גודל פונט
לנוחיותך:
הקלקה על מונחים מודגשים תחשוף הסבר נוסף.
פרוביוטיקה

חיידקים טובים: פרוביוטיקה בשירות מערכת העיכול והמיקרוביום

מה הקשר בין אוכלוסיית החיידקים בגוף ובין מחלות כמו סוכרת דלקת במעי וכאבי בטן? כיצד פרוביוטיקה משפיעה על מערכת העיכול ואיך בוחרים תוסף פרוביוטיקה יעיל?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
חיידקים פרוביוטיים טובים ומערכת העיכול

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. יש לנו בגוף כ-10-100 טריליון חיידקים טובים. המכונים גם חיידקים פרוביוטיים. בין היתר, החיידקים הטובים יכולים להפיק אנרגיה, לייצר ויטמינים, לסייע בהתפתחות מערכת החיסון ובשמירה על הבריאות
  2. גורמים רבים עלולים לפגוע במגוון המורכב של חיידקי המיקרוביום, לפגיעה בתפקוד התקין של מערכות גופנו ועליה במחלות זיהומיות, בהפרעות דלקתיות ובמחלות מטאבוליות כמו סוכרת
  3. נטילת פרוביוטיקה איכותית, ייעודית, שנחקרה ושהוכנה בטכנולוגיה מתקדמת תוכל לסייע בשמירה ובהחזרת האיזון הטבעי לחיידקי המעי ולהקלה על מגוון התסמינים הקשורים במערכת העיכול

הם יכולים להפיק אנרגיה וחומרים מזינים מהאוכל, לייצר ויטמינים, לסייע בהתפתחות מערכת החיסון ובהגנה מפני זיהומים ועל מערכת העיכול ובכך הם מביאים תועלת גדולה לבריאות שלנו. הם – החיידקים הטובים – אוכלוסיית מיקרואורגניזמים הנמצאת בגוף האדם ומונה 10-100 טריליון פרטים, שמרביתם חיידקים (מיקרובים) ולכן היא מכונה המיקרוביום האנושי.

מה משפיע על חיידקים פרוביוטיים?

חיידקים נמצאים כמעט בכל אזור בגוף: במערכת העיכול ובמיוחד במעיים, על פני העור, בדרכי הנשימה, ובנרתיק. אנחנו קוראים להם חיידקים טובים או חיידקים פרוביוטיים, משום שהם מקיימים אתנו, המארחים שלהם, מערכת יחסי גומלין ומשום שהם מבצעים עבורנו פעולות שגוף האדם לא מסוגל לבצע.

ואולם ישנם גורמים רבים הפוגעים במגוון המורכב של חיידקי המיקרוביום וגורמים לשינויים ביציבותה של קהילה מיקרוסקופית זו. שינויים אלו הינם בעלי השלכות (לעיתים מפתיעות) על בריאותנו, שכן הם עלולים להוביל לפגיעה בתפקוד התקין של מערכות גופנו אשר תתבטא בעליה במחלות זיהומיות ובהפרעות דלקתיות החל מכאבי בטן ועד דלקות מעי ואף מחלות מטבוליות כמו סוכרת.

לאורך החיים אנו חווים אירועים אשר פוגעים באופן נקודתי או מתמשך במיקרוביום. דוגמה נפוצה לכך היא נטילת תרופות כמו אנטיביוטיקה, הפוגעת בחיידקים הפרוביוטיים באופן ישיר, או תרופות לטיפול בצרבת ובחומציות יתר הפוגעות פגיעה עקיפה דרך שינויי במאפייני סביבת המחיה של החיידקים. עוד מתברר שאפילו מצבי לחץ נפשי קשורים בהפרעה של היציבות המיקרוביאלית היחסית.

 

פרוביוטיקה: הדרך היעילה לחיזוק החיידקים הטובים

בשנים האחרונות מתגברת ההבנה כי ניתן להשתמש בפרוביוטיקה כשחקן חיזוק חיצוני למיקרוביום האנושי במצבים רבים. ובמקביל מתרחשת עליה במגוון התוספים הפרוביוטיים המוצעים למטרות שונות. על כן, ישנם כמה כללים שיכולים להועיל בבחירת פרוביוטיקה יעילה.

כדאי לשים לב כי קיימות פורמולות פרוביוטיקה שונות המכילות חיידקים פרוביוטיים מסוגים שונים. על מנת לזכות בתועלות החיידקים הטובים שיש בתוספי פרוביוטיקה, יש חשיבות לא רק בבחירת תוסף המותאם למצב בו רוצים לטפל, אלא גם לתוסף שהרכב החיידקים שבו נבחר בקפידה ופעילותו של הרכב זה נחקרה במצב המדובר.

למשל, סביר להניח כי בקרב הסובלים ממעי רגיז או מהפרעות בתפקוד מערכת העיכול, כמו כאבי בטן, שלשול, עצירות נפיחות ואי נוחות, התרחשה פגיעה בהרכב החיידקים התקין במערכת העיכול. במקרים רבים הסיבה לפגיעה היא מחלה נגיפית כלשהי או כתוצאה של שימוש באנטיביוטיקה. בכל המקרים הללו, החזרת האיזון למיקרוביום תוכל לסייע בהפחתת תסמינים.

אם כן, כיצד ניתן לשפר את הסיכוי לטיפול פרוביוטי מוצלח ויעיל?

יש מספר כללים אשר יעזרו לכם לבחור את הפרוביוטיקה המומלצת עבורכם: חשוב לבחור תוסף פרוביוטי הייעודי למערכת העיכול, זאת בניגוד לתכשירים כללים ללא ייעוד מוגדר או תוספי פרוביוטיקה המתמחים בנשים ובבריאות האינטימית. התקדמות המדע בשנים האחרונות מספקת עדויות לגבי יעילותן של תערובות חיידקים מסוימות במצבים שונים.

יש לוודא שהרכב התוסף מכיל מספר חיידקים פרוביוטיים שלא רק נחקרו כל אחד לחוד, אלא ישנן עדויות מחקריות קליניות לגבי תועלתם המשותפת כהרכב ייחודי למערכת העיכול.

מומלץ להשתמש בתוסף שאיכות החיידקים בו מוגנת בטכנולוגיית יצור מתקדמת. טכנולוגיה טובה היא כזו שמאפשרת שמירה של המוצר בטמפרטורת החדר (כ-25 מעלות צלסיוס) מבלי חשש לפגיעה ביעילות החיידקים.

נטילת פרוביוטיקה איכותית העונה על הכללים הללו תוכל לסייע בשמירה ובהחזרת האיזון הטבעי לחיידקי המעי ולהקלה על מגוון התסמינים הקשורים במערכת העיכול.