גודל פונט
צמחים

גוג’י ברי – פוד או סופר פוד?

ליסיום ברברום או בשמו המוכר יותר גוג’י ברי, הוא אחד מהסופר-פודס היותר מוכרים ויציבים שישנם בעשור האחרון (בעיקר) בארץ ובעולם, עם עשרות מחקרים שנערכו עליו. מה הופך אותו לכזה? הרי בסופו של מדובר בפרי. כל התשובות בכתבה.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
גוג'י ברי | Goji Berry | אלטמן

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. מדובר בפרי עם המון יתרונות תזונתיים שעוזרים לחזק את מערכות החיסון והעיכול
  2. נמצא בשימוש רחב בתזונה, קוסמטיקה ותוספי תזונה
  3. שייך למשפחת הסולניים ולכן עם מעי רגיש, יש לצרוך במתינות

אחת לכמה שנים ישנו סופר פוד חדש שמככב על מדפי הסופרים וחנויות הטבע.
מה זה סופר פוד? מאכל שמכיל בתוכו הרבה ממה שמומלץ לצרוך בתזונה – ויטמינים, מינרלים ותכונות שמחזקות את מערכת החיסון.

גוג’י ברי ויתרונותיו הבריאותיים

גוג’י ברי נמצא בשימוש הרפואה הסינית באופנים שונים כבר מאות שנים, וידוע שמיליארד סינים לא טועים 😉
בפועל, מדובר בפרי קטן בעל צבע מושך וטעם מתקתק-חמצמץ-חרפרף, שיחסית נגיש בחנויות טבע ואף במשתלות.
אמנם על טעם וריח אין להתווכח ועדיין, אם מאכל איננו טעים, כל היתרונות שלו אינם רלוונטיים, כיוון שהוא לא ייאכל.

בדומה לפירות רבים, גוג’י ברי מכיל סיבים מסיסיים, מינרלים כגון ברזל, אבץ, מגנזיום ועוד וויטמינים, עם דגש על ויטמין C. הייחוד של פירות יער בכלל ושל גוג’י ברי בפרט, הוא שבנוסף הוא מכיל גם רב סוכרים, חומצות אמינו, חומצות שומן בלתי רווי והתרכובות הייחודיות שלו, שהינן בעיקר פיטוכימיקלים (פיטו=צבע, כלומר חומרים שנותנים לו את צבעו העז) מקושרות להרבה מילים שמתחילות במילה אנטי: אנטי דלקתיות, אנטי-אייג’ינג, אנטי-חמצוני, וחיזוק מערכת החיסון.

חומצות השומן בגוג’י ברי מעלות את הרגישות שלו ואת הנטייה להתעפש במהירות מה שמצריך שמירה שלו בקירור, במיוחד בחום הישראלי.
הפרי הפך להיות כל כך פופולרי שמשלבים אותו בכל מקום אפשרי, אפילו במשקאות חריפים כגון בירה ויין, והוא משתלב גם באפייה, ואף במוצרי חלב ובשר. אחד היתרונות שלו, הוא שניתן לצרוך אותו קפוא, טרי או מיובש ואף לשתות אותו כחליטה או כמיץ.
ברפואה הסינית וכיום גם ברפואה המערבית, גם טוחנים את הפרי המיובש ומשלבים אותו כתוסף תזונה.

כאמור, בשל התכונות הרבות שקיימות בפרי הקטן, נעשו עליו מחקרים רבים בעולם המערבי.
במחקרים מסוימים עלה כי צריכת גוג’י ברי, על צורותיו השונות, במיוחד כמיץ מרוכז או כתוסף, למשך פרק זמן שנע בין שבועיים לשלושה חודשים (תלוי במחקר), השפיעה לטובה על: מצב הרוח הכללי והורדת רמות הסוכר והשומנים בדם, מה שעשוי לסייע בטיפול במחלות לב וסוכרת סוג 2.
במחקרים קטנים הראו שיפור בתהליך ירידה במשקל.

