גודל פונט
נשים

שבוע 10 להריון

תחילת ההיריון מאופינת בריבוי בחילות והקאות, אבל סביר שאלו יסתיימו בתום הטרימסטר הראשון. מהן הבדיקות המומלצות לתקופה זו, אילו אברים כבר התפתחו אצל עוברך, איך תכניסי סדר בתזונה שלך ולמה כל כך חשוב ליטול חומצה פולית

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות

מה עובר עלייך?

את מתקרבת לסיום הטרימסטר הראשון. תוכלי לוודא את שבוע ההריון או לחשב את תאריך הלידה המשוער במחשבון ההריון של אלטמן. אם את סובלת מבחילות בוקר, קרוב לוודאי שהתקופה הקרובה תהיה פחות נעימה, אבל בעיה זו מסתיימת בדרך כלל בתום הטרימסטר הראשון. תחילת ההיריון מאופיינת בריבוי של בחילות והקאות בשל העלייה בהורמוני ההיריון. הבחילות מתחילות במרבית המקרים בבוקר ונחלשות במהלך היום. תופעה זו נורמלית לחלוטין וכדאי לדעת שישנם מחקרים שהראו כי בקרב נשים אשר נוטות לסבול מבחילות בוקר קטן הסיכון להפלה או ללידה מוקדמת. עם זאת, חשוב לעקוב אחר ההקאות ובמצבים בהם יש חשש לתשישות נדרש לפנות מבעוד מועד לטיפול רפואי.

לרוב כלפי חוץ עדיין לא רואים את ההיריון – הרחם שלך גדל באטיות ובשלב זה עדיין לא יצא מתוך האגן הקטן.

בדיקות מומלצות
בשלב זה, אם טרם בוצע, ניתן לבצע אולטרסאונד ראשוני לתקינות ההיריון. מטרתו לבדוק אם מדובר בעובר עם דופק, לראות לאיזה שבוע הוא מתאים, לבחון אם אולי ישנו הריון מרובה עוברים ועוד.

זה הזמן לוודא שביצעת יעוץ גנטי. בדיקות גנטיות הינן בדיקות סקר לאיתור סיכון למומים גנטיים. ניתן לבצען לפני ההיריון או בתחילת ההיריון.

כמו כן, אם לא נשלחו בדיקות דם, כדאי לשלוח כאלה, בהתאם להמלצת רופא/ת הנשים המטפל/ת. הרופא ישקול לשלוח אותך לבדיקת סוג דם וסקר נוגדנים, ספירת דם, בדיקת שתן כללית + תרבית, בדיקת כימיה כולל רמת סוכר בצום. כמו כן ייתכן שהרופא ירצה לבצע בדיקת סרולוגיה (מצב נוגדנים) ל CMV, אדמת, טוקסופלזמה, וכן תפקודי בלוטת התריס (TSH).

מה עובר על העובר שלך?

העובר שלך מתפתח, וכעת מתחילות הגפיים שלו להיווצר – בקרוב הוא יעשה את תנועותיו הראשונות. במקביל, ממשיכים להתפתח מערכת העיכול, הכליות, הכבד והמוח שלו, וכבר ניתן להבחין בהיווצרות הפה, האוזניים והעיניים. בשלב הזה מתחילה גם ההתמיינות של אברי המין, אך עדיין מוקדם להבחין בו.

אוכלים: עושים סדר בצלחת

את בשליש הראשון של ההיריון. זוהי תקופה קריטית בחיי העובר, שבמהלכה נוצרים האיברים והמערכות שלו. אמנם את עשויה לחוש עייפה מדי (וזה טבעי) מכדי להכין ארוחות בריאות, אך בוודאי את שואלת את עצמך איך הצלחת שלך משפיעה על הצלחת העוברית, כלומר מה ואיך את צריכה לאכול כדי לספק לעובר סביבה שבה יגדל, יוזן ויתפתח בצורה מיטבית.

מבחינה פיזיולוגית בשלב זה של ההיריון אין דרישה מוגברת לאנרגיה, ולכן אם אכלת “בריא”, זה הזמן להמשיך ולהתמיד. אם לא כל כך… זה הזמן להתחיל לסדר לך צלחת מאוזנת, המכילה ירקות, פירות, דגנים מלאים, חלבונים מהחי או מהצומח באיכות גבוהה, קטניות, שמנים חיוניים וכן להפחית בסוכר, במזונות מעובדים ולהקפיד על שתיית מים.

אנו נלווה אותך ונעזור לך ובכל שבוע נתקדם ונשלח לך מידע וטיפ לתזונה מתאימה לך ולעובר, שכן הצרכים התזונתיים משתנים לאורך ההיריון. בכל שלב הריון ישנו דגש על תהליך התפתחותי מסוים המתרחש בעובר.

התהליך העיקרי המתרחש בשלב זה הוא התפתחות מערכת העצבים העוברית. לשם כך דרושים לעובר רכיבים ספציפיים, העיקרי שבהם: חומצה פולית.

נוטלים: חומצה פולית

מה זה: ויטמין השייך לוויטמינים מקבוצת B – זהו ויטמין B9.

למה זה חשוב: לוויטמין B9 תפקיד מרכזי ביצירת תעלת העצבים ולכן הוא חיוני ביותר בשלב זה של ההיריון. לוויטמין יש תפקיד חשוב בחלוקה תקינה של תאים, תהליך המתרחש בתחילת ההריון ולאורכו.

איפה יש במזון: בירקות ירוקים, קטניות, פירות הדר ודגנים מלאים.

מה ההמלצה בהיריון: בגלל חיוניותו הרבה וכיוון שנשים רבות סובלות מחסר תזונתי בוויטמין זה, ההמלצה היא ליטול תוסף של 400 מיקרוגרם ליום כ- 3 חודשים לפני ההיריון ועד שבוע 14 לפחות.

מחקרים מצביעים על כך שנטילה של תוסף חומצה פולית עוד לפני הכניסה להיריון ובמשך השליש הראשון (שבועות 0 עד 14) מפחיתה בכ- 70% את הסיכון להתפתחות מומים מולדים בתעלת העצבים.

איך לקחת: לא משנה. עם או בלי אוכל, בבוקר או בערב. פשוט לא לשכוח ולקחת בשעה נוחה ביום.

רכיב נוסף אליו מתייחס משרד הבריאות בהמלצות לתיסוף כבר בשלב תכנון ההריון הוא יוד. למינרל זה תפקיד חשוב בכל שלבי החיים, הוא חיוני לצורך תפקוד תקין של בלוטת התריס, במיוחד טרם ההריון ובמהלכו לצורך התפתחות תקינה של מוח העובר והילוד. המינון המומלץ הוא תיסוף ב-150-250 מק”ג ליום לפחות חודש לפני הכניסה להריון, במשך כל ההריון ותקופת ההנקה.

לחצי לקבלת מידע על כל שבועות ההריון לפי שלישים.