גודל פונט
נשים

מה החשיבות של ברזל בסוף ההריון ולאחר הלידה?

הלידה מתקרבת ובאה, ויכול להיות שהתעייפת כבר מכל הבדיקות והתוספים. אבל דווקא עכשיו, חשוב שתקפידי על שגרת התוספים. בכתבה זו נסביר על חשיבות נטילת ברזל בסוף ההריון ובשבועות הראשונים לאחר הלידה.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
ברזל בהריון

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. משרד הבריאות ממליץ על נטילת תוסף ברזל החל מתום החודש השלישי להריון ועד 6 שבועות לאחר הלידה.
  2. מצב הברזל אצל האם משפיע על גודל מאגרי הברזל של היילוד, אשר ישמשו אותו לגדילה ולהתפתחות המוח. 80% מהברזל של העובר נאגר אצלו בשליש האחרון להריון.
  3. אנמיה אימהית לאחר הלידה נגרמת בשל אנמיה בהריון ואבדן דם בלידה, ויש לה השלכות פיזיות ונפשיות.

הנה את תכף נכנסת לחודש התשיעי להריון, ואולי כבר מתחילות ציפיות והכנות לקראת יום הלידה הקרב ובא. העובר שבבטנך, שהתחיל מתא אחד שהתחלק והתפתח, עשה דרך ועכשיו הוא כבר כמעט תינוק קטן. וגם את עברת דרך. מהבדיקה החיובית הראשונה, דרך תסמינים שונים, שלל בדיקות ונטילת תוספים. אז זה כבר כמעט כאן, אבל יש עוד קצת. בכתבה הזו בחרנו לספר לך למה חשוב שתמשיכי ליטול תוסף ברזל גם בשלב הזה של סוף ההריון, ועוד כמה שבועות לאחר הלידה.

למה מומלץ ברזל בהריון?

אז כמו שאת אולי כבר יודעת, אחד התוספים המומלצים במהלך ההריון הוא תוסף ברזל. משרד הבריאות ממליץ ליטול תוסף זה החל מתום החודש השלישי להריון ועד 6 שבועות לאחר הלידה. הסיבה לכך טמונה בדרישה מוגברת של הגוף במהלך ההריון – הן לצורך גדילת העובר, והן בשל העלייה בנפח הדם. בנוסף, בזמן ההריון נוצרים מאגרי הברזל של העובר, אשר ישמשו אותו בחודשים הראשונים לחייו.

בעצם, ההריון עצמו דורש בסך הכל כ-1000 מ”ג נוספים של ברזל, מתוכם כ-270 מ”ג מועברים באמצעות השיליה לעובר. כ-80% מהברזל של העובר נאגר אצלו בשליש האחרון להריון, והוא ישמש אותו בחודשים הראשונים לחייו. ולמה התינוק זקוק לברזל בזמן זה? בתוך חצי שנה מהלידה, התינוק מכפיל את נפח הדם – דבר אשר דורש ברזל. בנוסף, המוח שלו ממשיך להתפתח ולצורך כך הוא זקוק לכמויות גדולות של ברזל. אגב, מעניין לספר שמוח של תינוק דורש כ-60% מהחמצן בגוף, בניגוד ל-20% הנדרשים על ידי מוחו של אדם בוגר.

בניית מאגרי ברזל – לאם ולעובר

גורמים שונים משפיעים על מאגרי הברזל של התינוק. בין היתר, שבוע הלידה (זוכרת שאמרנו שרוב הברזל נאגר בסוף ההריון?), משקל הלידה, מועד חיתוך חבל הטבור (השהיית חיתוך חבל הטבור יכולה להביא לעליה בתכולת הברזל בגוף ב-33%), וכמובן – מצב הברזל אצל האם, שכן העובר תלוי בה באופן בלעדי.

גם עבורך, חשוב שתגיעי ללידה עם מאגרי ברזל טובים. במהלך ההריון, מחסור בברזל עלול לגרום לאנמיה אצל האם, ולתופעות כמו עייפות, חולשה, כאבי ראש, קושי בנשימה והאצה בדופק הלב. מקרים חמורים של חסר בברזל עלולים להביא ללידה מוקדמת, משקל לידה נמוך של הילוד, פגיעה קוגניטיבית אצלו, ודיכאון לאחר לידה אצל האם.

נטילת ברזל בהריון קשורה בהורדת הסיכון לאנמיה לאחר הלידה

אלא שהסיכון לאנמיה הוא לא רק במהלך ההריון עצמו, אלא גם לאחר הלידה – בין היתר בשל אבדן דם בלידה. במצב רגיל, נפח הדם שאובד בלידה הוא סביב 200-300 מ”ל. עם זאת, דימום מסיבי של מעל לחצי ליטר דם מתרחש בכ-5-6% מהנשים. כשזה מגיע בשילוב עם מחסור בברזל שהתחיל בהריון, הסיכון לאנמיה לאחר הלידה גדל עוד יותר. במחקר שנערך בקרב נשים אירופאיות נמצא כי 48 שעות לאחר הלידה, שכיחות האנמיה היא כ-50%.

אנמיה לאחר הלידה מקושרת עם פגיעה באיכות החיים, עייפות, קוצר נשימה, וזיהומים, בעיקר בדרכי השתן. בנוסף, האנמיה פוגעת ביכולת הקוגניטיביות, מביאה לאי יציבות רגשית ומגבירה את הסיכון לדיכאון לאחר לידה. יש עדויות לכך שחסר ברזל אצל האם פוגע באינטראקציה שלה עם התינוק. כל אלו יחד, עלולים להביא לקשיים בטיפול בתינוק וביצירת הקשר בינו לבין האם.

לתיסוף בברזל במהלך ההריון יש השפעה משמעותית: בקרב נשים בריאות, שכיחות אנמיה שבוע לאחר הלידה היא 14% בקרב נשים שנוטלות תוסף ברזל לעומת 24% בכאלו שאינן נוטלות.

מקורות:

References:

1. Milman N. et al. Postpartum anemia I: definition, prevalence, causes, and consequences. Ann Hematol. 2011 Nov;90(11):1247-53.
2. E. Donker et al. The critical roles of iron during the journey from fetus to adolescent: Developmental aspects of iron homeostasis. Blood Rev. 2021 Nov;50:100866.