גודל פונט
פורמולות מיוחדות

דקל ננסי: צמח המרפא שהערמונית שלכם צריכה

דקל ננסי, כשמו כן הוא, נחשב כצמח מרפא לבעיות בדרכי השתן בקרב גברים ולהפחתה של תסמיני הגדלה שפירה של הערמונית. כיצד הוא משפיע ולאילו תופעות נוספות הוא יכול להועיל?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
דקל ננסי

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. תוספי תזונה המכילים מיצוי פירותיו של הדקל הננסי משמשים לתופעות הקשורות לערמונית ולמערכת השתן בגברים.
  2. יש שממליצים על התוסף במקרים של כאבי אגן כרוניים, ירידה בחשק המיני, מיגרנה, נשירת שיער ועוד.
  3. כפי הנראה החומרים הפעילים שיש בו מעודדים התכווצות של צינורות השתן. השערה נוספת היא שדקל ננסי משפיע על פעילות האנזים 5 אלפא רדוקטאז ועל השינוי שהוא מחולל בהורמון הגברי.

בעשורים האחרונים מתגברת ההבנה כי צמחי מרפא רבים, שמשמשים ברפואה הטבעית לאורך מאות ואלפי שנים באופן מסורתי, הנם בעלי ערך מרפא או מועיל, וכי יש מקום לשלב תכשירים שממצים את החומרים הפעילים שבהם גם במסגרת הרפואה הקונבנציונלית. דקל ננסי (Saw Palmetto) הוא אחד מהם.

מחקרים מודרניים מוכיחים כי דקל ננסי הוא אחד מצמחי המרפא הנפוצים ביותר לטיפול בתסמינים בדרכי השתן התחתונות ולהפחתה של תסמינים שנגרמים בגלל ערמונית מוגדלת, מצב רפואי שכיח בגברים בגיל השלישי, שנקרא בשפה הרפואי היפרטרופיה שפירה של הערמונית (BPH).

מהו דקל ננסי ואיך משתמשים בו?

דקל ננסי הוא עץ נמוך ממשפחת הדקליים, הגדל בפלורידה ובאזורים נוספים בדרום-מזרח ארצות הברית, בהם חי שבט אינדיאני בשם סמינולה (Seminole). מיצוי מפירותיו של הדקל הננסי שימשו את האינדיאנים לטיפול בבעיות שונות, בעיקר בדרכי השתן בקרב גברים.

כיום, כאמור, משתמשים בדקל ננסי, כתוסף תזונה המכיל גם אבץ ומרכיבים נוספים  לתופעות הקשורות לערמונית ולמערכת השתן בגברים, אך יש שממליצים על התוסף במקרים של כאבי אגן כרוניים, ירידה בחשק המיני, מיגרנה, נשירת שיער ועוד.

מה קורה לערמונית?

הערמונית (פרוסטטה) היא בלוטת מין גברית שתפקידה הוא לייצר ולהפריש נוזל המגן ומזין את תאי הזרע, כלומר שיש לה תפקיד חשוב בפוריות הגבר. הערמונית עוטפת את צוואר שלפוחית השתן ואת השופכה. הגדלה שפירה של הערמונית היא מצב שכיח בקרב גברים בגיל השלישי. הערמונית גדלה בהדרגה החל מהעשור הרביעי לחיים, אך קצב צמיחתה שונה מגבר לגבר ומושפע מסיבות שונות, סביבתיות והורמונליות.

גדילתה של הערמונית עלולה לגרום לחסימה במוצא שלפוחית השתן. מדובר בגידול שפיר, כלומר שאיננו סרטני. התסמינים הנגרמים בשל כך הם לחץ על השופכה שמתבטא בצורך להטיל שתן לעתים קרובות, במיוחד בלילה, קושי להתאפק, לעתים ביחד עם תחושת חוסר התרוקנות של השלפוחית, זרם שתן חלש, כאבים בזמן הטלת שתן, זיהומים בדרכי השתן ועוד.

על פי הסטטיסטיקה הרפואית, כ-30% מהגברים בגיל 50 ומעלה עלולים לסבול מתסמינים של הגדלה שפירה של הערמונית. בגילאי 70-90 יותר ממחצית הגברים עלולים לסבול מכך.

כיצד דקל ננסי משפיע על הערמונית?

פעילותו של הדקל הננסי הנוגעת להגדלה שפירה של הערמונית לא לגמרי ברורה, וגם הממצאים הנוגעים ליעילותו אינם חד משמעיים. ובכל זאת: מסקירה מדוקדקת של הספרות הרלוונטית שפורסמה בשנים האחרונות נראה כי ישנם יתרונות לשימוש בדקל ננסי. כפי הנראה החומרים הפעילים שיש בו מעודדים התכווצות של צינורות השתן. השערה נוספת היא שדקל ננסי מעכב את פעילותו אנזים בשם 5 אלפא רדוקטאז שהופך טסטוסטרון למרכיב הפעיל דהידרוטסטוסטרון. מאחר שהאנזים הזה קשור גם התקרחות גברית ולפעילות מסוימת בזקיקי השיער, יש שממליצים על דקל ננסי גם למניעת התקרחות, כאמור.

חשוב להדגיש, כי השימוש בדקל ננסי נחשב בטוח יחסית, אך עלולות להיות לו תופעות לוואי כגון כאבי בטן, שלשול, בחילה, עייפות, כאב ראש ונזלת. בדרך כלל תופעות הלוואי הן קלות בקרב מרבית הגברים שמשתמשים בתוסף המכיל מיצוי של דקל ננסי.