גודל פונט
פורמולות מיוחדות

הורדת לחץ דם: 7 טיפים שיוכלו לסייע

הוא מתפתח לרוב בשקט ללא תסמינים, לכן הוא גם מסוכן ויכול לגרום לנזקים לכלי הדם וללב. לחץ דם גבוה, “הרוצח השקט”: איך הוא מתפתח, מהן הדרכים להורדת לחץ דם ולמה ממש חשוב לתפוס אותו בזמן?

זמן קריאה: 5 דקות
הורדת לחץ דם

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. ללחץ דם גבוה לרוב אין תסמינים והוא יכול להתפתח בשקט לאורך שנים ולהפוך לבעיה מסוכנת. לכן חשוב להיבדק ולהיות במעקב.
  2. לחץ דם גבוה מוגדר כלחץ דם שערכיו עולים על 140/90.
  3. הורדת לחץ דם נעשית על ידי שינוי באורח החיים, הכולל הפחתת צריכת מלח, הפסקת עישון, צמצום צריכת האלכוהול, שילוב פעילות גופנית, ותרופות להורדת לחץ דם במידת הצורך.

לא בכדי הוא זכה בכינוי הלא מחמיא “הרוצח השקט”. לחץ דם גבוה יכול להתפתח בגוף במשך שנים רבות ללא תסמינים ובינתיים לגרום לנזקים לכלי הדם וללב. אובחנתם לאחרונה עם לחץ דם גבוה, ואתם כבר ממש בלחץ? אז בואו תורידו סטרס, כי זה ממש לא טוב ללחץ הדם שלכם וקראו מה אפשר לעשות להורדת לחץ דם, ויש מה לעשות.

לחץ דם גבוה, הוא מצב שבו הלחץ שמפעיל הדם על דופנות כלי הדם גבוה. במהלך השנים, ככל שלחץ הדם הגבוה לא מבוקר והחולה לא מקבל טיפול להורדת לחץ דם, גובר הסיכון לבעיות בריאותיות חמורות ולסיבוכים של לחץ דם גבוה, הכוללים מחלות לב, מחלת כליות, התקשות של העורקים (טרשת עורקים), נזק לעיניים ושבץ (נזק מוחי).

ברוב המקרים הסיבה ללחץ דם גבוה לא ידועה, לעיתים מדובר בגורמים תורשתיים, לפעמים זה הגיל, ויש גם גורמים סביבתיים, בהם צריכת יתר של מלח, משקל גבוה, הימנעות מפעילות גופנית, שתיית אלכוהול מופרזת ולחץ נפשי מוגבר. למרבה המזל, לחץ דם גבוה אפשר לזהות בבדיקה פשוטה, לכן חשוב להיות במעקב.

לחץ דם גבוה: הגדרה ודרגות חומרה

לחץ הדם נמדד על ידי שני מדדים – לחץ דם סיסטולי (המספר הגבוה), שהוא הלחץ שמופעל על כלי הדם כשהלב מתכווץ, ולחץ דם דיאסטולי (המספר הנמוך), שהוא הלחץ המופעל על כלי הדם בזמן שהלב בהרפיה. לחץ דם תקין הוא לחץ דם שערכיו 120/80 מילימטר כספית. כאשר ערכי לחץ הדם גבוהים מ-140/90 הוא מוגדר כלחץ דם גבוה.

באופן כללי, קיימות כמה דרגות חומרה ללחץ דם גבוה*:

לחץ דם גבולי: 89-85 דיאסטולי ו-139-130 סיסטולי

יתר לחץ דם בדרגה I: 99-90 דיאסטולי ו-159-140 סיסטולי

יתר לחץ דם בדרגה II: 109-100 דיאסטולי ו-179-160 סיסטולי

יתר לחץ דם בדרגה III: גבוה מ-110 דיאסטולי וגבוה מ-180 סיסטולי

מורידים מלח ואלכוהול: דרכים להורדת לחץ דם

אם אובחן אצלכם לחץ דם גבוה, הדרך להורדת לחץ הדם תתחיל בשינוי באורח החיים, שיכול לעיתים להביא לשיפור משמעותי ולשליטה על לחץ הדם. הטיפול בלחץ הדם הגבוה נעשה בהמלצת רופא, שיקבע אם יש צורך גם בתרופות לצד השינוי באורח החיים.

