גודל פונט
נשים

תופעות הריון מעניינות – 9 חודשים של התפתחות ושינוי

תקופת ההיריון היא אחת התקופות המיוחדות והמרגשות בחיים. זהו פרק זמן שבו גם אם הכל סביב ממשיך לכאורה באופן שגרתי, משהו בך בפנים משתנה מדי יום. הנה כמה מתופעות ההריון המתחוללות בתוכך במהלך ההיריון שלך.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות
תופעות הריון

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. להורמונים המציפים אותך כעת יש תפקיד חיוני לקיומו של היריון בריא ומוצלח ותוך כדי הם עשויים לעורר בך חשקים או לגרום לך לדמוע מהתרגשות בלי סיבה.
  2. המוח שלך עובר בתקופת ההיריון שינויים של התייעלות שישפרו בבוא העת את היכולת שלך להתכוונן לצרכים של התינוק שלך, להיקשר אליו ולהבין אותו.
  3. לעובר שלך יש יכולת הישרדות יוצאת דופן כבר מהימים הראשונים להיריון והוא יודע לגרום לגופך לספק לו את צרכיו דרך איתותים הורמונאליים המשפיעים על מחזור הדם שלך.

הורמונים – הסוכנים הזעירים של תופעות ההריון

להורמונים הפועלים כעת בגופך יש תפקיד חשוב ביותר בנשיאת ההיריון הבריא והתפתחות העובר, כמו גם בהכנת גופך ללידה נוחה ככל האפשר ולהנקה. לצד זאת הם גם אחראיים מרכזיים על תופעות ושינויים במצב הרוח, בחשקים ואף לשינויים במראה חיצוני:

  • hCG – מגיע לשיאו סביב שבוע 10 להיריון. מעודד את צמיחת השלייה, פועל לאותת לגופך אודות קיומו של העובר שלך ומדכא את המערכת החיסונית כך שלא תתקוף אותו.
  • פרוגסטרון – מגביר את אספקת הדם העורקי לעובר, מעבה את צוואר הרחם ומונע חדירת חיידקים. אחראי על עיבוי רירית הרחם ומרפה את שרירי הרחם כדי למנוע התכווצויות מוקדמות שיובילו להפלה. פוחת בשבועות האחרונים להיריון כדי להכין את גופך ללידה ולייצור חלב.
  • אסטרוגן – חיוני להתפתחות העובר ואף לייצור ההורמונים אצל העובר. הוא האחראי המרכזי לתופעות הריון נעימות פחות כדוגמת בחילות, תיאבון מוגבר ופיגמנטציה בהיריון, אך גם עשוי לזכות אותך בתופעת “זוהר ההיריון” הנפלאה.
  • פרולקטין – הורמון המעודד את ייצור החלב. הוא בעל אפקט מרגיע ומצוי בגופך ברמות גבוהות פי 10 עד 20 במהלך ההיריון.
  • רלקסין– מסייע בהגמשה וריכוך רקמות השלד והשריר בגוף שלך לשם הכנתו ללידה.

“טפשת היריון”? המוח שלך דווקא עובר תהליך התמחות

נשים רבות מדווחות במהלך ההיריון על נטייה לשכחה או בלבול. עד כה לא נמצא ביסוס מדעי מובהק לתופעת הריון זו, אך המוח שלך ללא ספק משתנה, וככל הנראה, דווקא לטובה. במחקר שבוצע בשנת 2016 נמצא שלאחר היריון ולידה ישנה הפחתה של החומר האפור באזורים הקשורים בתהליכי קוגניציה חברתיים במוחה של האישה. ניתן היה אולי לחשוב שמדובר בפגיעה באינטליגנציה, אך למעשה זהו תהליך הדומה לגיזום העצבי המתרחש בגיל ההתבגרות, שתפקידו כוונון הקשרים בין התאים במוח, החיוני להתפתחות הקוגניטיבית והרגשית. החוקרים משערים שהשינויים המתרחשים במוחה של האם לעתיד מייצגים התמחות והתייעלות בכישורים הנוגעים להורות, כדוגמת הגנה על התינוק מפני סכנות, יכולת פענוח שפת גוף וסוגי בכי, ויצירת קשר רגשי לתינוק.

תופעת החלומות ההריוניים – התת-מודע שלך עשוי לעבוד שעות נוספות

השינויים הפסיכולוגיים והפיסיולוגיים בתקופת ההיריון מתבטאים גם בדפוסי השינה. השילוב של שינה “קלה” יותר עם התכנים הרגשיים המעסיקים אותך עשויים להוביל לעיתים לחלומות רבים הקשורים בהיריון. חלומות אופייניים להיריון הם חלומות העוסקים בעיקר בתכנים הנוגעים לחששות הטבעיים המעסיקים אימהות בהתהוות, כדוגמת ביטחונו ושלמות גופו של העובר, השינויים הצפויים בחיים, הפחד מפני הלא נודע או קשיים בהיריון, בלידה או ביכולות ההוריות. מחקרים מעידים כי אלה התכנים של כשליש מהחלומות בתקופת ההיריון וכי חלומות שכאלה הולכים והופכים שכיחים יותר ככל שההיריון מתקדם. כ-80% מהנשים מדווחות שחלומותיהן בתקופת ההיריון מרגישים מציאותיים, משונים ומלאים בפרטים ביחס לחלומות שלא בהיריון. אפשר להתנחם בכך שלחלומות הללו תפקיד חשוב בבריאות הנפש והם מאפשרים לנו עיבוד של תכנים רגשיים מורכבים והתמודדות עם חרדות, מבלי שהם יתממשו בפועל.

מי מספר אחד? התינוק שלך עומד על זכותו למשאבים

העובר שלך מפגין את יכולות ההישרדות המופלאות שלו החל מהימים הראשונים להיריון. כך למשל, הוא מפריש הורמונים למחזור הדם שלך שמטרתם להעלות את רמת הסוכר ולחץ הדם בגופך במטרה להגדיל את שיעור חומרי ההזנה החיוניים לו במחזור הדם שלך. הגוף שלך מגיב לדרישה הזו בהפרשת אינסולין על מנת שלא תיווצר אצלך סוכרת היריון, העובר מגיב לאינסולין ומייצר את הורמון הלקטוגן שבולם את הפרשת האינסולין וחוזר חלילה. זהו מצב שאמור להסתיים באיזון במסגרתו גופך מזין את העובר שלך היטב תוך פגיעה מינימאלית בצרכיך שלך. תופעת הריון מעניינת נוספת שקשורה בהורמונים היא התהליך המתרחש עם הורמון הפרוגסטרון. זהו הורמון שאחראי אף הוא על הזנה ועל עיבוי רירית הרחם. רמות נמוכות שלו מובילות להתכווצויות הרחם, שעשויות, כאשר הן מתרחשות לפני מועד הלידה, להוביל להפלה. החל מהשבוע השמיני להיריון, ייצור הפרוגסטרון נעשה על ידי העובר שלך בעצמו ובכך הוא מבטיח את המשכו של ההיריון בבטחה.

עדיין לא בטוחה באיזה שבוע הריון את? תוכלי לחשב זאת במחשבון ההריון של אלטמן.

 

מקורות:

References:

Hoekzema E. Pregnancy leads to long-lasting changes in human brain structure. Nat Neurosci 2017 Feb;20(2):287-296