גודל פונט
עיכול

איך מתמודדים עם תחושת כבדות ונפיחות אחרי הארוחה?

ארוחות גדולות, כמו ארוחות חג או כשיוצאים לחופשה מסתיימות לעתים בתחושה של נפיחות, כבדות ועייפות. כיצד מתמודדים ואיזה תוסף תזונה עשוי להועיל?

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:
  1. כאשר מבשלים מזון או מעבדים אותו בטמפרטורת גבוהות, אנזימי העיכול עלולים להינזק. התוצאה היא הכבדה על מערכת העיכול, האטת תהליך העיכול ותחושה של נפיחות ואי נוחות
  2. לאנזימי העיכול יש תפקיד חשוב בעיכול פחמימות, חלבונים ושומנים
  3. נטילה של תוספי אנזימים לעיכול תסייע להשלים חלק ממלאי האנזימים שנהרסים בבישול ולהקל על עיכול המזון ועל פעילות מערכת העיכול
מאת: שרון גבריאל, דיאטנית קלינית, M.Sc, RD, יועצת לאלטמן

ארוחות גדולות הן תמיד סיבה למסיבה, או להיפך. יום הולדת, ערב חג, חתונה, חופשה בבית מלון. השפע מבלבל ולא תמיד אתם מצליחים להתאפק מלאכול יותר מכפי שאתם רגילים. ומערכת העיכול? איך היא מסתדרת עם העומס? נראה שלא קל לה, ולכן לא מעט מהארוחות מסתיימות בתחושות של נפיחות, כבדות ואי נוחות.

מה גורם לתחושת הכבדות והנפיחות? 

אנזימי העיכול הם גורם מרכזי בעיכול מזון במערכת העיכול והם בעלי תפקיד חשוב בעיכול פחמימות, חלבונים ושומנים. חלק מאנזימי העיכול מיוצרים במערכת העיכול באופן טבעי, אחרים נוספים באמצעות סוגים שונים של מזון שעשיר בהם. ואולם, כאשר מבשלים מזון או מעבדים אותו בטמפרטורת גבוהות, אנזימי העיכול עלולים להינזק. לכן, כשאוכלים מזון שאינו מכיל אנזימי עיכול, האנזימים שנוצרים במערכת העיכול צריכים "לעבוד קשה" על מנת להשתלט על השפע והעומס. התוצאה היא הכבדה על מערכת העיכול, האטת תהליך העיכול ותחושה של נפיחות ואי נוחות.  חוסר באנזימי עיכול מוביל לכך שהמזון אינו מתפרק בצורה טובה, חיידקים מתסיסים את המזון שלא עוכל ומייצרים את הגזים והנפיחות. בארוחות כבדות, כמו בארוחות חג ובסופי שבוע, הגוף זקוק לכמות אנזימים גדולה מאוד שהוא אינו יכול לייצר בעצמו. בנוסף, משום שאנחנו נוהגים לאכול בארוחות חגיגיות מזון מבושל, התוצאה היא שהגוף לעתים מתקשה לעכל את המזון הרב שזה עתה קיבל, ונוצרת הרגשת הכבדות. צריכת יתר של מוצרי חלב עלולה לייצר גזים, כמו כן אכילת קטניות, במקרים אלו תוספת של אנזימי עיכול לפני הארוחה יכולה לסייע במניעתם.

איך מקלים  על תחושת הכבדות והנפיחות לאחר הארוחה?

כדי להקל על מערכת העיכול, נסו להסתייע בעצות הללו:

  1. מומלץ ליטול תוסף המכיל אנזימי עיכול: כדי להשלים חלק ממלאי מהאנזימים שנהרסים בבישול ולהקל על עיכול המזון ועל פעילות מערכת העיכול.
  2. כדאי ללעוס את המזון בצורה איטית ויסודית: כידוע, אנזימי העיכול שנמצאים ברוק הם שמתחילים את פעילות מערכת העיכול. בנוסף, הלעיסה מפרקת את המזון ובכך מסייעת לעיכולו ולספיגתו.
  3. עדיף להפריד בין אכילה ושתייה: נסו לשתות כחצי שעה לפני הארוחה, או כשעה אחריה. כמו כן, לאחר הארוחה מומלץ לשתות חליטות, במקום תה או קפה. ובמיוחד כדאי לשתות חליטות שעוזרות לתפקוד טוב יותר של מערכת העיכול, למשל: נענע, מרווה, קמומיל, שומר, תה סיני ירוק, מנתה ולואיזה.
  4. מומלץ להפריד בין חלבונים ופחמימות: השתדלו לאכול את המנה הבשרית ביחד עם ירקות, במקום עם תוספת שעשירה בפחמימות כמו אורז או תפוחי אדמה.
  5. רצוי לוותר על פירות כקינוח: פירות הם ארוחה בפני עצמה. הפרי מתעכל מהר מאוד, ולכן כשאוכלים אותו לאחר הארוחה הוא עלול לתסוס בקיבה וליצור תופעות לא נעימות – גזים, נפיחות בטן ועוד.
  6. חשוב לדעת כי התרופות הקיימות לתופעות אלו אינן מונעות את היווצרות הגזים, הן פשוט סופחות גזים שכבר נוצרו במערכת העיכול.

למי כדאי לנסות ליטול תוספי אנזימים לעיכול? 

  • לסובלים מעצירות
  • לסובלים מגזים ונפיחות
  • לסובלים מעייפות לאחר האוכל
  • לסובלים מרגישות לחלב וגלוטן
  • למי שנוטים להפרעות עיכול שונות או סובלים מבעיה במערכת העיכול

איך נוטלים תוספי אנזימים לעיכול?

1-2 כמוסות לפני הארוחה העיקרית.