גודל פונט
פרוביוטיקה

שלשול מטיילים: מהו ואיך מטפלים?

מהו שלשול מטיילים, מדוע הוא כל כך שכיח ולא רק בקרב הנוסעים למדינות העולם השלישי, וכיצד תוכלו למנוע את הפרעת העיכול שעלולה להרוס לכם את הטיול?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. מעל 60% מהמטיילים מדווחים כי לקו בהפרעת עיכול שזכתה לכינוי שלשול מטיילים, המתרחשת בקרב הנוסעים למדינות העולם השלישי, אך גם מטיילים ביבשות אירופה, אמריקה הצפונית ואוסטרליה עלולים לסבול ממנה.
  2. כדי להימנע משלשול מטיילים כדאי להקפיד על כללי היגיינה ולבחור בתבונה את המקומות בהם אוכלים ושותים.
  3. אפשר למנוע את התופעה גם באמצעות תכשיר פרוביוטיקה המכיל את השמר הפרוביוטיק SB, אשר הוכח במחקרים כמסייע במניעת שלשול במהלך נסיעות וטיולים.

זו יכולה להיות קפיצה קטנה לאיי יוון או נסיעת תרמילים לטראקים בהימלאיה – כל מטייל ומטיילת יודעים שנסיעה מוצלחת לחו”ל מתחילה באריזה מדויקת של כל מה שעשוי לעזור ברגעי האמת ובפרט כשנוסעים עם ילדים. למשל משככי כאבים, משחה שתרגיע את העור במקרה של עקיצות, פלסטרים. אבל מה אפשר לקחת למקרה של בעיות עיכול ובפרט – שלשול מטיילים? זו שאלה מצוינת שיש לנו עליה תשובה: מוצר פרוביוטי חדש המכיל את הזן SB (סכרומיצוסבולרדי).

שלשול מטיילים במקום הראשון

שינוי בשעות השינה, מתח לקראת ותוך כדי נסיעה, שינוי בהרכב המים, חשיפה למזון חדש או לתבלינים חדשים, ישנם גורמים רבים שמשפיעים על מערכת העיכול ועל ה”חיידקים הטובים” שחיים בה ואחראיים במידה רבה על פעילות עיכול תקינה.  אבל הגורם המשמעותי ביותר, כך מתברר, הוא היגיינה לקויה.

בסקר שנערך בקרב מטיילים העידו מרבית הנשאלים (63%) כי במהלך הנסיעה או הטיול סבלו משלשול. על פי המחקרים והנתונים הרפואיים שלשול מטיילים הוא אחת הצרות הכי שכיחות שפוקדות מטיילים ברחבי העולם, ותתפלאו – לאו דווקא במדינות העולם השלישי. גם מטיילים באירופה, אמריקה הצפונית ואפילו באוסטרליה מעידים על כך.

אין ספק, כי כל התלונות האלה יכולות לשבש את הנסיעה, לקלקל תכניות ולהשאיר אתכם דואבים ומצוברחים בבית המלון, במקום להסתובב בחוץ, לחוות, ליהנות ולטעום שלל מאכלים חדשים.

מדוע סובלים משלשול מטיילים וכיצד מונעים אותו?

כידוע, במרבית המקרים שלשול הוא תוצאה של זיהום נגיפי או חיידקי. הגורמים השכיחים לשלשול מטיילים הם אכילה של מוצרי מזון שאינם מבושלים כראוי, כמו בשר, דגים ופירות ים, פירות, אכילת ירקות לא קלופים ולא שטופים, שתיית מי ברז או שימוש בקרח שיוצר מהם, אכילת ושתיית חלב ומוצרי חלב שאינם מפוסטרים. המקור העיקרי לזיהומים הללו הוא מזון הנמכר בדוכני רחוב, מרכולים ומסעדות קטנות. גם הקושי בשמירה על היגיינה אישית, למשל של רחיצת ידיים לפני אכילה, עלול לגרום להידבקות בזיהומים.

בדרך כלל, התופעות מתחילות כיומיים-שלושה לאחר החשיפה לגורם. התסמינים יכולים להיות לא קלים עד קשים. בהם: שלשול (6-4 יציאות מימיות ביום), התכווצויות ובחילה, לעתים חום נמוך.

הדרך הטובה ביותר להימנע משלשול מטיילים, היא להקפיד על כמה כללים:

  • לשתות רק מים מינרליים, משקאות קלים מבקבוקים סגורים או משקאות שהוכנו ממים רתוחים, ובכלל זה – קפה, תה ושאר משקאות חמים
  • לוותר על מזון ברחוב
  • לאכול פירות וירקות מקולפים או לחטא אותם במים וסבון
  • להימנע מבשר נא או מדגים נאים

הבשורה: פרוביוטיקה חדשה למניעת שלשול מטיילים

בבקשה תכירו: Saccharomyces boulardii או בשם החיבה שלו SB. מדובר בשמר פרוביוטי אשר התגלה בשנת 1920 על ידי מיקרוביולוג בשם הנרי בולרד, כשטייל בכפרים נידחים על גבול הודו סין. באותו הזמן התרחשה באזור מגפת כולרה – זיהום חיידקי של המעיים, שאחד מתסמיניו הבולטים הוא שלשול. החוקר הבחין כי התושבים נוהגים לטפל במחלה בשתייה של תה שנוצר מבישול עלי מנגו וליצ’י, שהפחית בצורה משמעותית את חומרת השלשול ושמכיל שמר מזן פרוביוטי שלימים נקרא SB על שמו של בולרד.

להבדיל מזנים פרוביוטיים אחרים, SB פועל בשלושה מנגנונים אפשריים שונים שמסייעים במניעה ובטיפול של שלשול. הזן SB נבדק במעל מ-50 מחקרים קליניים ונמצא כי הוא עשוי להפחית את הבעיה ב-30% שלשול מטיילים, כשההמלצה היא ליטול את הזן הפרוביוטי במינון המתאים 5 ימים לפני הנסיעה, ולהמשיך בנטילה במהלכה.

כיצד מטפלים בשלשול מטיילים?

במרבית המקרים, השלשול יחלוף ללא טיפול, אולם כדאי להקפיד על שתייה מרובה, בעיקר כשמדובר בילדים, קשישים ומי שסובלים ממחלה כרונית ידועה. ישנן תרופות שעוצרות את השלשול וניתן להשתמש בהן, במידת הצורך.  אם התופעות אינן מפסיקות, אם החום עולה, ההרגשה הכללית מידרדרת או ישנן חלילה סימנים של התייבשות – כדאי לפנות לטיפול רפואי.