גודל פונט
ויטמינים ומינרלים

זוטה לבנה Micromeria fruticosa

פריחתה הצחורה והגבוהה של הזוטה הלבנה בולטת ויפה. נפגוש אותה ברחבי הארץ מהאביב ועד החורף בניחוח בולט ונעים שמזכיר שילוב בין נענע וזעתר. חליטת הצמח טעימה, וברפואה העממית יוחסו לה סגולות רבות.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 2 דקות
זוטה לבנה - צמח בעל סגולות רפואיות | אלטמן

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. הצמח שייך למשפחת השפתניים. פריחתו לבנה ולעיתים סגלגלה, גבוהה ויפה ובעלת ניחוח
  2. נהוג להשתמש בעלי הצמח טריים או יבשים בחליטות. ברפואה המסורתית יוחסו לחליטות סגולות רבות מהקלה בכאבי בטן ועד טיפול בצינון ושיעול
  3. זוטה היא ה-חברה למסיבה. קיים מנהג להריח את פרחי הזוטה הלבנה במסיבות, כדי להתעורר מריחה העז ולא להירדם

איפה את? לא רואים אותך

בזמן שברפואה המסורתית המקומית הישראלית והערבית הצמח נמצא בשימוש נפוץ ומיוחסות לו תכונות רבות, הוא כמעט ולא נחקר. לכן, נמצא אותו בעיקר פורח בשמורות הטבע, בגינות התבלין הביתיות או כצמח מיובש על מדפי חנויות התבלינים בשווקים.

זוטות על זוטה – מהם השימושים שנעשים בצמח?

ברפואה העממית הזוטה נחשבת לצמח כמעט כול יכול. נעשה בה שימוש לטיפול בהרגעת כאבי בטן, שלשולים, הקאות, גזים, מעי רגיש, הפחתת צינון, ליחה ושיעולים, טיפול בריח פה חריף בלעיסה, שיקום כוויות עור, טיפול ביתר לחץ דם, שיפור הריכוז ושיפור מצב הרוח. לצמח מיוחסות סגולות להפחתת מצבי דלקת, חיטוי והפחתת עוויתות.
אך כמו שמצוין בשורות למעלה, יש מעט מידע מבוסס מדע על הצמח ממחקרים.

 

בשלווה, בנחת

מעניין לדעת, הזוטה הלבנה נחשבת ברפואה המסורתית כמצטיינת לטיפול בתסמינים שמקורם במתח. אם כאב בטן, הצינון או העלייה בלחץ הדם הופיעו כתוצאה ממתחים, שווה להוסיף אותה לחליטה היומית. נשים כף צמח יבש בכוס מים רותחים למשך 5 דקות לפחות למיצוי החומרים הפעילים ונשתה בהנאה. הודות לטעמו אפשר לשלב את הצמח עם צמחים אחרים לטעמכם וליהנות מחליטה נעימה ומרגיעה שאולי גם תשפר את מצבכם. טעמה העדין של החליטה יכול גם לסייע לרכך טעמים עזים ומרים של צמחים אחרים ולהקל על צריכתם.

אפשר בהחלט לבד בבית

רוצים לגדל זוטה לבנה? תוכלו למצוא אותה בכל משתלה סמוכה למקום מגוריכם, כמעט לאורך כל השנה.
גדלו אותה כצמח חוץ בגינה או אפילו במרפסת או בעציץ קטן על עדן החלון. היא זקוקה לשמש ישירה 4-8 שעות ביום, עם מצע אדמה אוורירי ולח אך לא בוצי – נימנע מהשקיית יתר.

ולמי לא?

הזוטה הלבנה נחשבת “ממריצת רחם”. זה אומר שלצד האפשרות להשתמש בה לאחר לידה, או בסובלות מאיחורים בווסת או ווסתות ארוכות, ניזהר ולא נעשה בה שימוש בהיריון.
בהנקה ניתן להשתמש בזהירות, כחליטה בצריכה מתונה.
לא ידוע על אינטראקציות בין תרופות או מצבים רפואיים לשימוש בזוטה לבנה.