בעבר הפרי היה מיובא לארץ מסין או מאירופה, שם הפך להיות פופולרי גם כן. בשנים האחרונות החלו לגדל אותו בארץ וכעת ניתן לקנות את הפירות או את שיח הגוג’י ברי ולגדלו בבית. באופן זה ניתן לדעת מה המקור של השיח ולהפחית את כמות הריסוס שעשוי להיות על הפרי המיובא.

עד כה, נשמע שממש כדאי לשלב את הגוג’י ברי בתזונה היומיומית נכון?
הפרי הוא חלק ממשפחת הסולניים בדומה לחציל, עגבנייה ותפוח אדמה. ישנם מחקרים המראים שאכילת מאכלים ממשפחה זו יגרמו לכאבי בטן, נפיחות, ואף כאבי מפרקים. כמובן שזה סובייקטיבי ומשתנה בין אחד לשנייה. לאלו שחשים חוסר נוחות בעקבות אכילת הפרי, מומלץ שלא לאכלו.
כמו כן, נערכו מספר מחקרים קטנים על כך שעשויה להיות התנגשות בגוף בין מאכלים ממשפחת הסולניים עם תרופות, בעיקר מדללי דם, שעלולה להוביל לאלרגיה ואף לדימומים, כך שההמלצה למי שנוטלים תרופות, היא להתייעץ עם דיאטנ.ית להתאמת התזונה.

חשוב לזכור שכאשר מתבוננים על תזונה, מתייחסים למכלול הרכיבים התזונתיים אשר מרכיבים את סדר היום. כל מאכל, רצוי לצרוך במתינות, על אחת כמה וכמה כאשר המאכל נמכר גם כתוסף תזונה. במידה שיש רצון לצרוך אותו כתוסף תזונה, רצוי להתייעץ עם איש/אשת מקצוע בנושא על מנת לצרוך את המינון הנכון עבורך. כמו כן, אם יש נטייה למעי רגיש, תת קרישיות, דלקות מפרקים ומחלות מעי דלקתיות, מומלץ להיוועץ באיש/אשת מקצוע לגבי אכילת הפרי.

המחקרים מראים שמומלץ לשלב גוג’י ברי בתזונת היומיומית בצורה כזו או אחרת, במיוחד אם הוא בא כתחליף למאכל מעובד. עם זאת, חשוב לשלב מאכלים שונים ומגוונים תוך שמירה על תזונה מיטיבה, מאשר להסתמך על רכיב אחד בתזונה שישמור לנו על הבריאות, טעים ומזין ככל שיהיה 😊

מקורות:

References:

1. Amagase, H.; Nance, D.M. A randomized, double-blind, placebo-controlled, clinical study of the general effects of a standardized Lycium barbarum (Goji) juice, GoChi. J. Altern Complement. Med. 2008, 14, 403–412.
2. Chang, S.K.; Alasalvar, C.; Shahidi, F. Superfruits: Phytochemicals, antioxidant efficacies, and health effects—A comprehensive review. Crit. Rev. Food Sci. Nutr. 2019, 59, 1580–1604.
3. De Souza Zanchet, M.Z.; Nardi, G.M.; de Oliveira Souza Bratti, L.; Filippin-Monteiro, F.B.; Locatelli, C. Lycium barbarum reduces abdominal fat and improves lipid profile and antioxidant status in patients with metabolic syndrome. Oxid. Med. Cell Longev. 2017.
4. Larramendi, C.H.; García-Abujeta, J.L.; Vicario, S.; García-Endrino, A.; López-Matas, M.A.; García-Sedeño, M.D.; Carnés, J. Goji berries (Lycium barbarum): Risk of allergic reactions in individuals with food allergy. J. Investig. Allergol. Clin. Immunol. 2012, 22, 345–350.
5. Vidovic, B.B., Milincic, D.D., Marcetic M.D., et al. Health Benefits and Applications of Goji Berries in Functional Food Products Development: A Review. Antioxidants. 2022, 11, 4-29.