גודל פונט
מפרקים, תנועה וספורט

חומצות אמינו – אבני הבניין של הגוף

יכול להיות שנתקלתם במונח חומצות אמינו, ואם כן אז בטח שמעתם כמה הן חשובות. חומצות אמינו הן למעשה אבני הבניין של הגוף וכדי שנוכל להמשיך לבנות ולחדש רקמות אנו חייבים לקבל אותן בתזונה. איפה הן נמצאות במזון ומה מיוחד בהן, בכתבה שלפניכם

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
חומצות אמינו: איפה הן נמצאות במזון ומה מיוחד בהן? - אלטמן בריאות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. חומצות אמינו הן האבנים מהן אנו מרכיבים מגוון רחב של רקמות בגוף, ועל כן חשיבות רבה לצריכה נאותה שלהן.
  2. סדר חומצות האמינו נקבע על פי החומר התורשתי שקיבלנו מהורינו והוא זה שיגרום ליצירת חלבון זה או אחר.
  3. את חומצות האמינו נוכל למצוא במזונות חלבוניים מן החי והצומח, ובמקרה בו מתקשים בצריכת כמות הולמת ניתן לשלב אבקת חלבון איכותית כתוסף תזונה.

נתחיל מהבסיס – מה הן חומצות אמינו והיכן הן נמצאות?

חומצות אמינו הן תרכובות אורגניות המסוגלות להתחבר זו לזו. המבנה של חומצות האמינו דומה – אטום פחמן במרכז, ואליו מחוברים 4 רכיבים נוספים: אטום מימן, קבוצה קרבוקסילית, קבוצה אמינית ושייר.

שלושת הראשונים משותפים לכל חומצות האמינו ומאפשרים להן להתחבר זו לזו, כמו הבלטים והשקעים באבני לגו.

השייר הוא החלק המבדיל בין חומצת אמינו אחת לאחרת והוא זה שנותן לה את תכונותיה המיוחדות. כאשר שרשרת חומצות האמינו תלך ותתארך, קשרים כימיים וקשרים חשמליים בין חומצות האמינו השונות יגרמו לאותה שרשרת ליצור מבנה תלת מימדי.

המבנה הזה הוא למעשה החלבון התפקודי שאנו מכירים המסוגל לתפקד כשריר, כנוגדן של מערכת החיסון, כהורמון או בתפקיד אחר מתוך שלל התפקידים שממלאים החלבונים השונים.

קיימות 20 חומצות בהן אנו משתמשים לבניית חלבונים, והשייר השונה בין חומצה לחומצה יכול לסייע לנו בסיווגן לשלוש קבוצות עיקריות:

  • חומצות אמינו חיוניות,
  • חומצות אמינו שאינן חיוניות
  • חומצות אמינו חיוניות בתנאי.

 

מהם ההבדלים בין הקבוצות?

  1. חומצות אמינו חיוניות אנו חייבים לקבל בתזונה,והן נמצאות בעיקר במזון מן החי כמו מוצרי חלב, דגים, ביצים, עוף ובשר בקר.
  2. חומצות אמינו שאינן חיוניות הן כאלה שנוכל להסתדר גם מבלי לצרוך אותן בתזונה, ע”י המרת חומצת אמינו לא חיונית אחת לאחרת הן נמצאות כמעט בכל מזון שנאכל הן ממקורות החלבון מן החי שהוזכרו לעיל והן ממקורות החלבון מן הצומח כמו דגנים, אגוזים ובעיקר קטניות.
  3. חומצות אמינו חיוניות בתנאי הן כאלה שלרוב נוכל להסתדר גם מבלי לקבלן בתזונה, למעט במצבים מסויימים בהם נדרשת כמות גדולה יותר מהן. את כל סוגי החומצות ניתן לקבל גם על ידי צריכת תוסף חלבון יעודי.

 

מה יקבע את סדר השרשת? אמא ואבא

החומר התורשתי, הלוא הוא ה- DNA, משמש כ”מתכון” על פיו נבנה את החלבונים שלנו. רצף הבסיסים המופיע בחומר התורשתי הקיים בכל אחד מאיתנו הוא האחראי לָסדר ולרצף בו חומצות האמינו תסדרנה בזו אחר זו. ככל שסדר זה יהיה שונה מאחד לשני, כך גם תשתננה התגובות והקשרים הכימיים והחשמליים בין חומצת אמינו אחת לאחרת ואיתה כמובן גם השוני בצורת החלבון.

השוני בצורתו הסופית של החלבון יהיה לבסוף אחראי על חלק מההבדלים בין בני האדם כמו למשל שיער חלק מול שיער מתולתל, או חסר ביצור האנזים לקטז שעלול לבוא לידי ביטוי בהיעדר היכולת לעכל את סוכר החלב – לקטוז.

חשיבותן של חומצות אמינו

כאמור חומצות אמינו הן יחידותיו הבסיסיות של החלבון, וככאלה, הן הכרחיות לנו ליצירת חלבונים המרכיבים שלל רקמות, אברונים תאיים, אנזימים, הורמונים ועוד אינספור חלבונים מבניים ותפקודיים החיוניים לתפקוד תקין.

בהיעדר או במחסור אספקה סדירה של חומצות אמינו תיתכן פגיעה בבנייתם של כל אחד מהחלבונים שהוזכרו כאן וכמובן עוד רבים אחרים. איך זה יבוא לידי ביטוי? עיכוב בהחלמת פצעים למשל, הרס שריר, ירידה בתפקוד מערכת החיסון, נשירת שיער ועוד.

כלומר במצבים בהם נרצה לעודד יצירת רקמות מהירה עלינו לצרוך כמות חלבון גדולה יותר, כמו בהחלמה  מפציעות, הריון, או גדילת שריר כתוצאה מאימון גופני. בתקופת אימונים עצימים השריר מקבל גירוי לגדילה והתעבות, וצריכת חלבון הולמת יכולה לסייע במימוש פוטנציאל הגדילה של השריר כתוצאה מהמאמץ.

מעבר לזה, בזמן הפעילות עצמה יש ירידה בריכוזן של חלק מחומצות האמינו בזרם הדם עקב כניסתן לשריר, כך שלעיתים צריכת חלבון כבר במהלך הפעילות יכולה לסייע בהקטנת הנזק השרירי (החיובי) כתוצאה מהעומס המופעל על השריר בזמן הפעילות הגופנית.

לסיכום

לחומצות האמינו תפקיד חשוב מאוד לבריאותינו ולתפקודינו התקין. אנו מקבלים אותן מצריכת מקורות חלבוניים בתפריט, ובשל חשיבותן הרבה עלינו להבטיח צריכת חלבון נאותה. כאשר מתקשים להגיע לצריכה הולמת בתזונה ניתן להיעזר בתוסף חלבון יעודי, כזה שיבטיח שנקבל את מכסת חומצות האמינו הנחוצה לנו.

מקורות:

References:

1. Phillips, Stuart. (2017). Current Concepts and Unresolved Questions in Dietary Protein Requirements and Supplements in Adults. Frontiers in Nutrition. 4. 10.3389/fnut.2017.00013.
2. Burd NA, Beals JW, Martinez IG, Salvador AF, Skinner SK. Food-First Approach to Enhance the Regulation of Post-exercise Skeletal Muscle Protein Synthesis and Remodeling. Sports Med. 2019;49(Suppl 1):59-68. doi:10.1007/s40279-018-1009-y