  1. אוהבים מלח? זה הזמן לקצץ בו. הורידו את צריכת המלח שלכם לפחות מששה גר’ ביום, כדי למנוע את העלייה בריכוז המלח בדם ובנפח הדם, שבאה לידי ביטוי גם בעלייה בלחץ הדם.
    במחקרים שונים הוכח כי הפחתה בשימוש בנתרן מובילה להורדת לחץ הדם. במטה האנליזה הזו ייחסו החוקרים 1.65 מיליון מקרי מוות בקרב אנשים מ-66 מדינות מסיבות קרדיווסקולריות שהתרחשו בשנת 2010 לצריכת נתרן בכמות העולה על שני גר’ ליום.
    שימו לב לערכי הנתרן במזונות שאתם צורכים – נתרן קיים במזונות מתועשים ומשומרים ובחטיפים. העדיפו פירות וירקות ומזון שבושל בבישול ביתי עם מעט מלח.
  2. סובלים מעודף משקל? זה הזמן להיפטר ממנו. מחקר הראה שעודף משקל ואפילו עלייה מתונה במשקל הגדילו באופן משמעותי את הסיכון ליתר לחץ דם, ואילו ירידה במשקל הפחיתה את הסיכון ליתר לחץ דם.
    מדוע? בין השאר, כיוון שככל שהגוף גדול יותר, ויש בו יותר תאים שצריכים לקבל חמצן, הלב צריך להתאמץ יותר ולהעלות את לחץ הדם. בנוסף לכך, עלייה במשקל מעלה משמעותית את הסיכוי לפתח סוכרת, שבשילוב עם לחץ דם גבוה מעלה את הסיכוי לטרשת. כמו כן, כאשר השומן הבטני לוחץ על הכליות, מתרחשת ספיגה מרובה מדי של נתרן בכליות ונפח הדם עולה. לרוב, הפחתה של 10%-5% ממשקל הגוף מספיקה להורדת לחץ דם. רוצים לדעת אם אתם סובלים מעודף משקל? השתמשו במחשבון BMI. איך תפחיתו במשקל? בעזרת שינוי תזונתי, הכולל הפחתת כמויות השומן במזון ופעילות גופנית.
  3. מה מצב הכושר הגופני שלכם? פעילות גופנית מומלצת לאנשים עם לחץ דם גבוה, אולם חשוב גם לאמץ תרגולים שמתאימים לרמת לחץ הדם וליציבות שלו, בהתייעצות עם רופא. מחקר שבדק את ההשפעה של הליכה לעבודה ברגל בקרב גברים יפניים מצא כי הפעילות הגופנית הורידה את הסיכון ליתר לחץ דם אצלם.
    פעילות גופנית יכולה לחזק את הלב, ולב חזק יכול לשאוב יותר דם בפחות מאמץ. אם הלב שלכם יכול לעבוד פחות כדי לשאוב, הלחץ על העורקים שלכם יורד ולחץ הדם יורד. איזו פעילות מומלץ לעשות להורדת לחץ דם? פעילויות גופניות אירוביות מתונות דוגמת שחייה והליכה. רצוי לבצע אותן כמה פעמים בשבוע במשך כ-45 דקות.
  4. התחילו לצמצם את מספר כוסות היין שאתם שותים, כיוון שמחקרים הראו שקיים קשר בין צריכה מוגדלת של אלכוהול ועלייה במקרי לחץ דם גבוה. ההמלצה היא לא לצרוך אלכוהול בכמות העולה על מנה אחת לנשים ביום ושתי מנות ביום לגברים. מטה אנליזה שבדקה את ההשפעה של הפחתת צריכת האלכוהול על לחץ הדם מצאה כי אצל אנשים ששתו שני משקאות או פחות ביום ירידה בכמות האלכוהול לא הייתה קשורה לירידה משמעותית בלחץ הדם; עם זאת, אצל אנשים ששתו יותר משני משקאות ביום, נראה קשר בין ירידה בצריכת אלכוהול והורדת לחץ הדם.
    יתרה מכך, לצריכת אלכוהול יש גם השפעות עקיפות על לחץ דם גבוה – יש בו כמות גדולה של קלוריות וסוכר, אשר יכולים להגדיל את הסיכון ללחץ דם גבוה. צריכת אלכוהול מגדילה את כמות השומנים בדם, מצב שבו עלול להיגרם נזק לעורקים, מה שמוביל להתקשות שלהם וגם להגדלת הסיכון לקרישי דם, אשר יכולים לגרום התקף לב או שבץ.
  5. על דיאטת דש שמעתם? דיאטת דש היא דיאטה שפותחה להורדת לחץ דם. הדיאטה מעודדת הפחתת נתרן ומזונות מעובדים מהתזונה ואכילת מגוון רחב של מזונות עשירים בחומרים מזינים המסייעים להורדת לחץ הדם, כגון אשלגן, סידן ומגנזיום.
  6. מעשנים? מומלץ מאוד לוותר על הסיגריות. הנזק של העישון לגוף גדול מאוד, הוא גורם להתכווצות כלי הדם ולעליית לחץ הדם בתוכם ומזרז היווצרות טרשת עורקים. אצל אדם שמעשן לאורך זמן ובקביעות, לחץ הדם נשאר גבוה באופן קבוע.
  7. טיפול תרופתי להורדת לחץ דם ניתן רק על ידי הרופא. ישנם כמה סוגי תרופות שהרופא מתאים בהתאם לחומרת לחץ הדם הגבוה ולגורמים אינדיווידואליים נוספים, חלקן מותאמות לעבודה על הלב, אחרות משפיעות על הכליות, יש תרופות להורדת לחץ דם שמרחיבות את כלי הדם ויש כאלה שמטרתן לווסת את לחץ הדם שבמוח