גודל פונט
צמחים

ולריאן

מתוחים? לחוצים? הכתבה הזאת בשבילכם! בואו להכיר את צמח הוולריאן שיכול לסייע במצבים אלה.
ולריאן הוא צמח מרפא נפוץ ומוכר, הוא נחשב בטוח לשימוש ועשוי להיות יעיל במקרים של חרדה, מעי רגיש ואפילו הפרעות קשב וריכוז.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
ולריאן

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. מקור שמו ככל הנראה, מהמילה הגרמנית valere – אל האור. עבור מי שחרד או לא מצליח לישון, הרגיעה והשינה הם באמת רגע של אור ואושר וצמח הוולריאן יכול לעזור
  2. משרד הבריאות בישראל מתיר את השימוש בשורש הצמח ובקנה שורש הצמח בבתי מרקחת בלבד ושם תוכלו למצוא אותו
  3. ולריאן אפשרי לשימוש בהיריון לצורך הרגעה, מומלץ להיוועץ ברופא לפני השימוש

מאיפה, איך ולמה?

הוולריאן מגיע אלינו מאירופה ואסיה, שהם אזורי הגידול הנפוצים שלו.
החלקים בשימוש הם השורש וקנה השורש אשר הותרו לשימוש על ידי משרד הבריאות הישראלי בבתי המרקחת בלבד.
 
הוא מכיל רכיבים מונוטרפנים, ססקוויטרפנים, פלבנואידים, פנולים וחומצות אמינו.  
כל אלו מעניקים לצמח את תכונותיו הייחודיות החל מריח וזמינות ביולוגית ועד פעילותו המרגיעה.

האם מצאנו כאן חבר טוב לזמנים קשים?

לצמח מיוחסות תכונות מרגיעות ושיפור יכולת התמודדות עם חרדה, דיכאון, כאבים, תסמונת מעי רגיש IBS, הפרעות שינה,
כאבי ראש
, אפילפסיה וכאבי ווסת. השימוש הנפוץ בוולריאן לרוב יהיה בטינקטורה, טיפות
.  
ההשפעה של טיפות ולריאן מהירה. נהוג ליטול טינקטורה של ולריאן סמוך לשינה על מנת להשרות שינה טובה יותר או בסמוך לתחושת החרדה על מנת לחוש הקלה מהירה. למרות השפעתו המרדימה של הצמח, לא קיימת התוויה על שימוש בוולריאן לפני השינה בלבד, זאת משום שהשפעתו המרדימה, מגיעה בעיקר מיכולתו להרגיע. ולריאן מותר לצריכה אפילו לפני שימוש בכלים כבדים, משום שלא נמצא כפוגע בזמן התגובה, הערנות או בקואורדינציה, כלומר אין חשש ליטול ולריאן גם ביום.

מה לגבי שילוב בין ולריאן לטיפול תרופתי?

בעבר היה נהוג לבקש ממטופלים להימנע מנטילתו לפני הליכים כירורגים, מתוך מחשבה שהוא עשוי להתנגש עם חומר ההרדמה.
מחקרים מהתקופה האחרונה, מראים שאין חשש כזה
, עם זאת, זמן ההתעוררות לאחר הניתוח עשוי להיות מעט איטי יותר
. בכל מקרה, תמיד חשוב לעדכן את הצוות הרפואי בכל צמח מרפא או תוסף תזונה שנוטלים לפני ביצוע הליכים כירורגיים או מתן תרופות, למניעת התנגשות ביניהם.

האם מותר להשתמש בצמח בזמן היריון והנקה? ומה לגבי טיפול מקביל לטיפול תרופתי?

השימוש בוולריאן אפשרי גם בהיריון, תקופה שבהחלט עשויה להיות מאתגרת ורווית מתחים. לגבי תוספי תזונה או תרופות המכילות ולריאן, יש לבדוק את ההתייחסות של היצרן והאם התכשיר נבדק ומומלץ בהריון או הנקה. בנוסף, בהנקה ובשאיבת חלב יש לעשות שימוש זהיר, תוך התייעצות עם גורם רפואי מוסמך, שכן העברת ולריאן בחלב האם עשויה לגרום לנמנום של התינוק.

שימו לב, אם אתם כבר נוטלים טיפול תרופתי להרגעה, שילוב ולריאן עשוי לגרום לתחושת עייפות יתר ונמנום. אם אתם נוטלים תרופות מרגיעות ממשפחת הבנזודיאזפינים, נטילת טיפות ולריאן עשויה להגביר את תחושת ההרגעה עד כדי נמנום ומוטב להיזהר עם שילוב זה.

מעניין לדעת שבמחקר שנעשה על נטילה ארוכת טווח של ולריאן במטופלים הסובלים מהפרעות שינה,
נצפו פחות תופעות לוואי בקבוצה שנטלה ולריאן ביחס לאלו שנטלו פלצבו.
 


התנגשות הענקים

שותים קפה כדי להתעורר? הרחיקו נטילת ולריאן ממנו. הולריאן מעכב את הפעלת קולטני האדנוזין במערכת העצבים, זו שגורמת לתחושת עוררות יתר אחרי שתיית קפאין. זה המקום לציין שקפאין בצריכה מוגברת נוטה להגביר חרדות ואם אתם סובלים מהן, עדיף להמעיט בשתיית קפאין בכל מקרה. 

מקורות:

References:

- Mills S, Bone K. The Essential Guide to Herbal Safety, Elsevier Churchill Livingstone, St. Louis, 2005
- Czeizel AE, Tomcsik M, Timar L. Teratologic evaluation of 178 infants born to mothers who attempted suicide by drugs during pregnancy. Obstet Gynecol. 1997;90(2):195–201
- Yao M, Ritchie HE, Brown-Woodman PD: A developmental toxicity-screening test of valerian. J Ethnopharmacol 2007, 113(2):204-209.
- S, Bone K. The Essential Guide to Herbal Safety, Elsevier Churchill Livingstone, St. Louis, 2005
- Hassani S, Alipour A, Darvishi Khezri H, et al. Can Valeriana officinalis root extract prevent early postoperative cognitive dysfunction after CABG surgery? A randomized, double-blind, placebo-controlled trial. Psychopharmacology (Berl). 2015 Mar;232(5):843-50.
- Mills S, Bone K. The Essential Guide to Herbal Safety, Elsevier Churchill Livingstone, St. Louis, 2005
- Kuhlmann J, Berger W, Podzuweit H, Schmidt U. The influence of valerian treatment on "reaction time, alertness and concentration" in volunteers. Pharmacopsychiatry. 1999;32(6):235–241
- Pinheiro ML, Alcântara CE, de Moraes M, de Andrade ED. Valeriana officinalis L. for conscious sedation of patients submitted to impacted lower third molar surgery: A randomized, double-blind, placebo-controlled split-mouth study. J Pharm Bioall Sci 2014;6:109-14
- Schellenberg R, Sauer S, Abourashed EA, et al. The fixed combination of valerian and hops (Ze919019) acts via a central adenosine mechanism. Planta Med., 70:594-597, 2004.