גודל פונט
פרוביוטיקה

כאבי בטן ובעיות עיכול: מיתוסים שאתם חייבים להכיר

אוכל חריף באמת עושה אולקוס? פרוביוטיקה עוזרת לאחר אנטיביוטיקה? והאם באמת אין פתרון למעי רגיז? אספנו את המיתוסים הכי מוכרים על כאבי בטן ומערכת העיכול ובדקנו מה עומד מאחוריהם.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
כאבי בטן

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. נכון שמאכלים שונים משפיעים על מערכת העיכול שלנו אבל גם חיידקי המעי נמצאים שם ומשפיעים לא פחות.
  2. כמעט כל האנשים סובלים או יסבלו מגזים, חלק מזה קשור דווקא לצורת האכילה ולא למה שאוכלים.
  3. לקיחת אנטיביוטיקה עם פרוביוטיקה מורידה באופן משמעותי את כאבי הבטן המלווים את האנטיביוטיקה

מיתוס: אכילת מזון חריף עלולה לגרום לאולקוס

לא נכון. אולקוס או כיב קיבה נגרם לרוב מהחיידק היקובקטר או משימוש קבוע בתרופות נוגדות דלקת כמו אספירין או נורופן ומסטרס. גם לעישון יש השפעה על אולקוס ולעודף חומציות, כנראה מולדת. למזון שאנחנו אוכלים אין קשר לאולקוס אבל כיוון שאולקוס הוא פצע בדופן הקיבה או התריסריון, יש מזונות שיכולים להכאיב למי שכבר סובל מאולקוס.

מיתוס: מי שלוקח אנטיביוטיקה יסבול מכאבי בטן

נכון במידה רבה. אין ספק שהפניצילין הוא אחד ההמצאות ששינו את חיינו. לא ניתן לדמיין מה היינו עושים בלי אנטיביוטיקה, אבל אחרי שהאנטיביוטיקה משמידה את החיידקים הרעים כולנו מרגישים את ההשפעה שלה גם על החיידקים הטובים, שנמצאים במעי שלנו. ההשפעה מלווה בכאבי בטן ולעיתים שלשולים. לא חייבים לסבול, אפשר להחזיר לגוף ובעיקר למעי את החיידקים הטובים שהוא איבד. נטילת פרוביוטיקה תאזן את המעי ותשמור על כמות חיידקים טובה. כדאי כמובן להקפיד על נטילת פרוביוטיקה שעתיים לאחר נטילת האנטיביוטיקה

מיתוס: אם לועסים היטב את המזון, יש פחות גזים בבטן

נכון. חצי ליטר גזים נוצרים במערכת העיכול שלנו בכל יום.

ככל שנאכל מהר יותר כך יגדל הסיכוי שנבלע יותר אוויר וכתוצאה מזה נסבול יותר מגזים.

בנוסף, אכילה איטית ולעיסה טובה של המזון עוזרת בפירוק שלו כבר בפה על ידי הלעיסה והרוק

וכך עוזרת בעיכול.

מיתוס: שתיית משקאות מוגזים גורמת לגזים

נכון. בשתייה מוגזת יש גזים שנכנסים למערכת העיכול. בועות האוויר שהאדם בולע עוברת עם המזון את כל תהליך העיכול עד לספיגת כל מרכיבי המזון בגוף ונפלטת מהגוף יחד עם שאריות המזון, מה שגורם לגזים. שווה לחשוב על זה לפני שאתם בוחרים לשתות משקה מוגז.

מיתוס: קטניות גורמות לכאבי בטן

נכון חלקית. לא כולם סובלים מכאבי בטן וגזים לאחר אכילת קטניות, אבל אם אתם סובלים כדאי לדעת שהשרייה גורמת לאוליגוסכרידים להיות מופרשים למים וכך החומר הבעייתי קטן. אם אתם רוצים לעבור שלב, נסו להנביט את הקטניות, לאחר ההשריה עד להוצאת גבעול קטן.

הנבטה עוזרת להם להיות קלות יותר לעיכול.

 

מיתוס: מזונות שומניים וקפה גורמים לצרבת

נכון חלקית.  בשורה פחות טובה לחובבי הקפה והאוכל השמן, אבל מזונות אלה מגבירים את ייצור חומצות הקיבה. צרבת מתרחשת כשתכולת הקיבה עולה חזרה במעלה צינור הוושט אל הגרון וחלל הפה. ככל שנגביר את יצור חומצות הקיבה, יש סיכוי לפגיעה ברפיון הקיבה ומאפשרת לתוכן הקיבה לעלות למעלה לכיוון הוושט.

מיתוס: אין למעי רגיז תרופה או פתרון?

נכון חלקי. מעי רגיז הוא מחלה של העולם המודרני ויותר נשים מתלוננות עליו. התלונות השכיחות הן כאבי בטן ותחושת אי נוחות, נפיחות בבטן, גזים, שלשול, עצירות ועם כל אלה גם עייפות וחוסר אנרגיה. נסו לסגל אורח חיים בריא הכולל ספורט ותזונה נכונה. מחקרים שנעשו הראו שתוספת של חיידק פרוביוטי מסוג לקטובצילוס אסידופילוס הקלו על הסימנים של הסובלים והפחיתו שלשולים, גזים וכאבי בטן. כדאי לנסות לקחת פרוביוטיקה מתאימה למשך זמן מה ולראות את השיפור.