גודל פונט
נשים

שאלות שחשוב לשאול ותשובות שכדאי לדעת על מולטי-ויטמין ותוספי תזונה בהיריון

מולטי ויטמין להריון באבקה טעימה, צפו בראיון עם פרופסור איתן פרידמן.  

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 5 דקות
מולטי ויטמין בהריון

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. תוספי תזונה בכלל ומולטי-ויטמין בפרט חשובים ומומלצים ע"י ארגוני הבריאות בארץ ובעולם בתקופת ההיריון
  2. ישנם רכיבים ספציפיים כמו ויטמין D, חומצה פולית, ברזל ויוד המומלצים במינון מוגדר בתקופת ההריון לשם בריאות האם והעובר
  3. אופן הנטילה יכול להיות מקשה לנשים מסוימות עקב קושי בבליעה או בחילות למשל ולכך יש מספר המלצות

מולטי ויטמין להריון באבקה טעימה, צפו בראיון עם פרופסור איתן פרידמן.

 

למי מומלץ ליטול מולטי-ויטמין במהלך ההיריון?

לכל אישה הרה.

גורמי בריאות שונים בארץ ובעולם, כמו הארגון האמריקאי למיילדות (ACOG), ארגון הבריאות הבין-לאומי (WHO) והאיגוד הישראלי למיילדות וגניקולוגיה, ממליצים לכל אישה הרה ליטול מדי יום במשך כל ההיריון מולטי-ויטמין המכיל חומצה פולית, ויטמין D, יוד וברזל במינון מתאים להיריון.

האם אישה המקפידה על תזונה בריאה, מאוזנת ומגוונת צריכה ליטול גם היא מולטי-ויטמין? 

כן.

תזונה מאוזנת ומגוונת חשובה מאוד לבריאות, לתפקוד ולהתפתחות גם עבור האם וגם עבור העובר.

אכן במקרים שבהם התזונה חסרה בוויטמינים ומינרלים מסוימים, מולטי-ויטמין יכול לשמש לתיקון והשלמה, אולם זה אינו תפקידו היחידי והעיקרי של המולטי-ויטמין בהיריון. מטרתו העיקרית היא לספק את הצרכים המיוחדים של ההיריון – חומצה פולית, ויטמין D, יוד ברזל ועוד. צרכים אלה אינם תלויים רק בתזונה והמינון הנדרש הוא גבוה יותר מהכמות שתזונה מלאה יכולה לספק. רכיבים אלו נדרשים במיוחד בתקופת ההיריון ויש להם השפעה קריטית על התפתחות תעלת העצבים של העובר, מוח העובר, כמו גם בריאות האם והכנה להנקה.

מה ידוע על ההשפעה של נטילת מולטי-ויטמין על בריאות האם והעובר במהלך ההיריון?

במחקרים נמצא כי נטילה של מולטי-ויטמין המכיל חומצה פולית בתקופת ההיריון וטרום-ההיריון קשורה בהפחתת הסיכון למומים מולדים שונים של העובר, למשל מום בתעלת העצבים המרכזית לקשורה במשקל ילוד גבוה יותר, הפחתת סיכון להפלות ועוד. על פי האיגוד הישראלי למיילדות וגניקולוגיה נטילה יומית של מולטי-ויטמין בהיריון מפחיתה את הסיכון לסיבוכי היריון שונים.

מהן ההמלצות לנטילה יומית של תוספי ויטמינים ומינרלים בהיריון?

  • חומצה פולית: 600-400 מיקרוגרם ליום
  • יוד: 250-150 מיקרוגרם ליום
  • ויטמין Dי:600 יחידות בין-לאומיות ליום
  • ברזל: 30 מ”ג ליום

מולטי-ויטמין המתאים להגדרה של מולטי-ויטמין להיריון (פרנטל) מכיל את הרכיבים הבאים: חומצה פולית במינון של 400 מיקרוגרם לפחות ויוד במינון של 150 מ”ג לפחות, ויטמין D, ויטמין A כבטא-קרוטן וויטמינים ומינרלים נוספים.

