הבא?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
אקנה

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. אקנה מופיעה לא רק בגיל ההתבגרות ועלול להופיע אף בגילאים מאוחרים יותר
  2. הסיבות להופעת אקנה הן מגוונות והפצעונים יכולים להופיע בגלל גורמים הורמונליים, תזונתיים ואחרים
  3. שיפור התזונה, שימוש בתוספי תזונה וטיפולים קוסמטיים עשויים להפחית את כמות הפצעונים ולמנוע צלקות

בוקר אחד את מתבוננת במראה ומגלה פצעון על הסנטר. למחרת בבוקר, יש לפצעון שלך כבר שני “אחים”, תאומים. אדמדמים, מכוערים ומבאסים.
פעם קראנו להם “פצעי בגרות” ו”חצ’קונים”. היום כבר ברור שאקנה (Acne vulgaris) היא מחלת עור שכיחה שיכולה להגיח בצמתים שונים בחיים, ולא רק בגיל ההתבגרות.
אקנה מופיעה כפצעונים על העור, בעיקר באזור הפנים אבל יכול להתהוות גם באזורים שונים בגוף, בעיקר בגב ובמחשוף.

מהם פצעוני אקנה ומדוע הם מופיעים?

פצעוני אקנה נוצרים בגלל חסימה בזקיקי השערות, הנגרמת מהפרשת יתר של שומנים, מבלוטות החלב שבגוף.

ישנם סוגים שונים של אקנה, דלקתיים ושאינם דלקתיים:

קומודונים הוא שמם של פצעונים שאינם דלקתיים. יש קומודונים שצבעם לבן ומשמעות היא שהם לא נחשפו לחמצן והם אינם מודלקים.
כאשר צבעם של הקומודונים משתנה לשחור, המשמעות היא שהם נחשפו לחמצן, והתפתח בהם זיהום חיידקי, כלומר – מצב דלקתי.
קומודונים מודלקים יכולים להתפתח לגבשושיות אדומות שנקראות פפולות. אלה פצעונים גבשושיים, שעלולים לכאוב ובמקרים מסוימים – אם לא מטפלים בהם – הם עלולים להשאיר צלקות בעור.

מהן הסיבות לאקנה?

הסיבה המרכזית לאקנה היא עלייה ביצירת חלב בבלוטות החלב בעור. הגורמים לעלייה ביצירת חלב הם שונים:

  • שינויים הורמונליים: בגיל ההתבגרות, במהלך ההריון, בגיל המעבר, בגלל שחלות פוליציסטיות, כתוצאה משימוש בגלולות נגד הריון. זו הסיבה שאקנה לא מופיעה רק בגיל הנעורים, ולעיתים מופיעים פצעונים בגילאים מאוחרים יותר.
  • תזונה: למזון שאוכלים ישנה השפעה ניכרת על אקנה. יש שאצלם.ן מאכלים מסיימים יגרמו להופעת פצעונים, לדוגמה מאכלים כמו שוקולד, גבינה צהובה או צ’יפס, ויש מצבים בהם האקנה הוא תוצאה של חסרים תזונתיים של ויטמינים ומינרלים, כגון ויטמין A, ויטמין E, ויטמין C, חומצה פולית, ביוטין, אבץ.
  • שימוש בתרופות מסוימות
  • לחץ ומתח (סטרס)
  • ועוד.

כיצד מטפלים באקנה?

טיפול באקנה מתחיל במריחת קרמים עדינים לריכוך העור, כדי לשקם ולחזק אותו וכדי למנוע הופעת פצעונים נוספים שעלולים להתפתח לדלקת ולגרום לצלקות.

בהמשך, יש לטפל ולנקות את העור מן הקומודונים הלבנים והשחורים. כשמדובר במצב דלקתי, ההמלצה היא לפנות לרופא עור, שיוכל לרשום משחות אנטיביוטיות להרגעה ולהפחתת הדלקתיות.

רופא עור יוכל לרשות גם משחות להפחתת ייצור השומן בעור, או להמליץ על טיפול הורמונלי.

במקביל, כדאי לשים דגש על התזונה, להפחית לחץ, מתח וחרדה, ולהעשיר את העור בתוספי תזונה, בפרט אם ידוע שישנם חסרים תזונתיים. ניתן להשתמש בתוספי תזונה ייעודיים לעור, המכילים נוגדי חמצון משמעותיים כמו  ויטמין A, ויטמין E, ויטמין C, המסייעים ב”ניקוי רעלים”, כמו גם חומצה פולית, ביוטין ואבץ שתורמים לשיקום העור. גם נטילה של מוצרים פרוביוטיים עשויה לתרום לזירוז החלמת העור ולמניעת הופעה של פצעונים נוספים.

כמו כן, חשוב לשמור את העור נקי, ולהקפיד על ניקוי מדי יום. אמנם הניקוי הוא חיצוני, ואינו יכול למנוע התפרצות של אקנה הנובעת מגורמים פנימיים, אבל עשוי לשמור את העור בריא יותר ולאפשר לזהות בו שינויים שעלולים להעיד על התפרצות של פצעונים.

כיצד מטפלים בצלקות אקנה?

צלקות נוצרות כשזיהום ודלקת חודרים לשכבת הדרמיס, השכבה העמוקה של העור. לכן חשוב לטפל בפצעוני אקנה כשהם עדיין שטחיים, כלומר מתהווים בשכבת העור העליונה, האפידרמיס.

אפשר לטפל בצלקות על ידי חומרים מחדשים שמורחים בבית, או באמצעות חומצות פעילות שניתנות בטיפול במרפאה. כמו כן, ישנן טכנולוגיות מתקדמות וחדשניות, כגון טיפול במחטים (מיקרונידלינג) המסייעות בהעלמת הצלקות, ללא תרופות וללא משחות. מדובר בסדרה של טיפולים, המתבצעת אצל קוסמטיקאיות מורשות או אצל רופאי.ות עור המתמחים ברפואה אסתטית.