גודל פונט
חורף בריא

ויטמין C ליפוזומלי: הכל אודות הטכנולוגיה הליפוזומלית

ויטמין C, הידוע גם כחומצה אסקורבית, הוא ויטמין מסיס מים אשר גופנו אינו יודע לייצר ולכן חשוב לקבל אותו מהמזון. לוויטמין C תפקידים רבים בגוף, יש לו פעילות נוגדת חמצון, משמש כחלק בלתי נפרד בתהליכי ריפוי צלקות ופצעים, לוקח חלק בתגובות מערכת החיסון ובייצור נוגדנים, חשוב לפעילות המטבולית בתאי הגוף ולתפקוד התקין של כלי הדם.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. המקור העיקרי לוויטמין C בתזונה הוא מפירות וירקות טריים, זאת מכיוון שנהרס בתהליכי בישול הכוללים חימום
  2. היתרון המרכזי של ויטמין C ליפוזומלי הוא שיפור הזמינות הביולוגית שלו. כלומר, הוויטמין מוגן יותר מפירוק ונספג ביעילות במעי. בכך יותר ויטמין נשמר בתצורתו השלמה, שמיש וזמין לכל תאי הגוף
  3. קיימים מצבים מסוימים המהווים גורמי סיכון למחסור בוויטמין C. במצבים אלו יש לשים דגש על צריכת ויטמין C בתזונה ושילוב עם תוסף בעת הצורך

באיזה מזון יש ויטמין C?

ויטמין C מצוי בעיקר בפירות וירקות טריים. מקורות הנחשבים עשירים בוויטמין C הם גויאבה, פירות הדר, קיווי, מנגו, גמבה וברוקולי. חשוב לדעת שתהליכי בישול כמו חימום ושימור הורסים את הוויטמין מכיוון שעובר פירוק1,2, לכן מומלץ לשלב ירקות ופירות טריים בתזונה.

מהי הטכנולוגיה הליפוזומלית?

טכניקה בה יש שימוש בליפוזומים כאריזה מולקולרית של חומרים ביו-אקטיביים (חומרים עם פעילות ביולוגית בגופינו, כלומר שמשפיעים על הרקמות שלנו) למשל תרופות או ויטמינים.

אולי אתם שואלים את עצמכם “אבל מה זה ליפוזום???”

ליפוזומים מורכבים מפוספו-ליפידים, אלו שומנים עם קצה אחד הידרופובי (מסיס בשומן) וקצה אחד הידרופילי (מסיס במים), מבנה הדומה לממברנת התאים בגופנו. בעזרת מבנה והרכב הליפוזום החומר הפעיל שנמצא בתוכו מוגן מפני פירוק במהלך השהות על המדף ובמעבר במערכת העיכול. בנוסף, הליפוזום הוא חלקיק קטן מאוד ומסיס, לכן נספג בקלות לתוך תאי המעי ובכך משפר את יעילות הספיגה של החומר הפעיל בתוכו. לאור יתרונות אלו, הטכנולוגיה הליפוזומלית נמצאת כיום בשימוש נרחב כמשפרת את הזמינות הביולוגית של ויטמינים בתוספי תזונה כמו ויטמין D ,ויטמין B12 וויטמין Cי3,4

ויטמין C ליפוזומלי

ויטמין C הוא נוגד חמצון (אנטיאוקסידנט), תכונה זו גורמת לו להגיב עם חומרים רבים ולכן הוא עשוי להתפרק עוד לפני שנספג במעי ולהגיע לתאי הגוף (למשל בנוכחות חומציות גבוהה, לחות, טמפ’ גבוהה, אינזימים במערכת העיכול, יונים מתכתיים, חומרים משמרים ועוד). תוספי ויטמין C מצליחים להיספג גם ללא טכנולוגיה ייחודית אך בעזרת הטכנולוגיה הליפוזומלית ויטמין C ליפוזומלי נשאר מוגן יותר מפני מפירוק, נספג ביעילות במערכת העיכול ומגיע כוויטמין C שלם ושמיש לצורכי תאי הגוף השונים 5,6.

בשורה התחתונה – הטכנולוגיה עשויה לשפר את ספיגת הוויטמין.

מתי מומלץ לצרוך תוסף של ויטמין C?

מחסור בוויטמין C נובע בעיקר מדיאטה לא מספקת שמכילה מעט מקורות של ויטמין C. גורמי סיכון למחסור בוויטמין C בהם מומלץ לשים דגש על צריכה נאותה שלו בדיאטה הם עישון, הריון, גיל מבוגר, ספורטאים מקצועיים, מצבים קליניים כמו יתר לחץ דם, סוכרת והשמנה. תסמינים של מחסור ממושך בוויטמין C מאופיינים בריפוי איטי של פצעים , חולשה ועייפות, דימום תת עורי ודלקות חניכיים7. ויטמין C הוא פקטור חשוב בשמירת התפקוד התקין של הגוף ובריאותו, בשל כך חשוב להגיע לצריכה המומלצת ביום.

איך נעשה את זה? נצרוך דיאטה עשירה ומגוונת בירקות ופירות ועל בסיס התזונה שתספק מקור לוויטמין C נשקול במצבים מסוימים או אצל אוכלוסיות מסוימות כמו שצוינו למעלה לשלב תוסף ויטמין C כהשלמה תזונתית.

מקורות:

References:

1. Doseděl, M. et al. Vitamin C—sources, physiological role, kinetics, deficiency, use, toxicity, and determination. Nutrients 13, 615 (2021).
2. Lykkesfeldt, J., Michels, A. J. & Frei, B. Vitamin C. Adv. Nutr. 5, 16–18 (2014).
3. Shah, S., Dhawan, V., Holm, R., Nagarsenker, M. S. & Perrie, Y. Liposomes: Advancements and innovation in the manufacturing process. Adv. Drug Deliv. Rev. 154–155, 102–122 (2020).
4. Akbarzadeh, A. et al. Liposome: classification, preparation, and applications. Nanoscale Res. Lett. 8, 102 (2013).
5. Gopi, S. & Balakrishnan, P. Evaluation and clinical comparison studies on liposomal and non-liposomal ascorbic acid (vitamin C) and their enhanced bioavailability. J. Liposome Res. 31, 356–364 (2021).
6. Łukawski, M. et al. New oral liposomal vitamin C formulation: properties and bioavailability. J. Liposome Res. 30, 227–234 (2020).
7. Dietary Reference Intakes for Vitamin C, Vitamin E, Selenium, and Carotenoids, Institute of Medicine (US) Panel on Dietary Antioxidants and Related Compounds. (National Academies Press, 2000).