כיצד יש ליטול את התוספים במהלך היום?

זה תלוי.

ההמלצות לנטילת תוספים במהלך היום תלויות בסוג התוסף (ברזל, מולטי-ויטמין, ויטמין D), ובעיקר בהרכב הכימי של התוסף. לדוגמה אפשר לקחת מולטי-ויטמין להיריון עם כל ארוחה במהלך היום אך מומלץ לא לקחת אותו עם תוסף ברזל. לעומת זאת תוסף ברזל יש לקחת בהתאם להנחיות שמופיעות על המוצר עצמו.

ישנם סוגים מסוימים של תוספי ברזל כמו ‘מלחי ברזל’ (ברזל פומרט או סולפט) שיש לקחת אותם בתנאים ספציפיים – לא עם מזון או לא עם מוצרי חלב או מזון עשיר בסיבים תזונתיים או קפה או תה. לעומת זאת יש תוספי ברזל שאפשר לקחת אותם עם או בלי מזון וללא הגבלות לגבי נטילה עם מזון מסוים.

לפני נטילת תוספי תזונה מומלץ לעיין בעלון לצרכן לגבי אופן הנטילה המתאים לכל תוסף ולקבוע את הסדר הנכון לנטילתו. מומלץ לבחור בתוספים שיש לגביהם פחות הגבלות באופן הנטילה. כמו כן כדאי להתייעץ עם דיאטנית, אחות ליווי היריון או רופא בנוגע להחלטות הרפואיות.

האם אפשר ליטול מולטי-ויטמין עם ברזל וחומצה פולית במקום תוסף של ברזל עם חומצה פולית בלבד? 

כן.

שאלה זו נבדקה במחקרים שונים ונמצא כי אצל נשים הרות ללא אנמיה השפעת הנטילה של מולטי-ויטמינים עם ברזל ו/או חומצה פולית יעילה בהפחתת הסיכון לאנמיה בהיריון ובשיפור תוצאות לידה באופן זהה להשפעה של תוסף ברזל וחומצה פולית בלבד. עם זאת לנטילה של מולטי-ויטמין כזה היה יתרון רב יותר בהפחתת הסיכון לתינוק בעל משקל נמוך או משקל נמוך לגיל היריון. בכל מקרה מומלץ להתייעץ בנוגע לכך עם הדיאטנית, אחות ליווי היריון או רופא (1).

באיזו מידה נשים הרות נוטלות תוספי תזונה אלו במהלך ההיריון?

ההמלצות של כל גורמי הבריאות לגבי מולטי-ויטמין ותוספים אחרים בהיריון ברורות וידועות, אך מה קורה בעולם האמיתי?

לא כל הנשים בהיריון נוטלות מולטי-ויטמין או תוספים אחרים, וחלקן לא מתמידות בנטילתם במהלך כל ההיריון.

בשאלון שמילאו נשים קנדיות נמצא כי בממוצע פחות ממחצית (46%) נטלו מולטי-ויטמין במשך כל ההיריון; 30% מהנשאלות שהתחילו לקחת את המולטי-ויטמין, הפסיקו ליטול אותו במהלך ההיריון.

בשאלון דומה שמילאו נשים סקנדינביות לגבי נטילה של תוסף ברזל במהלך ההיריון נמצא ש-27% מהנשים המשיכו לקחת תוסף ברזל החל מהטרימסטר השני ובכך עמדו בהמלצות; 41% נטלו לסירוגין; ו-32% לא נטלו כלל תוסף ברזל (1, 2). אם יש קושי להתמיד בנטילת תוספים, כדאי להבין מה הסיבה לכך.

מהן הסיבות לכך שלא כל הנשים ההרות נוטלות את התוספים למרות ההמלצות?

