גודל פונט
עיכול

כאבי בטן אחרי אוכל – איך מתמודדים עם כאבי בטן וגזים אחרי האוכל?

ארוחות גדולות מסתיימות לעתים בתחושה של נפיחות, כבדות ועייפות. איך מתמודדים ואיזה תוסף תזונה יכול לעזור?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. לאנזימי העיכול יש תפקיד חשוב בעיכול פחמימות, חלבונים ושומנים
  2. כשמבשלים מזון או מעבדים אותו בטמפרטורת גבוהות, אנזימי העיכול עלולים להינזק. במצב כזה, צריכת המזון מכבידה על מערכת העיכול, מאיטה את תהליך העיכול ואנחנו חשים נפיחות ואי-נוחות
  3. תוספי אנזימים לעיכול עוזרים להשלים חלק ממלאי האנזימים שנהרסים בבישול וכך להקל על פעילות מערכת העיכול

ארוחות גדולות הן תמיד סיבה למסיבה, או להיפך. יום הולדת, ערב חג, חתונה או חופשה בבית מלון – השפע מבלבל ולא תמיד אנחנו מצליחים להתאפק מלאכול יותר ממה שאנחנו באמת צריכים. ומערכת העיכול? איך היא מסתדרת עם העומס? בדרך כלל זה לא ממש קל לה ולכן לא מעט מהארוחות מסתיימות בכאבי בטן וגזים.

מה גורם לכאבי בטן וגזים?

אנזימים הם גורם מרכזי בתהליך עיכול המזון והם בעלי תפקיד חשוב בפירוק של פחמימות, חלבונים ושומנים. חלק מאנזימי העיכול מיוצרים במערכת העיכול באופן טבעי ואחרים נוספים למערכת מהמזון שאנחנו אוכלים, אבל בישול או עיבוד מזון בטמפרטורות גבוהות עלולים להזיק להם.

כשאנחנו אוכלים מזון מבושל, אנחנו לא מקבלים כמות מספקת של אנזימים. חוסר באנזימי עיכול מוביל לכך שהמזון אינו מתפרק בצורה טובה, חיידקים מתסיסים את המזון שלא עוכל ומייצרים גזים שגורמים לנפיחות. בארוחות גדולות הגוף זקוק לכמות אנזימים גדולה מאוד שהוא מתקשה לייצר בעצמו. משום שדווקא בארוחות כאלה אנחנו נוהגים לאכול מזון מבושל – שמכיל פחות אנזימים – הגוף מתקשה לעכל את המזון הרב ונוצרת הרגשת כבדות. בנוסף, צריכת יתר של מוצרי חלב או אכילת קטניות עלולות לייצר גזים.

לכן כשאוכלים מזון שאינו מכיל אנזימי עיכול, האנזימים של מערכת העיכול צריכים לעבוד קשה יותר כדי להשתלט על השפע והעומס. התוצאה היא הכבדה על מערכת העיכול, האטת תהליך העיכול ותחושה של נפיחות ואי-נוחות.

הבשורות הטובות הן שאפשר להקל על תחושת הכבדות והגזים באמצעות נטילת אנזימי עיכול לפני הארוחה.

איך מקלים על תחושת הכבדות והנפיחות אחרי האוכל? 

יש כמה דברים שאפשר לעשות כדי להקל על מערכת העיכול:

  1. אפשר ליטול תוסף המכיל אנזימי עיכול לפני הארוחה, כדי להשלים חלק ממלאי מהאנזימים שנהרסים בבישול ולהקל על פעילות מערכת העיכול
  2. כתהליך פירוק המזון מתחיל כבר בפה שלנו, כשאנחנו לועסים. לכן, חשוב ללעוס את המזון לאט וביסודיות כי חוץ מזה, אנזימי העיכול שנמצאים ברוק מתחילים את פעילותה של מערכת העיכול
  3. עדיף להפריד בין אכילה ושתייה, כלומר לשתות כחצי שעה לפני הארוחה, או בערך שעה אחריה. זה עשוי להפחית את הנפח בקיבה וכך לסייע בהקלה על תחושת הכבדות. כמו-כן, לאחר הארוחה מומלץ לשתות חליטות במקום תה או קפה. במיוחד כדאי לשתות חליטות שעוזרות לתפקוד של מערכת העיכול, כמו נענע, מרווה, קמומיל, שומר, תה סיני ירוק, מנתה ולואיזה
  4. נסו לשלב את הפירות כארוחה בפני עצמה ולא כקינוח. הפרי מתעכל מהר מאוד ולכן כשאוכלים אותו אחרי הארוחה הוא עלול לתסוס בקיבה וליצור תופעות לא נעימות כמו גזים או נפיחות בבטן למי שנוטה לסבול מתופעות אלה.
  5. חשוב לדעת שיש גם טיפול תרופתי שסופח גזים שכבר נוצרו במערכת העיכול וכך מסייע להפחתת התופעה. הטיפול התרופתי כמובן בייעוץ רופא.

למי כדאי לנסות תוספי אנזימים לעיכול?

  • לסובלים מעצירות
  • לסובלים מגזים ונפיחות
  • לסובלים מעייפות לאחר האוכל
  • לסובלים מרגישות לחלב וגלוטן
  • למי שנוטים להפרעות עיכול שונות או סובלים מבעיה במערכת העיכול

איך נוטלים תוספי אנזימים לעיכול?

1-2 כמוסות לפני הארוחה העיקרית.