בעיקר מחשש מתופעות לוואי.

בבדיקה שנערכה בקרב נשים הרות לבירור מה הסיבות לכך שהן מתקשות להתמיד בנטילת תוספים כמו מולטי-ויטמין נמצאו מספר סיבות:

  1. סיבה מספר 1: חשש מתופעות כמו בחילה, הקאה, נפיחות80% מהנשים ההרות דיווחו על רמה משתנה של בחילות או הקאות בהיריון. החומרה שלהן משתנה ממתונה ועד חמורה; בחלק מהיום או לאורך כל היום; והן מתרחשות בעיקר בטרימסטר הראשון של ההיריון.הסיבות לכך שונות וקשורות להיריון עצמו. עם זאת נמצא כי ברזל, בעיקר ברמות גבוהות, יכול להיות טריגר להחמרתן.
  2. סיבה מספר 2: המלצה או הנחייה של המטפליםנשים הרות שקיבלו הנחייה או המלצה ליטול תוספים, היענותן לנטילת התוספים הייתה רבה, בעיקר אם קיבלו הסבר לגבי הסיבה והתועלת בתוסף. נשים שלא קיבלו המלצה כזאת, היענותן לנטילת התוספים הייתה נמוכה יותר.
  • סיבה מספר 3 : נוחותנשים שהחלו ליטול מולטי-ויטמין דיווחו על קושי להתמיד בשל המורכבות הכרוכה בסדר נטילתו. סיבה זו אינה קשורה לתופעות האפשריות של התוספים על מערכת העיכול (3).

 

מה אפשר לעשות כדי להגדיל את ההיענות, ההתמדה בנטילת תוספים במהלך ההיריון?

  1. להבין מה החשיבות של נטילת תוספים – ההבנה מובילה לנכונות והתמדה – בקשו הסבר.
  2. לבחור תוסף שיש לו פחות מגבלות נטילה עם מזון – חפשו ובדקו.
  3. להקטין את מספר התוספים אם אפשר. היעילות נמצא טובה גם כשהם ביחד – קל יותר כשהכול מרוכז בתוסף באחד (לדוגמה מולטי-ויטמין אחד המכיל חומצה פולית, ברזל ויוד במקום שלושה תוספים – כל אחד בתוסף נפרד).
  4. לנסות שוב ליטול את התוספים לאחר סיום תופעות הלוואי של הטרימסטר הראשון. אולי אז התוסף יהיה מתאים, למרות זיכרון החוויה הלא נעימה .
  5. אם יש קושי בבליעה עקב גודל הטבלייה או תצורתה, חשוב לדעת שישנם תוספי ברזל ומולטי-ויטמין להיריון בצורת אבקה קלה לבליעה וטעימה.
  6. לקחת לסירוגין טוב יותר מאשר לא לקחת כלל.
  7. להתייעץ עם הדיאטנית, אחות ליווי היריון או רופא לגבי מה חשוב לקחת בכל שלב; לשאול, להתייעץ ולקבל עוד המלצות וטיפים כיצד להתמיד ללא תופעות לוואי.

מקורות:

References:

1. Garcia‐Casal, M.N, Estevez, D., & De‐Regil, L. M. (2018). Multiple micronutrient supplements in pregnancy: Implementation considerations for integration as part of quality services in routine antenatal care. Objectives, results, and conclusions of the meeting. Maternal & child nutrition, 14, e12704.‏

2. Nordeng, H., Eskild, A., Nesheim, B. I., Aursnes, I., & Jacobsen, G. (2003). Guidelines for iron supplementation in pregnancy: compliance among 431 parous Scandinavian women. European journal of clinical pharmacology, 59(2), 163-168.‏

3. Nguyen, P., Thomas, M., & Koren, G. (2009). Predictors of prenatal multivitamin adherence in pregnant women. The Journal of Clinical Pharmacology, 49(6), 735-742.‏